أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۶۴۸۲
زمان انتشار: ۰۹:۲۴     ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در راستای حمایت از تولید، تسهیلات سرمایه در گردش به دامداران و مرغداران ارائه خواهد شد و مرغ مازاد تولیدکنندگان توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور خریداری می‌شود تا تولیدکنندگان نگرانی‌ای بابت تولید خود نداشته باشند.
به گزارش پایگاه 598، سیدجواد ساداتی‌نژاد در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما با موضوع طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و تأمین کالاهای اساسی، اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است و برای دولت‌ها به یک دغدغه تبدیل شده است. وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۰ نوع نگاه دنیا به غذا تغییر کرد و از حوزه امنیت غذایی به قدرت و اقتدار غذایی در کنار اقتدار نظامی ارتقا یافت، افزود: کشورها به سمتی پیش می‌روند که روابط‌شان را بر اساس غذا تنظیم کنند که این موضوع حساسیت‌های حوزه غذا و تولید غذا را در دنیا نشان می‌دهد. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بسیاری از کشورها مانند روسیه و اوکراین به سمت خودکفایی در غلات پیش رفته‌اند؛ این در حالی است که طی ۲۰ سال گذشته واردکننده غلات بوده‌اند و در حال‌ حاضر صادر‌کننده این محصولات هستند. ساداتی‌نژاد با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: این جنگ باعث افزایش قیمت سرسام‌آور محصولات غذایی در دنیا شده و استراتژی تنظیم روزانه تعرفه صادرات محصولات غذایی ایجاد شده است و برخی کشورهای تولیدکننده گندم، صادرات این محصول را محدود یا ممنوع کرده‌اند. وی با اشاره به ۲ نیروی قدرتمند در حوزه امنیت غذایی در کشور اظهار کرد: این 2 نیروی قدرتمند تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند که طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها نشان داد این ۲ نیرو ارکان مهم امنیت غذایی کشور هستند. وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور با قدرت و غیرت در تأمین غذا در میدان ایستاده‌اند و مصرف‌کننده ایرانی با تمام توان از تولید حمایت می‌کند. ساداتی‌نژاد با بیان اینکه تولیدکننده و مصرف‌کننده حامی هم هستند، گفت: در اجرای طرح مردمی‌سازی، این ۲ نیرو از هم حمایت مقتدرانه‌ای کردند و مردم ما باید با حمایت خود تولید را استمرار دهند تا از سفره صیانت و حمایت شود و غذا با قیمت مناسب تأمین شود. به گفته وی، تمام کشورها به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند و دلیل آن این است که ارزش افزوده در این بخش پایین است و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش جذابیت کمتری نسبت به صنعت و خدمات دارد. 
 
* ارز ترجیحی موجب تورم در بخش کشاورزی شد
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دنیا این یارانه به یکی از ۳ بخش تولیدکننده، مصرف‌کننده یا به اجزای زنجیره تولید داده می‌شود، گفت: ایران سال ۹۷ به دلیل نداشتن تجربه کافی یارانه را به وارد‌کننده می‌داد که یک سیاست اشتباه و ناکارآمد بود. ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه بیشترین خسارت از تخصیص ارز ترجیحی به حوزه کشاورزی وارد شده است، گفت: ارز ترجیحی باعث ایجاد تورم در بخش تولید شد و اثر آن به سفره کشاورزی وارد نمی‌شد، بلکه باعث فرار و کوچ سرمایه از حوزه کشاورزی شد و بهره‌وری را بشدت کاهش داد و رقابت در تولید از بین رفت که باعث ضرر به مصرف‌کننده شد. همچنین بودجه خودکفایی گندم را از بودجه دولت حذف کرد و نگاه به سمت واردات تغییر کرد و زیرساخت‌های واردات تقویت شد و در جمع تمام این موارد باعث افزایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی شد. وی تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی به معنای مردمی‌سازی یارانه‌هاست، بدین معنا که یارانه‌ها حذف نشده‌اند، بلکه فقط از کالا به سمت مردم کوچ کرده‌اند، بنابراین در میان‌مدت کشاورزی به سمت خودکفایی پیش خواهد رفت و رقابت در کشاورزی مفهوم پیدا خواهد کرد و به ارزان‌سازی قیمت‌ها کمک خواهد کرد. وزیر جهاد کشاورزی افزود: با رقابتی شدن تولید، رشد سرمایه‌گذاری و افزایش کیفیت محصولات و پیشروی به سمت تولید ارگانیک رقم خواهد خورد و شرایط مطلوبی برای تولید ایجاد خواهد شد. ساداتی‌نژاد با بیان اینکه اجرای این طرح ۳ مرحله دارد، تصریح کرد: مرحله اول آن محاسبه یارانه، تعیین گروه‌های هدف و تبیین و تعیین طرح بود که پیش از اجرای آن انجام شد. مرحله دوم آن با دستور رئیس‌جمهور شروع شد و واریز یارانه‌ها و آزادسازی آن انجام شد، تأمین و توزیع بخوبی انجام شد و فراوانی وجود داشت که همراهی مصرف‌کنندگان با توجه به ضرورت اصلاح ساختاری در کشور و فضای امنیت غذایی در دنیا بسیار قابل تقدیر است. وی افزود: مرحله سوم پس از اجرای طرح شروع می‌شود که در حال حاضر وارد این مرحله شده‌ایم، در این مرحله حمایت از تولید حرف اول را می‌زند و نقش بزرگ را مصرف‌کنندگان دارند. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات وزارتخانه برای حمایت از تولیدکننده خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کرد و یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان سرمایه در گردش است که با مذاکرات و جلسات متعددی که با حوزه بانکی، تشکل‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در هیات دولت به این منظور تصویب شد. 
 
* خرید قراردادی مرغ در حال انجام است
وزیر جهاد کشاورزی گفت: دومین کاری که ما انجام داده‌ایم، خرید قراردادی مرغ است و کسانی که بخواهند جوجه‌ریزی کنند، هیچ نگران نباشند، ما خرید قراردادی را از امروز انجام می‌دهیم. ساداتی‌نژاد با بیان اینکه مرغداران نگران خرید مرغ پس از ۴۵ روز نباشند، اظهار کرد: شرکت پشتیبانی امور دام کشور در وزارت جهاد کشاورزی جوجه‌ریزی توسط مرغداران را پیش‌خرید می‌کند، بنابراین مرغداران هیچ نگرانی‌ای بابت فروش محصول خود در بازار نداشته باشند. وی با اشاره به آزادسازی صادرات مرغ و تخم‌مرغ گفت: ممنوعیت صادرات مرغ و تخم‌مرغ را داشتیم که تمام این ممنوعیت‌ها را برداشته‌ایم و دغدغه‌ای وجود نخواهد داشت و تولیدی که انجام می‌شود اگر مازاد باشد، صادر می‌شود. همچنین عوارض صادراتی را هم حذف کرده‌ایم، مثلا شیر خشک، خامه، چربی و تخم‌مرغ و برخی محصولات عوارض صادراتی داشت که در ستاد تنظیم بازار این عوارض صادراتی را حذف کرده‌ایم. 
 
* اهمیت خودکفایی کشور در تولید گندم
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه «خودکفایی» بسیار مهم است و هر ساله بحث حمایت از تولید داخل مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و عنوان شعار سال ما در حوزه حمایت از تولید بوده است، گفت: امروز شرایط دنیا شرایط ویژه‌ای است و این نگاه، جایگاه و اهمیت بیشتری پیدا کرده و خودکفایی در کالاهای اساسی بسیار حائز اهمیت است. ساداتی‌نژاد با بیان اینکه یکی از مباحث مورد تاکید رئیس‌جمهوری پایداری سفره مردم است، خاطرنشان کرد: پایداری سفره مردم یعنی اینکه پیوند به بیرون نزنیم و بتوانیم آن را بر اساس تولید داخل پایدار نگه داریم. در ابتدای امسال هم مقام معظم رهبری تأکیدات ویژه‌ای در این حوزه داشتند که در همان مسیر در حرکت هستیم. وی افزود: به این منظور ما در ابتدای سال ۱۴۰۱ در بحث خرید تضمینی گندم، با همین نگاه حمایت از تولید داخل و شرایط جهانی، افزایش خرید تضمینی گندم را انجام دادیم که کار بسیار هوشمندانه‌ای در این شرایط جهانی بود و با توجه به بازارها و قیمت پایینی که وجود داشت و بحث قاچاق که امروز هم احتمال تشدید آن وجود دارد، در نخستین جلسه دولت در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفته شد خرید گندم در کشور آغاز شود که نسبت به سال‌های گذشته خرید بالاتری را داشته‌ایم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها