کد خبر: ۵۰۲۰۸
زمان انتشار: ۰۰:۰۱     ۳۰ فروردين ۱۳۹۱
فائزه هاشمی رفسنجانی متولد ۱۳۴۱ در قم، دومین دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است.
598 به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ فائزه هاشمی رفسنجانی متولد ۱۳۴۱ در قم، دومین دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است.

فعالیت های فائزه هاشمی که همیشه با حاشیه هایی همراه بوده است، شامل مدیرمسئولی روزنامه توقیف شده زن، نماینده مجلس در دوره پنجم، رئيس شاخه زنان حزب منحله کارگزاران سازندگی و رییس فدراسیون اسلامی ورزش زنان است.

 

فائزه که از سوی منتقدانش متهم به نقش آفرینی موثر در فتنه سال 88 و فعالیت علیه نظام است، شاید جنجالیترین زن سال 88 باشد؛ این را ناظران سیاسی با استناد به حضور او در اکثر آشوبهای سال 88 بیان می کنند.

 

مهمترین و شاید عجیبترین خودنمایی فائزه در فتنه سال88، همراهی وی با آشوبگران، در ظهر عاشورای روز ششم دی بود.

 

پرونده فائزه هاشمی در دادگاه با اعلام جرم دادستانی تهران به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" تشکیل شد و این اتهام به دلیل مصاحبه او با سایت روزآنلاین بوده است.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای،سخنگوی قوه قضاییه درباره مصاحبه مذکور گفته بود: من هم دیدم که مصاحبه چه بود و الحق و الانصاف برخی مطالب قابل تعقیب است.

 

دختر کوچک اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز در سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۲ در جریان توقیف روزنامه زن به دادگاه احضار شده بود.

 


براساس اعلام دادگاه قرار بود نخستین جلسه‌ رسیدگی به اتهامات فائزه هاشمی صبح روز یکشنبه 23 مرداد 90 در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی برگزار شود، اما به دلیل درخواست استمهال وکیل پرونده و برای تدارکات دفاع و موافقت دادگاه با این درخواست، جلسه‌ دادگاه به روز ۲۱ شهریور موکول شد.

 

این موعد دادگاه نیز پس از درخواست مجدد وکیل فائزه براي تدارک دفاع و موافقت دادگاه با اين درخواست، تا سوم دی ماه ۹۰ به تاخیر افتاد.

 

در این فاصله زمانی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های تهران با صدور بیانیه‌ ای در آبان 90 از مراجع قضایی خواستند هرچه سریع‌تر دادگاه فائزه هاشمی برگزار شود و تأخیر در برگزاری این دادگاه را موجب دلسردی مردم نسبت به برقراری عدالت عنوان کردند.

 

در این بیانیه دانشجویان نوشتند:


"... با گذشت بیش از دوسال از فتنه 88 که اصل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار گرفته بود، شاهد آن هستیم که قوه قضاییه علی رغم محاکمه به جا و مناسب عده زیادی از عاملان و همراهان فتنه، در خصوص محاکمه مهدی هاشمی هیچ‌گونه اقدامی انجام نمی‌دهد و درمورد فائزه هاشمی نیز که پس از مدت 2 سال قرار بود اولین جلسه دادگاه وی برگزارشود، ناگهان به دلایل نامعلوم دادگاه را به زمانی دیگر موکول می‌کنند و باعث ایجاد شبهات زیادی در میان مردم و بخصوص دلسوزان نظام می‌شوند..."

 

 

در ادامه این بیانیه دانشجویی آمده است: "... نمونه‌ای از فعالیت‌های ضد نظام فائزه هاشمی در جریان فتنه عبارتند از:


• مصاحبه‌ای توهین آمیز علیه نظام با سایت ضد انقلاب روز آنلاین
• سخنان توهین آمیز فائزه هاشمی در همایش دوم خرداد 88
• سخنان تحریک آمیز فائزه هاشمی مقابل صدا و سیما 26 خرداد 88
• اغتشاش 30 خرداد با لیدری فائزه و خانواده
• حضور فائزه هاشمی و تجمع 16 آذر دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
• غائله روز عاشورا و باز هم حضور فائزه و حضور در اغتشاش اسفند 89 ... "

 

سرانجام جلسه رسيدگي به اتهامات فائزه هاشمي سوم دی 1390 به صورت غیر علنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي به رياست قاضي صلواتي و حضور وكيل مدافع و شخص فائزه هاشمي برگزار شد.

 

 

غلامعلي رياحي وكيل هاشمي درباره جزييات محاكمه موكلش گفت: مطابق وقت تعيين شده دادگاه تشكيل شد، نماينده دادستان كيفرخواست را قرائت كرد و به خانم هاشمي به عنوان "فعاليت تبليغي عليه نظام" تفهيم اتهام شد.

 

وکیل فائزه با بیان اینکه دادگاه موکل وی غیرعلنی بوده و اجازه ندارد درباره جزئیات آن سخن بگوید، افزود وی و موکلش به عنوان آخرین دفاع، از دادگاه فرصت خواسته اند که ظرف سه روز لایحه دفاعی خود را تقدیم کنند؛ سپس دادگاه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

 

سرانجام حکم دادگاه بدوی فائزه هاشمی رفسنجانی روز 13 دی ماه 1390 از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به غلامعلي ریاحی، وکیل وی ابلاغ شد.

 

 

بر اساس این حکم فائزه هاشمی رفسنجانی، فرزند اکبر برابر حکم دادگاه به جرم "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران" به 6 ماه حبس و 5 سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.


بعضی از فعالان دانشجویی کشور معتقدند حکم صادر شده برای متهم این پرونده که در چند مورد از تجمع‌های غیرقانونی پس از انتخابات سال 88 به ویژه آشوب خیابانی روز عاشورا، دوشادوش عوامل منافقین و بهاییت حضور داشته و حاضران را به ادامه آشوب و فتنه‌گری ترغیب می‎‏کرده است، در مقایسه با احکام صادر شده برای اغلب محکومان فتنه، تفاوت قابل توجهی دارد.

 

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای در حاشیه همایش مبارزه با فساد، در نیروی انتظامی در مورد برخی اعتراض ها پیرامون حکم فائزه هاشمی گفت: تبلیغ علیه نظام سه ماه تا یک سال حبس دارد که قاضی پرونده هم بر این اساس حکم را صادر و برخی جریمه های دیگر هم لحاظ کرده است که به اعتقاد من حکم صحیحی است.

 

سعيد قاسمي از فرماندهان دفاع مقدس، در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به حکم فائزه گفت: اگر فائزه هاشمی نصف روز زندان برود ریشم را می‌تراشم.

 

 

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور در اولین نشست خبری خود در سال 91 درباره پرونده فائزه هاشمي گفت:‌ حكم قطعي اين پرونده در دادگاه تجديد نظر مبني بر محكوميت فائزه هاشمي داده شده و حكم آن براي اجرایی شدن به اجراي احكام رفته است، كه به زودي اجرايي مي‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
قانون هر چه هست انهم در مورد هر که هست باید اجرا شود
پاسخ
نامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۶ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
برید بابا،ملت رو به مسخره گرفتن. کی گفت وکی باورکرد کی میان با دختر هاشمی این حکم رو که حکم واقعی هم نیست رو براش اجرا کنن؟!......
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۱
۰
۱
من که عدالت این دادگاه راقبول ندارم می خواهند انتقام ازپدرش بگیرند چون احمدی نژادودار و دسته اش راخوب میشناسدو تیزبین است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
عدالت زیبااست وکسانی که دارای سلامت قلب وروح پاک میباشند ازاجرای عدالت خوشنودمیگردند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
هر هر هر هر اصلا دادگاهی در کار نبود . چه برسه حکمی صادر شده باشد و حکمی اجرا شود .همه ی این حرفها برای سیاه کردن ملته .
پاسخ
دای تقی بچه قم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
به قرآن قسم می خورم که اگر نشد 3 روز روزه واجب بگیرم :
(( به قرآن قسم فائزه حتی اگر 1 دقیقه را هم پشت میله ها بگذراند . بله دادگاه برگزار می گردد اما تحت عنوان هدایت به بند مخصوص بانوان سیاسی مستقیما ً به خوش آب و هوا ترین نقطه ایران یا حتی کشورهای مورد نظر ایشان منتقل می شوند و بعد از مدتی دوباره بر می گردند و در انتخاباتی دیگر باز هم همان آش و همان کاسه. چقدر ما مردم ساده ایم ))
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها