أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۸۶۴۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۰۸ دی ۱۴۰۰
تقابل همیشه‌حساس سپاهان و پرسپولیس این بار در شهری برگزار می‌شود که نتایج عجیبی در آن رقم خورده است؛ پرسپولیس تابه‌حال ۲ بار به اراک رفته و هر دو بار باخته، اما سپاهان در تنها حضورش در این شهر ۶ بر یک پیروز شده است

به گزارش پایگاه 598، هفته دوازدهم لیگ برتر ایران امروز و امشب برگزار می‌شود. درحالی‌که هنوز خیلی به هفته‌های پایانی مسابقات مانده، مشخص نیست سازمان لیگ به چه انگیزه‌ای هر 8مسابقه را در یک روز برگزار می‌کند. تازه برنامه‌ریزهای این سازمان لطف کردند و بازی استقلال و فولاد را یک ساعت عقب انداختند؛ وگرنه نیمه اول این مسابقه با نیمه دوم بازی سپاهان-پرسپولیس همزمان می‌شد!

سپاهان - پرسپولیس؛ دوئل در شهر مرموز

اولین ال‌کلاسیکوی اراکی

مهم‌ترین بازی این هفته از ساعت16 امروز در اراک آغاز می‌شود، اما هیچ‌کدام از تیم‌های حاضر در آن اراکی نیستند. جدال زردپوشان اصفهان و سرخپوشان تهران که سال‌هاست به ال‌کلاسیکوی ایران معروف شده، برای نخستین بار قرار است در یک زمین بی‌طرف برگزار شود. بعد از جنگ و دعواها و خونریزی‌هایی که در آخرین بازی‌های باتماشاگر 2تیم رخ داد، حالا دیگر فدراسیون فوتبال حتی بازی‌های بدون تماشاگر این دو تیم را هم در زمین بی‌طرف برگزار می‌کند. در آخرین مسابقه 2تیم که در ورزشگاه نقش‌جهان یک-یک مساوی تمام شد، بعد از پایان بازی درگیری‌هایی بین بازیکنان به‌وجود آمد و جریمه‌های زیادی هم برای آنها صادر شد.

حکم محرومیت از میزبانی در تقابل این دو تیم، بعد از همان مسابقه صادر شد و سپاهان هم با استفاده از همین حکم، حریفش را به شهری کشانده که تابه‌حال نتیجه‌ای غیراز باخت در این شهر عاید پرسپولیس نشده است. سپاهان و پرسپولیس در جدول رده‌بندی هم‌امتیاز هستند و فاصله 3امتیازی آنها با صدر جدول به این معناست که هر کدام در این بازی شکست بخورند ممکن است دیگر رنگ صدرنشینی را نبینند. هر دو تیم در این فصل 6بار گل اول بازی را زده‌اند و هر 6بار پیروز شده‌اند. در مقابل، سپاهان 4بار گل اول بازی را دریافت کرده و هر 4بار شکست خورده است؛ بنابراین زدن گل اول در بازی امروز اهمیت خیلی زیادی دارد، چون احتمالا خبری از کام‌بک در این مسابقه نخواهد بود.

سپاهان در موقعیت‌سازی، امید گل، شوت، شوت داخل چارچوب و حتی تعداد شوت‌های مواجه‌شده بهترین آمار را در متریکا دارد و بهترین تیم این فصل لیگ است. اما با وجود این در گلزنی و بردن بازی‌ها به اندازه آمارهای فنی‌اش موفق نبوده است. نرخ تبدیل شوت به گل در این تیم 8.8 است. (هفتمین تیم در لیگ) اما پرسپولیس در این بخش با نرخ 13.9درصدی بهترین تیم لیگ بوده است. مصاف امروز این دو تیم، جدال 2بازیکن برتر فصل هم هست؛ طبق آمارهای متریکا دانیال اسماعیلی‌فر مدافع راست سپاهان بهترین بازیکن این فصل طی 11هفته گذشته بوده و امید عالیشاه کاپیتان دوم پرسپولیس هم بعد از او رتبه دوم را دارد.

نگاهی به تقابل‌های جنجالی پرسپولیس و سپاهان

پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان تاکنون ۷۶ بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن، ۲۶ برد برای پرسپولیس و ۱۸ برد برای سپاهان بوده و ۳۲ دیدار نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده‌است. نقطه مشترک دو تیم ریشه‌ شاهینی آن‌هاست و اولین دیدار دو تیم ۲۲ بهمن ۱۳۵۰ برگزار شد که با برتری دو بر یک پرسپولیسی‌ها به پایان رسید. دیدار های دو تیم سپاهان و پرسپولیس در سال‌های اخیر جزو پر حاشیه ترین بازی‌های فوتبال ایران محسوب می شود و حساسیت این بازی باعث شده تا دیدار دو تیم از بازی دربی تهران نیز جنجالی تر شود.

سپاهان هم ۶ تایی شد

اما پر گل ترین پیروزی تیم پرسپولیس ۵۰ سال قبل رقم خورد که دومین بازی دو تیم نیز محسوب می شد. این دیدار در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۵۰ پرسپولیس در ورزشگاه امجدیه تهران با گل‌های همایون بهزادی در دقایق (۱۱٬۵۵)، ادیبی(۳)، علی پروین(۵۷)، محمود خوردبین(۶۴)، رضا وطن‌خواه(۸۳) برابر سپاهان به پیروزی رسید.

۲۶ دی ۱۳۸۲؛ سپاهان یک – پرسپولیس دو/ گل مارادونایی پیروانی

این دیدار که در ورزشگاه نقش جهان و با قضاوت علی خسروی برگزار شد، با برتری شاگردان وینگو بگوویچ به پایان رسید. ابتدا محمود کریمی دروازه پرسپولیس را باز کرد اما در ادامه افشین پیروانی، کاپیتان پرسپولیس روی ارسال از نقطه کرنر با دست توپ را وارد دروازه فرشید کریمی کرد که از چشم داور دور ماند. در ادامه پژمان جمشیدی در دقایق پایانی گل دوم و برتری پرسپولیسی‌ها را به ثمر رساند. گل مارادونایی پیروانی در این دیدار حواشی زیادی را به همراه داشت و باعث شد تا شاگردان بگوویچ پیروز از زمین خارج شوند.

سپاهان - پرسپولیس؛ دوئل در شهر مرموز

۱۱ خرداد ۱۳۸۶؛ پرسپولیس یک – سپاهان ۴/ محمود کریمی و بس

دیداری از جام حذفی که خیال تماشاگران را از بابت مساوی نشدن بازی راحت کرده بود. فرزاد آشوبی در دقیقه ۶۴ پرسپولیسی‌ها را پیش انداخت اما در ادامه حملات مداوم سپاهانی‌ها به نتیجه رسید و هادی عقیلی در دقیقه ۸۶ توانست بازی را به تساوی بکشاند. اوج جذابیت این بازی در وقت‌های اضافه اتفاق افتاد. جایی که محمود کریمی که سابقه گلزنی به پرسپولیس را در کارنامه داشت درخشید و هتریک کرد تا نتیجه‌ای دور از انتظار رقم بخورد. سپاهانی‌ها در مقابل هواداران پرسپولیس این تیم را در هم کوبیدند.

سپاهان - پرسپولیس؛ دوئل در شهر مرموز

۱۰ دی ۱۳۸۶؛ پرسپولیس یک - سپاهان دو/ چشم‌های نابینای سرباز

۸۶ سال پرهیاهوی تقابل دو تیم بود. دیداری در ماه دی که حاشیه‌اش تلخ‌ترین قسمت هفتمین دوره لیگ برتر فوتبال شد. جو ملتهب بازی منجر به پرتاب نارنجک‌های دست ساز به سمت یکی از سربازان حاضر در ورزشگاه فولادشهر شد. این سرباز از هر دو چشم آسیب جدی دید و نابینا شد.

سپاهان - پرسپولیس؛ دوئل در شهر مرموز

۲ مهر ۱۳۹۱؛ سپاهان دو – پرسپولیس صفر/ آب معدنی‌های جادویی

دیداری که با دو گل سپاهانی‌ها به پایان رسید با حواشی بی سابقه‌ای مواجه شد. برخی از بازیکنان پرسپولیس در زمین شرایط عادی نداشتند. این وضعیت بازیکنان به آب‌های معدنی اعضای تیم پرسپولیس ربط داده شد و گفته می‌شد این آب‌ها سالم نبودند. پس از این دیدار بازیکنان آزمایش دادند و آب‌ها نیز مورد آزمایش قرار گرفته شد اما این موضوع ثابت نشد. سرگیجه، تاریک‌بینی، بی‌اطلاعی نسبت به زمان و مکان، برهم خوردن تعادل و خواب‌آلودگی از علائم محمد نوری، میثم نقی‌زاده و مهدی مهدوی‌کیا بود. این ماجرا هر چه بود بی نتیجه و گنگ به پایان رسید اما هیچ‌کس آن را از یاد نخواهد برد.

سپاهان - پرسپولیس؛ دوئل در شهر مرموز

۳۰ شهریور ۹۲؛ سپاهان دو – پرسپولیس صفر/ تصمیمات جنجالی و محرومیت قهرمانی

سرنوشت داور بیش‌تر از نتیجه این دیدار در یادها باقی مانده است. محسن قهرمانی با تصمیماتی تاریخی در این دیدار باعث شد تا اشتباهات عجیب داوری اتفاق بیفتد. شکست پرسپولیس در این دیدار منجر به جنجال‌های زیادی شد. حواشی اصلی این بازی بلافاصله پس از سوت پایان بازی شروع شد. علی دایی محسن قهرمانی را به غش کردن به سمت سپاهان متهم کرد، پرونده این دیدار به کمیته انضباطی رفت و یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ فوتبال ایران بود که در نهایت با محرومیت ۱۰ ساله مرتضی کریمی، کمک داور مرتبط با این پرونده، محرومیت هشت ماهه محسن قهرمانی و تذکر کتبی به علی دایی مختومه شد. قهرمانی بعدها اعلام کرد تخلفی نکرده اما اتفاق جدیدی در این پرونده نیفتاد.

سپاهان - پرسپولیس؛ دوئل در شهر مرموز

6 اردیبهشت 98؛ پرسپولیس صفر - سپاهان صفر/ جنگ مرگبار با صندلی های ورزشگاه

در فصل هجدهم لیگ برتر، دو تیم در دیدار برگشت در روز ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند.

حضور برانکو و قلعه نویی روی نیمکت دو تیم هم جالب توجه بود. این دیدار هم با حاشیه های بسیار زیادی همراه بود. پیش از مسابقه هواداران دو تیم با یکدیگر درگیر شدند و در طول مسابقه نیز فارغ از تنش و التهاب روی سکوها، اعضای نیمکت دو تیم نیز باهم مجادله‌های لفظی و حتی فیزیکی داشتند.

کار تا جایی پیش رفت که هواداران دو تیم با پرتاپ سنگ و صندلی های ورزشگاه از خجالت هم در آمدند تا شاهد درگیری تمام عیار روی سکو ها باشیم.

اتفاقاتی که ساعاتی پس از پایان بازی رئیس اورژانس پایتخت آماری تاسفبار در خصوص تعداد مصدومان و در عین حال مرگ یک جوان ۳۰ ساله را در اختیار رسانه ها قرار داد تا این واقعیت عیان شود که این فوتبال نیست، بلکه یک جنگ مرگبار است!

سپاهان - پرسپولیس؛ دوئل در شهر مرموز

19 اردیبهشت 1400؛ پرسپولیس یک - سپاهان یک/ آخرین بزن بزن سپاهان و پرسپولیس

آخرین بازی رسمی دو تیم در دیدار فصل گذشته رقم خورد. بازی که در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار و حواشی زیادی داشت.

در این بازی ابتدا پرسپولیس با گل دقیقه ۵۵ عیسی آل کثیر ۱ بر ۰ پیش افتاد اما محمد محبی دقیقه ۸۷ بازی را مساوی کرد تا تنور رقابت‌ها در لیگ بیستم در آن مقطع همچنان داغ بماند.

اما این پایان کار نبود و زمانی که بیژن حیدری سوت پایان بازی را دمید، بازیکنان دو تیم در راه ورود به رختکن با هم درگیر شدند.

این درگیری و بزن بزن صحنه های زشتی را رقم زد تا کمیته انضباطی فدراسیون رای به برگزاری دیدار رفت و برگشت فصل جاری در زمین بی طرف را صادر کند.

سپاهان - پرسپولیس؛ دوئل در شهر مرموز

 

* برترین ها

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها