يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۱۹۴۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
افزایش تعداد ابتلا به کرونا منجر به افزایش تعداد بستری و پس از آن مرگ و میر خواهد شد. تعداد ابتلا تا حد زیادی افزایش یافته است و حتی اگر قرار باشد درصد کمی از این‌ها بدحال شوند، باز هم تعداد فوتی‌ها قابل توجه خواهد بود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، مهرداد حق ازلی، با اشاره به اینکه از نظر ابتلا به کرونا هنوز در شیب صعودی هستیم، گفت: به نظر می‌رسد این روند تا یک یا دو هفته آینده ادامه داشته باشد و پس از آن به قله پیک برسیم. در حال حاضر تعداد بستری افزایش یافته و تعداد مرگ و میر از حدود ۲۰ مورد به بیش از ۲۰۰ مورد در روز‌های اخیر رسیده است. از آنجایی که تجربیات جهانی نشان داده است که مدت پیک با امیکرون در سایر کشور‌ها به اندازه پیک دلتا طولانی نبوده است، پس از رسیدن به قله حدودا ۲ تا ۳ هفته در قله می‌مانیم و بعد به شیب نزولی پیک وارد می‌شویم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا تاکید کرد: البته موضوع الزامی، رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن است. در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها ممکن است در طول عید نوروز هم با بیماری درگیر باشیم که دیگر آن وقت لازم است در امکان مسافرت‌ها تجدیدنظر شود.

وی درباره علت افزایش مجدد موارد مرگ و میر کرونا، افزود: در هر صورت افزایش تعداد ابتلا منجر به افزایش تعداد بستری و پس از آن مرگ و میر خواهد شد. تعداد ابتلا تا حد زیادی افزایش یافته است و حتی اگر قرار باشد درصد کمی از این‌ها بدحال شوند، باز هم تعداد فوتی‌ها قابل توجه خواهد بود.

دبیر بورد داخلی کمیته علمی کرونا، تاکید کرد: بیشترین مرگ و میر در افرادی است که یا واکسن تزریق نکردند و یا واکسیناسیونشان کامل نشده است. همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای و مصرف کنندگان دارو‌هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند در معرض خطر هستتد.

وی درباره موضوع تفویض اختیار به ستاد‌های استانی برای تصمیم‌گیری پیرامون حضوری یا غیرحضوری شدن مدارس علی‌رغم افزایش چشمگیر شهر‌های قرمز کرونایی، تصریح کرد: نظر ما این بود که فعلا این موضوع به شکل کامل به تاخیر افتد و پیشنهاد خود را به ستاد کشوری اعلام کردیم. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه جهش امیکرون در کودکان می‌تواند سبب بیماری‌زایی بیشتر شود، بهتر است از تجمع بچه‌ها در اماکن سربسته جلوگیری شود؛ زیرا در هر صورت تعداد قابل توجهی از مدارس ما شرایط استاندارد را ندارند، زیرا شرایط زیرساخت و مساحتی در مدارس استاندارد نیست و همین سبب می‌شود امکان رعایت پروتکل‌ها وجود نداشته باشد. توصیه کمیته علمی بازنگری مجدد تصمیم‌گیری پیرامون بازگشایی حضوری مدارس است و امیدواریم فعلا حداقل تا آخر اسفند مدارس غیرحضوری فعال باشند.

حق ازلی با تاکید بر اینکه موضوع قرنطینه پنج روزه برای امیکرون به هیچ وجه صحیح نیست، اظهار کرد: روز‌های اول شیوع این سویه CDC آمریکا چنین نظریه‌ای داد و برخی از همکاران ما این موضوع را اعلام کردند و تصمیماتی در وزارت بهداشت گرفته شد که قرنطینه پنج روز باشد، اما پس از آن، این مسئله در آمریکا هم بازنگری شد و مدت قرنطینه افزایش یافت. بهتر است مبتلایان به امیکرون حداقل ۱۰ روز تا ۲ هفته قرنطینه بمانند و در این مدت از حضور در مشاغل خودداری کنند.

وی درباره آمادگی بیمارستانی از نظر دارو و تجهیزات، بیان کرد: پروتکل‌های درمانی چند هفته قبل مورد بازنگری قرار گرفتند و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفتند. ممکن است با توجه به افزایش بار بیماری در برخی مراکز کمبود‌های موقتی پیش آید، ولی پشتیبانی می‌شوند. به طور کلی گزارشات نشان می‌دهد که اوضاع در مراکز در حال کنترل است و دارو و مواد مورد نیاز اولیه موجود است. تا به امروز گزارش جدی از عدم توانایی مراکز درمانی نداشتیم و مراکز در حالت آماده باش قرار دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها