يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۸۶۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۰۷ دی ۱۴۰۰
کوتاه از مذاکرات وین؛
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت که به نتیجه گفت‌وگوهایی که درباره رفع تحریم ها در وین جریان دارد خوش‌بین است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ روز گذشته(دوشنبه) در وین از سر گرفته شد. در حالی دور هشتم مذاکرات کار خود را آغار میکند که شهر وین و هتل کوبورگ در حال و هوای کریسمس به سر می برد. با این حال هیات های مذاکره کننده با جدیت در وین حاضر شدند و قرار است بر اساس تفاهم انجام شده، هیات های کارشناسی از روز سه شنبه در موضوع لغو تحریم‌ها، اقدامات هسته‌ای، راستی آزمایی و تضمین‌ها کار خود را آغاز کنند.

ایران در مذاکرات ۸ آذر اعلام کرده بود که علاوه بر دو سند مربوط به لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، سند سومی نیز وجود دارد که بعد از تایید این دو سند ارایه می‌شود. به نظر می‌آید علاوه بر سند سوم، سند چهارمی ـ درباره "تضمین‌"ها، نیز وجود دارد که به زودی ایران آن را نیز ارایه خواهد کرد و در ابتدای این دور از مذاکرات صحبت از آنها به میان هم آمده است.

علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران ۱۱ آذر گفته بود که ایران در سند سومی که به طرف های مقابل در برجام ارائه می‌شود درباره "مدت راستی آزمایی از رفع تحریم‌ها" نقطه نظرات و پیشنهادهایی را بیان می‌کند.

در ادامه اخبار توئیتری منتشر شده از مذاکرات به صورت اجمالی می آید:

باقری: به نتیجه مذاکرات وین خوش‌بینم

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت که به نتیجه گفت‌وگوهایی که درباره رفع تحریم ها در وین جریان دارد خوش‌بین است.

اعلام زمان احتمالی توافق در وین/ اختلاف ها رو به کاهش است/ امیرعبداللهیان: سند مذاکرات دولت قبلی را کنار گذاشتیم/ باقری: رمز پیشرفت در مذاکرات، توافق درباره لغو موثر تحریم‌هاست

رایزنی دوجانبه باقری با مذاکره‌کننده ارشد فرانسه در وین

مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و فرانسه در وین در نشستی دوجانبه به گفت‌وگو نشستند.

 

نماینده چین در مذاکرات وین:

دور جدید مذاکرات وین بر رفع تحریم‌های ایران متمرکز خواهد بود.

طرفین "متن مشترکی درباره رفع تحریم‌های ایران" در اختیار دارند.

حصول توافق با ایران تا پیش از ماه فوریه (بهمن) 2022 امکان‌پذیر است.

نماینده چین: مذاکرات وین با رایزنی بیشتر درباره لغو تحریم‌ها سرعت می‌گیرد -  ایسنا

روسیه: دور کنونی مذاکرات وین، احتمالا دور پایانی باشد

 میخائیل اولیانوف رئیس هیات مذاکره کننده روسیه در روند مذاکرات وین، ضمن اشاره به ملاقات امروز خود با نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات، گفت که دور کنونی (هشتم)، احتمالا دور نهایی این مذاکرات باشد. _ایرنا

 

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا:

مذاکرات وین در مسیر درستی برای رسیدن به توافق نهایی قرار دارد.

مذاکرات جاری برای دست یابی به توافق نهایی، بر سر چند هفته است و نه چند ماه. _ایرنا

انریکه مورا در تهران؛‌ ایران و اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای  در بروکسل توافق کردند | Euronews

گفت‌وگو درباره رفع تحریم‌ها و بررسی پیشنهادهای ایران در مورد راستی آزمایی و تضمین‌ها از سه‌شنبه

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: قرار شد از امروز (سه‌شنبه) گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و بررسی پیشنهادهای ایران درباره راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود.

 

باقری: از فردا گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و بررسی پیشنهادهای ایران درباره راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز می‌شود

مذاکره کننده ارشد ایران:
نکته مهم در نشست امشب این بود که نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید داشتند

بر همین اساس قرار شد از صبح سه‌شنبه گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه دو موضوع مهم راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی مورد بررسی در نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد.

 

روسیه: طرف‌ها در وین، برای تسریع دسترسی به پیش نویس توافق کردند. 

چین: توافق در مذاکرات وین قبل از فوریه ۲۰۲۲ امکان‌پذیر است

نماینده چین در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته اختلافات میان ایران و تروئیکای اروپایی در حال کاهش است و احتمال دارد توافق قبل از فوریه ۲۰۲۲ (مصادف با ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ هجری شمسی) حاصل شود.

 

اظهارات انریکه مورا درباره دور تازه مذاکرات وین

مقام اتحادیه اروپا:
چنانچه در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم به نتایج مثبتی دست پیدا می‌کنیم.
نمی‌خواهم درباره زمانی که قصد داریم به توافق برسیم گمانه‌زنی کنم ولی در این مورد بحث از هفته‌‌ها است نه ماه‌ها.

بر روی مقوله رفع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای ایران به صورت موازی کار می‌کنیم.

 

اولیانوف خبر داد: افزایش تلاش‌ها برای تهیه پیش‌نویس توافق با ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین:
در نشست امروز کمیسیون مشترک، آغاز دور هشتم گفت‌وگوهای وین اعلام شد. مشارکت کنندگان مذاکراتی نتیجه محوری را برگزار کردند.

خبر مهم اولیانوف از مذاکرات برجام


به خصوص که مشارکت کنندگان توافق کردند که روند تلاش‌ها برای (تهیه) پیش نویس را در راستای دستیابی هر چه سریعتر به توافق افزایش دهند.

 

علی باقری:

توافق شد از سه‌شنبه گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و بررسی پیشنهادهای ایران درباره راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود.

 

باقری: رمز پیشرفت در مذاکرات، توافق درباره لغو موثر تحریم‌هاست

رییس هیات مذاکره کننده ایران:
هر چقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و اراده جدی برای پذیرش ساز و کارهای مدنظر ایران برای لغو تحریم‌ها به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین‌ها داشته باشد، در مدت کوتاه تری می‌توانیم به توافق برسیم.

 

امیرعبداللهیان: سند مذاکرات دولت قبلی را کنار گذاشتیم

وزیر امور خارجه گفت که امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره کنندگان داریم که آنها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می خوانیم. هم در موضوع هسته ای و هم تحریم ها یعنی دیگر سند ۲۰ ژوئن را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم. _انتخاب

امیرعبداللهیان: مذاکرات از امروز حول سند جدید و مشترک آغاز می‌شود | ساعدنیوز

اولیانوف: گفت‌وگوها نتیجه محور بود

نماینده روسیه در وین:
شرکت کنندگان گفت و گوهایی تجارت گونه و نتیجه محور داشتند.

آنها به ویژه، توافق کردند روند تهیه پیش نویس را متمرکزتر کنند و سرعت ببخشند تا هر چه زودتر به یک توافق دست پیدا کنند.

 

اعلام زمان احتمالی توافق در وین/ اختلاف ها رو به کاهش است

شبکه اسکای نیوز به نقل از وانگ کوان نماینده چین در مذاکرات وین گزارش داد که موارد اختلاف میان طرف‌های ایرانی و سه کشور اروپایی در حال کاهش است و امکان حصول توافق تا پیش از فوریه ۲۰۲۰ وجود دارد.

براساس گزارش برخی رسانه‌های خارجی، نماینده چین گفته است دور جدید مذاکرات وین بر رفع تحریم‌های ایران متمرکز خواهد بود و متن مشترکی درباره رفع تحریم‌های ایران داریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها