أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۱۹۶۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
گاهی از آنتی بیوتیک‌ها برای پاکسازی عفونت استفاده می‌شود. برخی افراد مستعد ابتلا به عفونت‌های متعدد گوش هستند که این می‌تواند باعث مشکلات شنوایی و سایر عوارض جدی شود.

به گزارش پایگاه 598، عفونت گوش (گاهی اوقات اوتیت میانی حاد نامیده می‌شود) عفونت گوش میانی است، که فضای پر از هوا در پشت پرده گوش است که حاوی استخوان‌های ارتعاشی کوچک گوش است. کودکان بیشتر از بزرگسالان به عفونت گوش مبتلا می‌شوند. از آنجایی که عفونت گوش اغلب خود به خود برطرف می‌گردد، درمان ممکن است با مدیریت درد و نظارت بر مشکل آغاز شود. گاهی از آنتی بیوتیک‌ها برای پاکسازی عفونت استفاده می‌شود. برخی افراد مستعد ابتلا به عفونت‌های متعدد گوش هستند که این می‌تواند باعث مشکلات شنوایی و سایر عوارض جدی شود. 

 

عفونت گوش چیست و علت و علائم آن کدام هستند؟

عفونت گوش می‌تواند عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی باشد. آن‌ها می‌توانند در گوش میانی، قسمتی از گوش که درست در پشت پرده گوش قرار دارد، و همچنین گوش خارجی و داخلی ایجاد شوند. آن‌ها اغلب به خودی خود از بین می‌روند؛ اما به دلیل التهاب یا تجمع مایع می‌توانند دردناک باشند.

عفونت گوش می‌تواند مزمن یا حاد باشد. عفونت حاد گوش دردناک است، اما مدت کوتاهی دارد. عفونت‌های مزمن گوش یا برطرف نمی‌شوند یا بارها عود می‌کنند. آن‌ها می‌توانند باعث آسیب به گوش میانی و داخلی شوند که به ندرت دائمی است.

علائم شایع عفونت گوش عبارتند از:

درد یا ناراحتی خفیف در داخل گوش
احساس فشار مداوم در داخل گوش
تخلیه چرک مانند گوش
از دست دادن شنوایی
این علائم ممکن است ادامه یابند یا فقط گاهی وجود داشته باشند. علائم ممکن است در یک یا هر دو گوش رخ دهد. درد معمولاً با عفونت دو گوش، شدیدتر است. علائم عفونت مزمن گوش ممکن است نسبت به عفونت‌های حاد گوش کمتر قابل توجه باشد.

علائم عفونت گوش در کودکان

همراه با علائمی که در بزرگسالان مشاهده می‌شود، مانند گوش درد و تخلیه چرک، کودکان خردسال و نوزادان ممکن است علائم دیگری از عفونت گوش را نشان دهند، مانند:

مالش یا کشیدن گوش خود
تب
عدم واکنش به صداهای خاص
اغلب از دست دادن تعادل
سردرد
بی‌قراری
از دست دادن اشتها
معمولا عفونت گوش کمتر از ۳ روز طول می‌کشد، اما می‌تواند تا یک هفته ادامه یابد. کودکان کمتر از ۶ ماه که تب یا سایر علائم عفونت گوش را دارند، باید به پزشک مراجعه کنند. اگر فرزند شما تب بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد یا گوش درد شدید دارد، به پزشک مراجعه کنید.

 

علت عفونت گوش

عفونت گوش توسط ویروس‌ها یا باکتری‌ها، به ویژه باکتری Streptococcus pneumoniae یا Haemophilus influenzae ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها اغلب ناشی از انسداد شیپور استاش شما هستند که باعث تجمع مایع در گوش میانی شما می‌گردد. شیپور استاش لوله‌های کوچکی هستند که از هر گوش شما مستقیما به پشت گلو می‌روند. علل انسداد شیپور استاش عبارتند از:

آلرژی
سرماخوردگی
عفونت‌های سینوسی
مخاط اضافی
سیگار کشیدن
تغییرات فشار هوا
عفونت گوش نیز میتواند از آدنوئیدهای عفونی ایجاد شود. آدنوئیدها غدد روی سقف دهان در پشت بینی هستند که به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کنند. عفونت‌ها می‌توانند از این غدد به انتهای مجاور شیپور استاش شما سرایت کنند.

 

درمان عفونت گوش

در حالی‌که اکثر عفونت‌های خفیف گوش بدون مداخله برطرف می‌شوند، درمان‌های زیر نیز می‌توانند کمک کنند:

 

درمان عفونت گوش خانگی

این روش‌ها در تسکین علائم عفونت خفیف گوش موثر هستند و جزو درمان عفونت گوش خانگی محسوب می‌شوند:

یک پارچه گرم را روی گوش آسیب دیده بمالید.
از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید.
برای تسکین درد از قطره‌های OTC یا نسخه‌ای گوش استفاده کنید.
داروهای ضداحتقان OTC مانند سودوافدرین (Sudafed) مصرف کنید.
از خوابیدن روی گوش آسیب دیده خودداری کنید.

 

منبع:ایسکانیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها