يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۳۶۵۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
روایت وارونه، استراتژی جدید نفرت پراکنی؛
انتشار یک خبر به نقل از یکی از مقام‌های مسئول در استان خوزستان درباره اتباع افغانستانی، بهانه‌ای شد تا بار دیگر رسانه‌های معاند فارسی زبان ماجرا را طور دیگری روایت کنند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، پس از مصاحبه محمد تقی ایرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر درخصوص حضور غیر مجاز اتباع افغانی در استان بوشهر برخی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور سعی کردند از این فرصت استفاده کرده و انتشار این خبر را با چاشنی نفرت پراکنی میان اقوام ایرانی و افغان ترکیب کنند. (تصویر ۱).

برای این کار نیز مجدداً از استراتژی روایت وارونه استفاده شده است؛ این رسانه ها ادعا کردند که معاون استانداری استان بوشهر اظهارداشته که هرگونه عقد قرارداد اجاره و رهن واحد مسکونی و یا تجاری با اتباع افغانستانی ممنوع است؛ این در حالیست که بررسی ها نشان میدهد مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان این مساله را منوط به اجازه دولت کرده بود اما در خبر این رسانه‌ها به این مطلب اشاره نشده است.

* ماجرای مهاجرت همسایگان

با این حال در خصوص خبر مزبور چند نکته درخور توجه است که در انتقال پیام باید مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه مساله منع به کارگیری اتباع خارجی در سه شهرستان استان بوشهر مطرح شده است. شهرهای عسلویه، دیلم و گناوه با توجه به موقعیت خاصی که در مساله انرژی در کشور دارند و کوچک‌ترین خراب‌کاری می‌تواند هزینه‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری را برای کشور به دنبال داشته باشد بنابراین لازم است در این خصوص با حساسیت‌ها و تدابیر ویژه‌تری برای به کارگیری نیروهای کار اقدام شود. (تصویر۲)

اما نکته دوم حضور غیر قانونی شهروندان کشور افغانستانی در ایران است؛ بعد از روی کار آمدن طالبان در این کشور، شاهد یک موج مهاجرت و پناه جویان افغان به سمت مرزهای ایران بودیم که شرط پذیرش آن‌ها مهیا سازی زیرساخت‌های لازم است. اگرچه در مرزبانی‌های کشور روزانه با حجم قابل توجهی از مهاجرت‌های غیر قانونی مقابله می‌شود اما با این حال تعداد زیادی از اتباع افغانستانی موفق شده‌اند خود را به شهر‌های ایران برسانند که یکی از این مقاصد نیز استان بوشهر است که موجب شکل‌گیری نگرانی‌های بسیاری شده است. با توجه به اینکه گروه‌های تروریستی و مسلح متعددی از جمله داعش در مناطق مختلف افغانستان اعلام حضور کرده و طرفداران بسیاری را دارند، حضور بی قاعده شهروندان افغانستان در ایران میتواند از نظر امنیتی مخاطره آمیز باشد.

و اما نکته سوم نیز درخصوص قوانین مربوط به پناه جویان بوده که از قوانین افرادی که از کانال‌های قانونی اقدام به مهاجرت می‌کنند متفاوت است؛ در تمام دنیا به طور مشابه افرادی که از طریق پناه‌جویی اقدام به مهاجرت به کشوری می‌کنند تا زمانی که شرایط لازم برای به کارگیری آن‌ها مهیا نباشد، نمی‌توانند اقدام به اسکان و کاریابی کنند.

* روایت وارونه استراتژی جدید نفرت پراکنی

 به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، با این وجود اما روال پوشش خبری رسانه های معاند فارسی زبان به گونه ای است که نه تنها حواشی و قوانین مربوط به اصل خبر را ذکر نمی کنند بلکه با استفاده از استراتژی روایت وارونه تلاش دارند میان کشورهای همسایه نیز اختلاف افکنی کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها