يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۷۰۶۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
مصوبه نیم‌بها شدن اوراق وام مسکن که تا پایان اردیبهشت امسال برقرار بود، دیگر تمدید نشد و همین یکی از عوامل افزایش قیمت اوراق وام خرید مسکن است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، مردم در دریافت تسهیلات خرید مسکن اخیرا با یک مشکل قابل توجه مواجه شده‌اند، بر این مبنا هزینه تامین اوراق برای تسهیلات خرید مسکن به بیش از ۱۳۲ میلیون تومان افزایش یافته و همین مسئله سنگ بزرگی پیش پای متقاضیان این تسهیلات است.

 بررسی روند دریافت تسهیلات خرید مسکن بر پایه دو شیوه سپرده‌گذاری و خرید اوراق برنامه‌ریزی شده است. بر این اساس در نوع اول دریافت تسهیلات خرید مسکن به شکل سپرده‌گذاری، باید با توجه به وامی که قصد دریافت آن را دارید مقداری پول را برای مدتی معلوم در بانک سپرده‌گذاری کنید. طی این مدت به سپرده شما سودی تعلق نمی‌گیرد و بانک بعد از گذشت دوره‌ انتظار وام را به شما پرداخت می‌کند.

 

*جزئیات دریافت وام اوراق مسکن

بانک مسکن در حال حاضر وام‌های مختلفی را از طریق سپرده‌گذاری به مشتریان می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به وام مسکن یکم، وام خرید زمان و وام صندوق پس‌انداز مسکن اشاره کرد.

در این شرایط گاهی ممکن است نیاز شود، وامی را فوری و بدون نیاز به سپرده‌گذاری در زمان‌ کوتاهی دریافت توسط متقاضی از بانک اخذ شود. برای حل این مشکل بانک مسکن یک نوع وام خاص تعریف کرده که به وام‌ اوراق بانک مسکن معروف شده است. در این نوع وام از آنجا که متقاضی پول خود را در بانک سپرده‌گذاری نکرده‌، برای اینکه بتوانید وام بگیرد، باید امتیاز وام فرد دیگری را بخرد. یعنی فرد دیگری که از قبل در بانک سپرده‌گذاری کرده و اکنون صاحب امتیاز وام است می‌تواند این امتیاز را به متاقضی منتقل کند. از آنجا که این امتیاز مجانی نصیب فرد مقابل نشده، بنابراین شما باید برای دریافت امتیاز وام به او پولی پرداخت شود. این کار از طریق اوراق بهادار بانک مسکن معروف به «تسه» امکان‌پذیر است.

*برای هر یک میلیون تومان وام باید ۲ برگ اوراق خریداری کرد

اوراق بهادار بانک مسکن در فرابورس عرضه می‌شوند و متقاضی می‌تواند از آنجا تسه‌های مورد نیاز را تهیه کند. بر این اساس به ازای هر برگ اوراق بهادار زمینه دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام خرید مهیا می‌شود. در این راستا برای دریافت سقف تسهیلات توسط یک زوج در تهران باید تعداد ۸۰۰ برگه اوراق برای دریافت ۴۰۰ میلیون تومان خریداری شود.

لازم به تاکید است، اوراق تسه اوراقی زمان‌دار هستند. یعنی روی هر یک از این اوراق یک تاریخ قید شده و شما حداکثر تا ۲ سال بعد از تاریخ هر تسه می‌توان در ازای آنها وام دریافت شود.

نکته بعدی اینکه اوراق تسه در بورس معامله می‌شود، قیمتش روزانه و حتی ساعتی متغیر است. این قیمت بر اساس اعتبار باقی مانده از آن اوراق (یعنی اینکه تا چند ماه دیگر روی آن تسه می‌توان وام گرفت)، و میزان عرضه و تقاضا متغیر است.

*وام ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن به ۱۰۸ میلیون تومان اوراق نیاز دارد

در حال حاضر قیمت هر برگه اوراق تسه به طور میانگین در بازار روز معادل ۱۳۵ هزار تومان قیمت دارد. در این راستا یک زوج جوان در تهران برای خرید ۸۰۰ برگه اوراق به منظور دریافت ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید مسکن باید هزینه معادل ۱۰۸ میلیون تومان بپردازند.

 

عامل افزایش قیمت اوراق‌ مسکن چیست؟

 

به معنای دیگر از وام ۴۰۰ میلیون تومانی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان در حال حاضر باقی‌ می‌ماند که منتهی به نارضایتی متقاضیان شده است.

*سفته‌بازی عامل افزایش قیمت اوراق تسه

در این راستا یک منبع آگاه در بانک مسکن، دلیل افزایش قیمت چشمگیر اوراق مسکن را اینگونه با ما در میان گذاشت: «متاسفانه تقاضاهای سوداگرانه و سفته‌بازی بر بازار اوراق مسکن سوار شده و همین مسئله زمینه بروز مشکلات گسترده‌ای را فراهم کرده است.»

این مبع آگاه ادامه داد: «تفاهمات بانک مسکن و بازار فرابورس به منظور خروج تقاضای سوداگرانه از این بازار به نتیجه خاصی نرسید و قیمت اوراق از برگه‌ای ۸۰ هزار تومان در زمان تفاهم به ۱۳۵ هزار تومان رسیده است.»

 پیش‌تر بانک مسکن در اطلاعیه‌ای پرداخت نیمی از اوراق برای دریافت تسهیلات را ملغی کرده بود که به نظر می‌رسد این بخش‌نامه نیز در انتهای اردیبهشت ماه به اتمام رسیده و دیگر تمدید نشده است.

با توجه به شرایط یاد شده در بازار مسکن، پرداخت هزینه اوراق به سنگ بزرگی پیش روی متقاضیان وام خرید مسکن تبدیل شده و عملا ۲۵ درصد از مبلغ وام برای هزینه اوراق پرداخت می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها