کد خبر: ۴۹۹۰۴۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۳     ۱۵ دی ۱۴۰۰
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه «کمی پیشرفت» در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین حاصل شده ابراز امیدواری کرده که در مذاکرات هفته‌ جاری بر پیشرفت‌ها افزوده شوند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه «کمی پیشرفت» در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین حاصل شده ابراز امیدواری کرده که در مذاکرات هفته‌ جاری بر پیشرفت‌ها افزوده شوند.

پرایس این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی در ارتباط با خبر سفر چوی چونگ-کان، معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی، به وین بیان کرد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی با اعلام خبر این سفر، گفت قرار است این دیپلمات کره‌ای با مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای حاضر در گفت‌و‌گوهای وین ملاقات کند.

به دنبال انتشار این خبر گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر آمادگی احتمالی آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران مطرح شد، چرا که مبالغی از پول ایران در ارتباط با فروش میعانات گازی به کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا، در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده است.

این دیپلمات کره جنوبی همچنین ۷ دسامبر نیز در وین بود و با راب مالی، سرپرست هیئت آمریکایی دیداری داشت. آن دیدار نیز منجر به گمانه‌زنی‌های مشابهی شده بود.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه موضع آمریکا درباره آزادسازی‌ دارایی‌های ایران از کره جنوبی چیست گفت: «همان‌طور که می‌دانید رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به وین برگشته است. وقفه کوتاه مدتی در دور هشتم مذاکرات ایجاد شد.»

وی اضافه کرد: «گفت‌وگوها دیروز آغاز شدند و الان در جریان هستند. چیزی که الان می‌توانیم بگوییم این است که کمی پیشرفت در گفت‌وگوهای هفته گذشته وجود داشت و امیدواریم که این هفته بتوانیم به آن اضافه کنیم. چیزی که روشن است این است که ما به زودی به تفاهم بر سر بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام نخواهیم رسید و سرعت گرفتن گام‌های هسته‌ای ایران به نحو فزاینده‌ای از مزایای منع اشاعه‌ای توافق خواهد کاست.» 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: «به طور مکرر این نکته را مطرح کرده‌ایم که بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام، در راستای منافع ملی ما است زیرا تا به امروز منافع منع اشاعه‌ای که برجام ایجاد می‌کند، بهترین نتیجه را از لحاظ منافع ملی ما ایجاد می‌کند. اما با توجه به اینکه ایران در حال برداشتن گام‌هایی در برنامه هسته‌ای است که سودمندی ضمانت‌های ناشی از توافق هسته‌ای سال 2015 را از بین می‌برد، این وضعیت برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد.»

او سپس به مسئله رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «شما به مسئله رفع تحریم‌ها اشاره کردید. چیزی که من می‌گویم این است که رفع تحریم‌ها و گام‌هایی که ایالات متحده در این زمینه برخواهد داشت... این مسئله‌ای است که هم‌اکنون کانون مذاکرات جاری در وین را تشکیل می‌دهد. این موضوع در کانون مذاکرات در وین بوده و در خصوص آن، بر سر هیچ چیز توافق نمی‌شود، مگر آنکه بر سر همه چیز توافق حاصل شود.»

ند پرایس در ادامه بار دیگر تأکید کرد که نسبت به زمان آغاز مذاکرات در ماه دسامبر پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

او گفت: «من فقط یک بار دیگر تأکید می‌کنم نسبت به اوایل ماه دسامبر پیشرفت‌هایی در زمینه شناسایی مسائل سخت باقی‌مانده برای مذاکره حاصل شده است که این مسائل، دو مورد را شامل می‌شوند: «اینکه ایران چگونه به پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود در برجام برمی‌گردد و دیگری، مسئله رفع تحریم‌‌ها.»

وی در ادامه اضافه کرد: «اما حتی با وجود اینکه پیشرفت‌هایی حاصل شده، وضعیت بنیادین کماکان مانند سابق باقیمانده است. لازم است ایران در زمینه برنامه هسته‌ای خویشتنداری به خرج دهد و مذاکرات در وین را با جدیت دنبال کند. بار دیگر می‌گویم، در غیر این صورت، منافعی که برجام از لحاظ مسائل منع اشاعه‌ای در برداشت رو به نابودی خواهد رفت و آن موقع، هیچ مسیر واقعی برای بازگشت به توافق برای ایالات متحده وجود نخواهد داشت. در آن شرایط، پیشرفت‌های ایران موجب خواهد شد این تهدید اشاعه‌ای وخیم‌تر شود.

هدف ما این است که به آن تهدید اشاعه‌ای از طریق دیپلماسی رسیدگی کنیم و این گزاره را به آزمون بگذاریم که آیا بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام کماکان ممکن است یا خیر.»   

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد با قید محدودیت‌های زمانی مشکلات مربوط به وضعیت فعلی پیرامون برجام را به ایران نسبت دهد.

او گفت: «هنگامی که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از مزایای منع اشاعه‌ای توافق پیشی بگیرد، مهلت مذاکرات به پایان می‌رسد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها