أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۵۸۴۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۶     ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
حوزه‌ های اخذ رای انتخابات پارلمانی در لبنان یک شنبه شب با پایان مهلت اخذ رای، روند شمارش آرا را آغاز کردند و به تدریج نتایج اولیه غیررسمی این انتخابات از صبح دیروز در حال انتشار است.

به گزارش پایگاه 598، خراسان نوشت: حوزه‌ های اخذ رای انتخابات پارلمانی در لبنان یک شنبه شب با پایان مهلت اخذ رای، روند شمارش آرا را آغاز کردند و به تدریج نتایج اولیه غیررسمی این انتخابات از صبح دیروز در حال انتشار است. به نوشته وبگاه النشره، انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ در لبنان، نخستین آزمون واقعی از آرای مردم این کشور پس از اعتراضات گسترده در اکتبر سال ۲۰۱۹ است که طی آن مردم خواستار کنار رفتن طبقه سیاسی حاکم و مبارزه با ظلم و فساد شده بودند. حوزه‌های اخذ رأی انتخابات پارلمانی در سراسر لبنان با پایان مهلت اخذ رأی، روند شمارش آرا را آغاز کردند. بر این اساس در مجموع در این انتخابات سه میلیون و ۹۶۷ هزار و ۵۰۷ نفر مشارکت کردند که نسبت به انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ که سه میلیون و ۷۴۶ هزار و ۴۸۳ نفر در آن مشارکت کرده بودند، افزایشی ۲۲۱ هزار نفری را نشان می‌دهد.

بنا بر اعلام منابع لبنانی، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ به 41.04 درصد رسیده است. در این انتخابات ۷۱۹ کاندیدا که در ۱۰۳ فهرست انتخاباتی حاضر بودند، مشارکت داشتند.براین اساس، نتایج اولیه انتخابات در حوزه بیروت، جبل، حوزه‌های شمال لبنان و بعلبک و هرمل بسیار نزدیک بوده و رقابت نزدیک‌تری میان فهرست‌های انتخاباتی وجود داشته است. با توجه به کناره‌گیری سعد الحریری و کاهش شدید مشارکت اهل سنت، به نظر می‌رسد میزان حضور شیعیان و مسیحیان در انتخابات بالا بوده است زیرا با توجه به بحران‌های چند سال اخیر در لبنان و همچنین کناره‌گیری الحریری، پیش ‌بینی‌ می‌شد مشارکت افت محسوسی داشته باشد.

آمار و ارقام غیر رسمی و اولیه نشان می‌دهد حزب ‌ا... و امل در ائتلاف 8 مارس نتایج مناسبی به‌ دست آورده‌اند. با وجود این ، برخی اخبار از کاهش آرای جریان آزاد ملی، متحد حزب ا... حکایت دارد. در نقطه مقابل، ظاهراً رفتار رادیکال سمیر جعجع در ماه‌های اخیر نتایج مثبتی برای «قوات» داشته و این حزب توانسته آرای قابل توجهی را کسب کند. با فرض صحت این موارد، به نظر می‌رسد سیاست در لبنان باز هم قطبی‌تر و رادیکال‌تر خواهد شد و حتی احتمال حضور جعجع در پست ریاست جمهوری شرایط را برای حزب ا... دشوار خواهد کرد .

پارلمان بیش از گذشته به دو بخش نیروهای نزدیک به مقاومت و نیروهای نزدیک به محور آمریکا و عربستان تقسیم می‌شود و این روند هم در انتخاب نخست‌ وزیر و نیز به صورت گسترده‌تر در انتخاب رئیس ‌جمهور دشواری‌های بسیاری را ایجاد خواهد کرد. تحولات ساعات اخیر احتمال بروز درگیری‌های خیابانی را نیز افزایش داده است.

به نظر می‌‌رسد هواداران جعجع با اقدامات خطرناک به دنبال تحریک هواداران حزب ‌ا... و به‌ ویژه امل هستند. طبیعتاً هرگونه درگیری داخلی، شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد، تشکیل دولت را به تعویق خواهد انداخت و زمینه ‌ساز نفوذ بیشتر بازیگران خارجی و افزایش درگیری‌های داخلی حزب ‌ا... می‌شود. در مجموع نتایج غیر رسمی منتشر شده نشان می‌دهد انتخابات پارلمانی اخیر نه ‌تنها قفل سیاست در لبنان را باز نخواهد کرد، بلکه بر شکاف‌ها و تضادها خواهد افزود؛ چه در پارلمان و چه در خیابان.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها