کد خبر: ۵۰۳۴۹۹
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۰۳ فروردين ۱۴۰۱

 پایگاه 598: رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال جدید به‌صورت زنده از طریق رسانه ملی با مردم کشورمان سخن گفتند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات خود بعد از بیان نکاتی درباره نوروز و آمیختگی عید ملّی نوروز با نیایش و معنویّت، به اولین نکته ای که اشاره می کنند بحث مسائل اقتصادی و شرکت های دانش بنیان است، موضوعی که بارها در سخنان رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده و این نشان از اهمیت این حوزه برای کشور است.

* اقتصاد، مسئله مهم کشور

طی سال های گذشته یکی از مسایلی که مشکلاتی را برای مردم و کشور ایجاد کرده بحث مسائل اقتصادی است مشکلاتی که بخش عمده ای از آن به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی به دلیل بی توجهی مسئولان دولت گذشته به توان و تولید داخلی و توجه بیش از حد آنها به مذاکرات هسته ای ایجاد شد.

موضوع اقتصادی قطعا موضوع مهمی است و نیازمند توجه جدی مسئولان، اقتصاد در کشور نقش محوری دارد و رهبر معظم انقلاب درباره نقش محوری موضوع اقتصادی می فرمایند: اگر در کشور [رشد] اقتصادی همراه با عدالت به وجود بیاید، همه­ زمینه­ های پیشرفت فعّال خواهد شد و کشور به پیشرفت واقعی خواهد رسید. نکته مهم در این بحث تاکید رهبر انقلاب به ایجاد رشد اقتصادی همراه با عدالت است، موضوعی که لازم در کنار هم به آن توجه شود.

* باید درست فکر، عمل و حرکت کرد

یکی از نکات مهم دیگر در بحث بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب اشاره ایشان به انباشت چالشهای اقتصادی طی ده سال گذشته در کشور است. که البته این موضوع هم به گفته کارشناسان مسائل اقتصادی به ناکارآمدی مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم و همان بی توجهی به تولید داخلی باز می گردد.

رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در اولین روز از سال جدید ضمن اینکه به مسئله اقتصاد اشاره می کنند،می فرمایند: « ما در این ده سال گذشته، در دهه­ 90، در واقع مواجه بودیم با انباشت چالشهای اقتصادی که خب انسان بایستی از اینها به یک نحوی خلاص بشود. باید ان­شاءاللّه درباره­ مسائل اقتصادی درست فکر کرد، درست عمل کرد و حرکت کرد تا برای ملّت وسایل آسایشی در این زمینه ان‌شاءاللّه به وجود بیاید. »

* مطالبات رهبر انقلاب از مسئولان کشور برای حل مسائل اقتصادی

براساس فرمایش حضرت آیت الله خامنه‌ای اقتصاد امروز مسئله­ اصلی مسئولین اجرائی و کسانی که در حوزه اقتصادی دخالت دارند، است. رهبر معظم انقلاب در این بخش از سخنان خود رویکردهای مردمی که در دولت سیزدهم اتخاذ شده را موجب دلگرمی می دانند و این پیامی است برای دولت که با تلاش و کوشش بیشتری این رویکرد را پیگیری کند تا در نتیجه به حل مسائل اقتصادی کشور و مردم ختم شود.

* اقتصاد دانش‌بنیان؛ عامل اصلاح و رشد اقتصاد کشور

طی سال های گذشته شاهد رشد شرکت های دانش بنیان بوده ایم، شرکت هایی که با ایجاد آنها کشور به تولیدات بسیار مهمی در حوزه های مختلف دست یافته و فرصتی را برای بکارگیری و استفاده از توان نخبگان فراهم کرده است و نکته مهم این موضوع حمایت رهبر معظم انقلاب از این شرکت ها بوده است به گونه ای که سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور در این باره می گوید: اگر حمایت رهبر انقلاب نبود ما هم این‌جا نبودیم. فقط گفته‌های ایشان درباره موضوع دانش‌بنیان چند جلد کتاب است. حمایت‌های فوق العاده‌ رهبر انقلاب در این سالها از حوزه دانش‌بنیان، باعث شده تا معاونت علمی این پویایی را داشته باشد و در بین وزارتخانه‌های مختلف بتواند کار بکند و جوان‌ها وارد این‌کارها شوند و ایده‌هایشان را تبدیل به محصول و ارزش‌افزوده کنند.

شرکت های دانش بنیان و نقش این شرکت ها در بحث تولید، اقتصاد و اشتغال آفرینی تا جایی در نگاه رهبر انقلاب اهمیت دارد که ایشان سال ۱۴۰۱ را با عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری می کنند که امید است در سالی که با این عنوان مذین شده شاهد سرعت بیشتری در ایجاد، رشد و شکوفایی شرکت های دانش بنیان باشیم.

رهبر معظم انقلاب البته در دیدارهای نخبگان، پژوهشگران و دانشگاهیان هم همواره به بحث دانش بنیان ها و نقش آنها در اقتصاد کشور اشاره کرده اند و در سخنان اخیر خود هم تاکید می کنندکه برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت بکنیم.

* مزایای دانش بنیان کردن بخشهای مختلف

شرکت های دانش بنیان در هر حوزه ای که فعال شده اند نشان داده اند می توانند گره های بزرگی را در بحث تولید باز کنند، این شرکت ها در حوزه داروسازی و صنایع مختلف به افتخارات بسیار بزرگی دست یافته اند اما حوزه کشاورزی یکی از حوزه هایی است که کمتر مورد توجه شرکت های بنیان قرار گرفته است، بر همین اساس رهبر انقلاب بر ضرورت به‌کارگیری شرکتهای دانش‌بنیان در بخش کشاورزی تاکید می کنند و می فرمایند: متأسّفانه بخش کشاورزی از عرصه دانش‌بنیان یک مقداری دورتر از بخشهای صنعت و خدمات و مانند اینها است. اگر ما در کشاورزی، شرکتهای دانش‌بنیان را افزایش بدهیم و دانش را در مسئله‌ کشاورزی به‌کارگیری کنیم، میتوانیم در امر اصلاح بذر ــ که خیلی در تولید محصول کشاورزی مهم است ــ در مورد آبیاری نوین، در مورد شیوه‌های جدید تولید، در مورد بهره‌وری بهتر از آب و خاک ــ که آب و خاک دو محصول ارزشمندند که قبلاً هم اشاره کردیم- میتوانیم حدّاکثر استفاده را بکنیم، بهره‌وری‌مان را افزایش بدهیم و اینها را اصلاح کنیم. وقتی که در کشاورزی توانستیم این پیشرفتها را به وجود بیاوریم و تحوّل جدّی ایجاد بکنیم، این موجب میشود که اوّلاً امنیّت غذائی کشور حاصل بشود و به دست بیاید، یعنی کشور از لحاظ مسائل غذائی هیچ وقت دچار مشکل نشود، هیچ نگرانی‌ای وجود نداشته باشد؛ ثانیاً درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند؛ خیلی خوب است که درآمد کشاورزان ما افزایش پیدا بکند و به کشاورزی دلگرم بشوند و ادامه بدهند، [که این] محصول فوق‌العاده باارزشی است؛ همچنین معضل کمبود آب را می شود حل کرد. در کشور ما آنچه معروف است و آنچه به طور معمول گفته میشود ــ که بنده البتّه نظراتی در این زمینه دارم ــ این است که ما دچار کمبود آب هستیم؛ خب اگر کشاورزی ما دانش‌بنیان شد، مشکل کمبود آب هم حل خواهد شد.

این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب با توجه به مشکلاتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، باید مورد توجه جدی مسئولان حوزه های مربوطه قرار گیرد. قطعا با ورود شرکت های دانش بینان به این حوزه بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند؛ حل خواهد شد.

* مطالبه مهم رهبر انقلاب از مسئولان برای رشد اقتصاد کشور

اینکه رهبر معظم انقلاب در اولین روز از سال و در قسمت ابتدایی بیانات خود به موضوع اقتصاد و دانش بنیانها اشاره می کنند، قطعا نشان از اهمیت این حوزه است و براساس فرمایش رهبر انقلاب برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم. بسیاری از کارشناسان هم معتقدند با توجه به شرکت های دانش بنیان می توان  یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور ایجاد کنند.

بر همین اساس یکی از مطالبات مهم رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود افزایش شرکت های دانش بنیان است، شرکت هایی که بتوانند براساس نیازهای روز جامعه ایجاد شوند، و قطعا این مهم تاثیر بسزایی در حل مشکل اشتغال خواهد داشت و همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند باعث زیاد شدن اشتغال خواهند شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها