أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۷۶۶۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۲۰ آذر ۱۴۰۰
آمریکا در حالی خود را مدافع حقوق بشر در جهان می‌داند که اقلیت‌های نژادی در این کشور همواره هدف تبعیض و نژادپرستی نهادینه بوده‎اند.
 

به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان: روز ۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق بشر نامگذاری شده است؛ کشور‌هایی مانند آمریکا همواره خود را حامی حقوق بشر عنوان کرده و از این مفهوم به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به دیگر کشور‌ها استفاده می‌کنند.

با وجود این ادعا، نگاهی به تاریخ این کشور نشان دهنده گسترده‌ترین جنایات حقوق بشری علیه گروه‌های مختلف در آمریکاست.

به گزارش «فیسینگ تودی»، در حالی که مفهوم «حقوق بشر» در سیاست داخلی و زندگی عمومی بسیاری از کشور‌ها در سراسر جهان نقش برجسته‌ای دارد، تاریخ نشان می‌دهد که آمریکا مسیر کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته است.

استفاده آمریکا از این مفهوم منعکس کننده تاریخ نژادپرستی این کشور است؛ چیزی که در آن مفاهیم محدودتر «حقوق مدنی» در امور داخلی علیه مفاهیم گسترده‌تر از «حقوق بشر» به کار گرفته شده که در سیاست خارجی واشنگتن نقش اساسی دارد.

با مشاهده ناتوانی دولت آمریکا حتی در حمایت از «حقوق مدنی» که ظاهراً توسط قانون اساسی و قوانین این کشور برای آن‌ها تضمین‌هایی ایجاد شده است، شماری از سران از آمریکایی آفریقایی تبار برای تاکید بر فوریت وضعیت خود به زبان «حقوق بشر» استناد کرده‎اند.

افراد بسیاری مانند «مالکوم ایکس» نقش‌های حیاتی در داستان ناشناخته‌ای از سیاه‌پوستان ایفا کرده‌اند که جنبش‌های ضد نژادپرستی جهانی را مدیریت می‌کنند.

در سال ۱۹۵۱، کنگره حقوق مدنی (CRC) طوماری را با عنوان «ما نسل کشی را محکوم می‌کنیم» به سازمان ملل ارائه کرد که ۱۵۲ مورد از قتل سیاه پوستان غیرمسلح توسط پلیس و اوباش در آمریکا را بازگو می‌کرد.

این طومار بیش از ۲۰۰ صفحه‌ای استدلال می‌کرد که آمریکا کنوانسیون نسل کشی سازمان ملل در مورد پیشگیری و مجازات نسل کشی را هم با قوانین بین‌المللی و هم با دستورات قانون اساسی خود نقض می‌کند و بنابراین باید با مجازات‌های تعیین شده برای همه کشور‌های مجرم در نسل‌کشی مواجه شود.

با این حال، در سال ۲۰۲۱، پیشرفت مهمی اتفاق افتاد؛ سازمان ملل اعلام کرد که در نهایت هیئتی از کارشناسان را برای بررسی نژادپرستی سیستماتیک در پلیس آمریکا علیه افراد آفریقایی تبار تشکیل خواهد داد.

هیئتی متشکل از سه کارشناس وظیفه کشف عوامل و پیامد‌های نژادپرستی سیستماتیک در پلیس آمریکا، از جمله میراث برده داری و استعمار، و ارائه توصیه‌های سیاستی را بر عهده دارند.

این تصمیم برگرفته از قطعنامه کشور‌های آفریقایی است که بر اساس گزارش سازمان ملل در مورد مرگ ۱۹۰ سیاه پوست و عمدتاً در آمریکا اتفاق افتاده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها