کد خبر: ۵۰۰۷۲۵
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
آن چیزی که در اومیکرون به طور معمول و مشخص دیده شده دهه سنی سوم حدود ۲۵ تا ۳۵ سال یا به طور کلی از ۲۰ تا ۴۰ سال را گرفتار می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا جماعتی عضو کمیته علمی کرونا در خصوص پیک ششم کرونا گفت: از نظر رنگ بندی اومیکرون حدود ۷ شهر در کشورمان به رنگ قرمز و حدود ۴۳ شهر به رنگ نارنجی درآمده اند.

وی ادامه داد: اومیکرون نسبت به دلتا سرایت بیشتری دارد یک فرد مبتلا به اومیکرون می‌تواند ۱۰ فرد دیگر را مبتلا کند که نسبت به دلتا سه برابر سرایت زایی بیشتری را دارد و این موضوع باعث می‌شود که تعداد زیادی افراد در فاصله کوتاه به اومیکرون مبتلا شوند.

عضو کمیته علمی کرونا اظهار داشت: اکثر شهر‌ها و استان‌ها به صورت آبی بودند، اما در یکی دو هفته اخیر اومیکرون به سرعت انتشار پیدا کرد و باعث شد که تعدادی از شهر‌ها به رنگ قرمز و تعدادی به رنگ نارنجی درآمدند که ناشی از سرایت زایی بالای اومیکرون است.
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود میزان ابتلا در چند هفته آینده سیر سعودی داشته و به پیک اومیکرون برسیم و ممکن است چند هفته در دوران پیک باشیم براساس مدلی که در کشور‌های اروپایی و امریکا مشاهده شده و بعد از آن با تمهیدات و درمان و اقداماتی که انجام می‌شود بتوانیم از این پیک عبور کنیم و وارد سیر نزولی شویم.

جماعتی در پاسخ به این سوال که بیشتر چه گروه سنی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند گفت: آن چیزی که در اومیکرون به طور معمول و مشخص دیده شده دهه سنی سوم حدود ۲۵ تا ۳۵ سال یا به طور کلی از ۲۰ تا ۴۰ سال را گرفتار می‌کند و یک پیک هم از نظر سنی در سنین پایین یعنی در نوجوانان و کودکان دارد به طوری که در آماری که اخیرا از کشور خودمان داشتیم ۲۳ درصد نوجوانان و کودکان به اومیکرون گرفتار شدند که در مورد دلتا اینگونه نبود و این افزایش ۲۳ درصدی نشان دهنده تمایل این ویروس به گرفتاری در سنین پایینتر است.

وی افزود: با توجه به مطالعات مختلفی که در کشور‌های اروپایی و امریکا انجام شده تا ۳۵ درصد درگیری و گرفتاری کودکان را گزارش کردند.

عضو کمیته علمی کرونا در خصوص علایم اومیکرون در کودکان و نوجوانان بیان داشت: علایم قطعی کرونا در نوع اومیکرون تفاوتی با انواع دیگر ندارد، به خصوص اینکه باید در نظر بگیریم الان فصل سرما است و مشکلات تنفسی دیگر ممکن است وجود داشته باشد که گاهی با همدیگر اشتباه می‌شوند.

وی افزود: معمولا در اومیکرون تب، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه، ضعف، بی حالی، سردرد و در مواردی ممکن است درگیری ریوی وجود داشته باشد که به صورت تنگی نفس و کمبود اکسیژن خون خودش را نشان می‌دهد.

جماعتی در خصوص میزان درگیری افرادی که واکسینه شدند نیز تصریح کرد: براساس مطالعات اولیه‌ای که در کشورمان انجام شده اکثر افرادی که بستری یا دچار درگیری شدید می‌شوند متاسفانه کسانی هستند که واکسینه نشدند.

وی با بیان اینکه توصیه اکید ما به کلیه افراد در کشورمان این است حتما دوز سوم واکسن را تزریق کنند گفت: در مرد افراد زیر ۱۸ سال هم توصیه به کامل کردن واکسیناسیون است و براساس پروتکلی که در ستاد اصلی کرونا برای واکسیانسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله تایید شد توصیه ما این است واکسیناسیون بچه‌ها هم حتما انجام شود.

عضو کمیته علمی کرونا ادامه داد: پیش بینی می‌شود اطفال و کودکان در ریسک برای ابتلا به اومیکرون و بستری در بیمارستان باشند توصیه بر این است حتما واکسیناسیون این سنین هم به وسیله والدین مورد توجه قرار گیرد و انجام شود.

جماعتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نوع محدودیتی برای مقابله با اومیکرون مفید است اظهار داشت: افراد با تخصص‌های مختلف در کمیته ملی کرونا حضور دارند؛ کمیته علمی فقط بحث علمی مسئله را مطرح می‌کند توصیه ما به عنوان کمیته علمی به ستاد ملی کرونا این است که حتما حداقل تا دو هفته آینده محدودیت‌های هوشمند را داشته باشند.

وی گفت: محدودیت هوشمند در مورد مجامعی مانند هتل، رستوران، کنسرت، ورزشگاه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که محل تجمع مردم است اعمال شود؛ همین دو هفته می‌تواند تا حدود زیادی فرصت دهد که تکثیر و چرخش ویروس اومیکرون در جامعه محدود شود و به کاهش میزان بستری و مرگ و میر کمک کند.

عضو کمیته علمی کرونا درپاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه با توجه به افزایش تعداد مبتلایان کرونا مرگ و میر تا چه اندازه افزوده می‌شود تصریح کرد: مطالعه‌ای که در کشور‌های اروپایی و امریکا صورت گرفته نشان داده با توجه به اینکه افرادی زیادی در جامعه به دلتا مبتلا شدند و تا حدودی سیستم ایمنی طبیعی شان در برابر ویروس مقاومت پیدا کرده به اضافه واکسیناسیونی که در سطح جامعه انجام شده مراعات پروتکل‌های بهداشتی که به وسیله افراد جامعه انجام می‌شود باعث شده که میزان مرگ و میر و بستری اومیکرون نسبت به دلتا کمتر باشد.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است، چون سرایت زایی اومیکرون زیاد است و تعداد افراد بیشتری نسبت به دلتا گرفتار می‌شوند اگر خود ویروس اومیکرون را در برابر دلتا در نظر بگیریم تعداد میزان بستریش کمتر است، ولی چون تعداد بیشتری را در فرصت زیادی درگیر می‌کند شاید باعث افزایش تعداد بستری‌ها در جامعه شود.

جماعتی بیان داشت: مطالعات نشان داده که شدت بیماری نسبت به دلتا کمتر است و میزان مرگ و میر هم در افراد مبتلا کمتر بوده به همین دلیل پیش بینی‌هایی که متخصصین آمار اپیدومولوژی در مورد کشور ایران انجام دادند نشان داده حتی در پیک هم تعداد مرگ و میر نسبت به دلتا کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه توصیه ما این است افراد تا حد امکان در مکان‌های شلوغ و پررفت و آمد حضور نداشته باشند گفت: توصیه دیگر ما این است که از مسافرت‌های غیرضروری اجتناب کنید، مرتب دستتان را با الکل یا با آب و صابون شستشو دهید، حتما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید، تهویه مناسب در مکان‌های سربسته اهمیت فوق العاده‌ای دارد، حتما دوز سوم واکسن را تزریق کنید.

وی در پایان در خصوص نحوه صحیح استفاده از ماسک خاطر نشان کرد: ماسک‌های پارچه‌ای معمولا استاندارد نیستند و احتمال سرایت بیماری را دارند بنابراین از ماسک‌های استاندارد سه لایه استفاده کنید و ماسک را طوری در صورت قرار دهید که کاملا دهان و بینی تان را پوشش دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها