يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۰۲۴۳
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
یادداشت؛
محمدکاظم انبارلویی

پایگاه 598: برکناری ریچارد نفیو به عنوان «معمار تحریم‌ها» نشان داد که از چیزی که به عنوان هنر تحریم‌ها از آن یاد می‌شود، خبری نیست. 

اکنون دولت ایران نفت می‌فروشد ، پول آن را هم نقد دریافت می‌کند.

چین و روسیه هیچ‌گونه همراهی با تحریم‌های آمریکا و اروپا ندارند و زنجیره رژیم تحریم‌ها پاره شده است.البته جان‌کری همان وقت که برجام را امضا کرده بود در پاسخ به سؤالات نماینده کنگره اعتراف کرد که اجماع جهانی علیه ایران وجود ندارد و شرکای آنها هیچ تمایلی به ادامه تحریم‌ها از خود نشان نمی‌دهند.

آمریکایی‌ها بیش از آنکه به تحریم‌ها از خارج دل ببندند به تحریم داخلی و نفوذ در دستگاه‌های دولتی امید داشتند که اکنون این امید هم به باد رفته است.

اکنون دولت یک پنجره جدیدی برای تنفس سیاسی، اقتصادی باز کرده و نگاهی منافع محور دارد و درصدد احیای منافع ملی در نگاه به شرق دارد.

فلسفه جیغ و داد رسانه‌های غربی و دنباله‌های آنها در ایران از سفر رئیسی به مسکو هم از همین نگاه نشأت می‌گیرد.

رئیسی در چند ماه تصدی خود ثابت کرده است اگر از پشت میزنشینی قدری فاصله بگیرد و به میان مردم بیاید و از نزدیک مشکلات آنها را بفهمد و رسیدگی کند و نیز همزمان به روابط خارجی و بسط آن حداقل در محدوده همسایگان نیم‌نگاهی بیندازد می‌تواند تکانی به شیوه حکمرانی مردم‌سالارانه بدهد.آمریکا و سه کشور شرور اروپایی چاره‌ای جز تسلیم در برابر اراده دولت و ملت ایران در برچیدن تحریم‌های ظالمانه ندارند.

هزار راه نرفته در پیش پای دولت برای خنثی‌کردن تحریم‌ها وجود دارد که دولت عزم طی این مسیر عزت‌بخش را دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا در تازه‌ترین اظهارنظرش در مورد مذاکرات وین گفته است :
«ایران از ما ضمانت خواسته دوباره زیر میز تعهداتمان نزنیم. ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهورهای بعدی را ملزم کنیم به تضمین‌ها پایبند باشند.»

این حرف بی‌ربط وزیرخارجه آمریکا در حالی گفته می شود که ایران به روابط 20ساله راهبردی با روسیه و قراردادهای 25 ساله با چین فکر می‌کند. وزیرخارجه آمریکا اصلا فهم درستی از روابط و حقوق بین‌الملل و اصل اعتماد متقابل ندارد. اعتراف می‌کند که در واشنگتن نمی‌توان دولت قابل اتکا و اعتمادی پیدا کنید که به تعهدت خود حتی برای چند سال پایبند باشند!!

با چنین دیدگاهی هیچ دولتی نمی تواند روی روابط با آمریکا حسابی باز کند تا چه رسد به دولت ایران که 60 سال است خصومت‌ورزی واشنگتن با ملت خود را با گوشت و پوست و استخوان خود تجربه کرده است و میان ما و آنها دریایی از خون بی‌گناهان وجود دارد.

دولت آقای رئیسی براساس این رهنمود رهبری که ؛ «خنثی کردن تحریم‌ها دست ماست اما رفع تحریم‌ها با آمریکاست» در مسیر خنثی کردن تحریم‌ها براساس سیاست مستقل و راهگشا با جهان به‌ویژه همسایگان قرار گرفته است. از دیدگاه رئیسی جهان فقط آمریکا و سه کشور شرور اروپایی نیست. چین و روسیه هم جزء همین جهان هستند.

اعجاب‌آور است در حالی‌که ما از سوی آمریکا جز تحقیر و ترور و تحریم و تهدید چیزی دراین 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ندیدیم چطور برخی هنوز امیدوارند آبی در روابط خارجی با این گرگ و خونخوار جهانی گرم شود. معلوم نیست از غرب‌پرستی و غرب‌باوری آنها چه عایدی برای منافع ملی به دست می‌آید.

برخی از این جماعت مطالبی را در تخطئه سیاست مستقل ملی جمهوری اسلامی و نگاه راهبردی به شرق مطرح می‌کنند که واقعا تأسف‌آور و نشانه عدم درک عصری آنها است. طوری حرف می‌زنند گویی باید سر را همیشه در آخور غرب فرو برد ولو این‌که هیچ علفی در آن نباشد.

برخی از آنان همان کسانی هستند که در فتنه 88 رفتند به کنگره آمریکا و به پارلمان اروپا التماس کردند برای سرنگونی دولت جمهوری اسلامی، تحریم‌ها را تشدید کنید. حالا که می‌بینند تحریم‌ها اثری ندارد به هذیان‌گویی افتاده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها