أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۹۰۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۱۴ دی ۱۴۰۰
در روز اول مذاکرات چه گذشت؛
ماراتن مذاکرات وین در مرحله دوم از دور هشتم دیروز (دوشنبه) پس از تایم اوت ژانویه از سر گرفته شد.

به گزارش پایگاه 598، دور هشتم ماراتن مذاکرات وین که از ششم دی ماه آغاز شده بود، پس از یک وقفه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نوی میلادی، عصر دیروز (دوشنبه) به وقت محلی از در مرحله دوم سرگرفته شد تا مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۴ گفت‌وگوها و رایزنی‌های خود را در حوزه پیش‌نویس و محتوای متون برای دستیابی به توافق در زمینه لغو تحریم‌ها ادامه بدهند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز دوشنبه در توییتی نوشت: پس از وقفه کوتاه به دلیل سال نوی میلادی، دور هشتم مذاکرات وین از امروز در قالب دیدارهای غیررسمی ادامه می‌یابد.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران و هیئت همراه، صبح روز گذشته وارد وین پایتخت اتریش شد و در اولین دیدار خود با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و معاون دبیرکل اتحادیه اروپا برگزار کرد.

ازسرگیری مذاکرات پس از تایم اوت ژانویه

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان همچنین در دومین دیدار در چارجوب مرحله دوم هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، با روسای هیئت‌های سه کشور اروپایی در وین دیدار کرد.

به گفته مقامات تهران، مذاکرات در این دور از حالت شکلی خارج و وارد بحث محتوایی شده است و این پیشرفت در مذاکرات، حاصل عقب‌نشینی کشورهای اروپایی از مواضع و خواسته‌های حداکثریشان است.

در حال حاضر، پیش‌نویسی که به عنوان مبنای مذاکرات پیش روی مذاکره‌‎کنندگان در وین قرار دارد، ۸۰ درصد خواسته‌ها و مطالبات ایران را در خود جای داده است و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبیین معیارهایی هستند که ضمانت‌های مورد نظر ایران ارائه شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته درباره روند مذاکرات در دور فعلی گفت که اگر ما امروز متن مشترکی داریم، به خاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست‌های حداکثری خودش، عقب‌نشینی کند و ما امروز آنچه را که داریم، حاصل همین واقع‌نگری طرف‌های غربی در گفت‌وگوهای وین است که نمی‌توانند فراتر از برجام در موضوع هسته‌ای درخواستی داشته باشند و فروتر از برجام بخواهند تعهدات رفع تحریمی را انجام دهند.

وی تاکید کرد: ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که گفت‌وگوهای وین وارد بحث‌های محتوایی می‌شود. از بعد از ظهر امروز گفت‌وگوها به صورت دو جانبه و چندجانبه آغاز می‌شود. البته جزئیات آن را بعد از گفت‌وگوی اولیه هماهنگ‌کننده برجام با مذاکره‌کننده ارشد کشورمان که مسیر جلسات بیشتر روشن خواهد شد، اعلام خواهیم کرد. کارگروه‌ها و هئیت‌ها از امروز دستور کار مشخصی خواهند داشت.

در مدت چند روزه مرحله اول مذاکرات در دور هشتم، گفت‌وگوهای فشرده‌ای در سطح رؤسای هیئت‌ها و کارشناسان گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای برگزار شد.

اعضای دیگر برجام نیز بدون حضور ایران چندین جلسه با هیئت آمریکایی که ریاست آن را رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بر عهده داشت، برگزار کردند.

براساس اظهاراتی که از وین شنیده می‌شود، همه مذاکره‌کنندگان از پیشرفت‌ در گفت‌وگوها ابراز رضایت می‌کنند و معتقدند که مذاکرات در مسیری سازنده پیش می‌رود و همگی به دنبال دست‌یابی به یک توافق خوب در کوتاهترین زمان ممکن هستند.

عصر روز پنجشنبه، پس از پایان مرحله اول دور هشتم، یک مقام اروپایی آگاه از مذاکرات وین به خبرگزاری «د پ آ» آلمان گفته بود که مذاکرات با ایران در فضایی سازنده پیش می رود و ایران بر نوعی تضمین برای احترام به توافق‌های آینده پافشاری می‌کند.

این منبع آگاه افزود: مشخص است که ایران بر نوعی تضمین برای احترام به توافقات آینده پافشاری می‌کند. این درخواست از سوی همه طرف‌ها به رسمیت شناخته شده اما اجرای آن بسیار دشوار است.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در اظهار نظری دستیابی به توافق درباره احیای تعهدات سال ۹۴ را شدنی توصیف و تصریح کرد که رسیدن به این مرحله تا ماه فوریه ۲۰۲۰ یک ارزیابی واقعی است. وی عصر ۵شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که باید صبور باشیم و در تلاش‌هایمان مصر باشیم؛ در نهایت می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم.

ازسرگیری مذاکرات پس از تایم اوت ژانویه

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پس از پایان مذاکرات وین در راند اول دور هشتم و در آستانه تنفس چند روزه مذاکرات به دلیل سال نوی میلادی، به خبرنگاران گفته بود که در نتیجه گفت‌وگوی روزهای اخیر در وین، پیشرفت‌های خوبی در حوزه رفع تحریم‌ها صورت گرفته است.

باقری افزوده بود: در عرصه لغو تحریم‌ها هم به اصطلاح مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

البته پیشرفت در مذاکرات منوط به جدیت طرف‌های مقابل در عرصه مذاکرات است. طرف‌ها باید تعهد خود را به توافقات نشان بدهند. طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران به خاطر بدعهدی‌های آمریکا و بی‌عملی اروپا در گذشته، اطمینان پیدا کند که دوباره نقض عهدی از سوی هیچ طرفی سرنخواهد زد.

از روز گذشته(دوشنبه) مذاکره‌کنندگان بار دیگر در وین حاضر شدند تا رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فشرده خود را برای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران ادامه بدهند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها