امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۰۹۸۹۸
زمان انتشار: ۱۶:۴۲     ۲۸ تير ۱۴۰۱
اجلاسیه آستانه برگزار شد؛
برگزاری اجلاس آستانه در سطح روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران پس از حضور بایدن در خاورمیانه به داغ‌ترین خبر رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه تحلیلی خبری 598، سفر حاشیه سازترین رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه درحالی رخ داد که ایالات متحده در سال‌های شاهد شکست‌های متعددی در سوریه، افغانستان، اوکراین و... بوده است. اگرچه صهیونیست‌ها و سعودی‌ها بدنبال تشکیل ناتوی عربی و به انزوا کشیدن ایران را در سر داشتند، اما این سفر جز «هیچ» دستاوردی نداشت.

کم‌تر از یک هفته از سفر بایدن به خاورمیانه می‌گذرد که اجلاسی در تهران به تیتر یک رسانه‌های دنیا تبدیل می‌شود. ورود روسای جمهور روسیه و ترکیه از شب گذشته به تهران پیام‌های بسیاری را به بایدن و میزبانانش در خاورمیانه و همچنین متحدان غربی‌اش مخابره کرده است.

در شرایطی که برخی از تحلیلگران برگزاری این اجلاس را واکنش ایران به سفر بایدن و قدرت‌نمایی سیاسی ایران دربرابر آمریکا تلقی می‌کنند، عده‌ای از کارشناسان بین‌الملل معتقد به اتخاذ سیاست فشار دیپلماتیک بر طرف‌های مذاکره از سوی ایران داشتند.

اما در عین حال رسانه‌های خارجی تشکیل این اجلاسیه را به منظور میانجی‌گری در خصوص مناقشه اوکراین دانستند. گفتنی است که گروهی از رسانه‌ها نیز بررسی اوضاع و تحولات مناطق شمالی سوریه و دخالت ترکیه در آنرا دور از ذهن نداستند.

در این گزارش به بررسی واکنش برخی از مهم‌ترین رسانه‌های دنیا به سفر پوتین و اردوغان به تهران می‌پردازیم.

 

فرانس24:

فرانس 24 در پوشش لحظه به لحظه اجلاس آستانه در تهران ادعا کرد که ایران به پوتین فرصتی برای دیدار با اردوغان داد. به گفته این رسانه فرانسوی اجلاس آستانه بدنبال میانجی‌گری در مذاکرات درباره حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه روسیه و اوکراین، فرصت کمک به مذاکرات برای رفع انسداد غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه را به پوتین می‌دهد.

پیام غیرمستقیم ایران به بایدن / پوتین با سفر به ایران نشان داد که بدنبال ایجاد روابط مستحکم با دشمن درجه یک آمریکاست

رسانه فرانسوی نوشت: با انباشته شدن تحریم‌های غرب علیه روسیه و طولانی شدن کارزار پرهزینه، پوتین به دنبال تقویت روابط با تهران است، که هدف تحریم‌های شدید ایالات متحده و شریک تجاری و نظامی بالقوه می‌باشد. پوتین با هدف تعمیق روابط با کشورهای سنگین منطقه به عنوان بخشی از چالش مسکو با ایالات متحده و اروپا در بحبوحه کارزار سخت‌گیرانه‌اش در اوکراین، وارد تهران شد.

 

گاردین:

سایت بریتانیایی گاردین نیز با تیتر «پوتین برای گفتگوهای ایران و ترکیه بر سر اوکراین راهی تهران می شود» به موضوع اجلاسیه آستانه پرداخت.

گاردین اذعان داشت: پوتین به دنبال استفاده از مذاکرات برای تقویت مخالفت منطقه‌ای با هرگونه پیمان دفاعی پیشنهادی آمریکا بین کشورهای خلیج فارس و اسرائیل است، ایده‌ای که برخی در واشنگتن آنرا به عنوان یک سنگر ضروری برای ادامه برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌دانند.

همچنین نوشت: روسیه یکی از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای می‌باشد که به دلیل امتناع آمریکا از لغو تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در وین متوقف شده است.

پیام غیرمستقیم ایران به بایدن / پوتین با سفر به ایران نشان داد که بدنبال ایجاد روابط مستحکم با دشمن درجه یک آمریکاست

روزنامه بریتانیایی تاکید کرد: این گفتگوها همچنین ممکن است به تجربه طولانی ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا و اینکه آیا فضایی برای همکاری بین مسکو و تهران برای شکست اقدامات آمریکا وجود دارد یا خیر، اشاره ‌کند.

گاردین در افزود: چشم انداز بلندمدت این است که دو کشور وابستگی به دلار را برای تجارت کاهش دهند، اما در کوتاه مدت ممکن است بحث هایی بر سر خرید پهپادهای ایرانی توسط روسیه برای استفاده در اوکراین وجود داشته باشد.

 

ایندیپندنت:

روزنامه صبحگاهی بریتانیایی ایندیپندنت نیز با عنوان «با دوستانی مانند اینها: پوتین، اردوغان و رئیسی در تهران دیدار می کنند» به بررسی نشست رئیسی، پوتین و اردوغان پرداخت.

سایت ایندیپندنت مدعی شد: گزارش ها حاکی از آن است که ایران قصد دارد صدها پهپاد جنگی را به روسیه بفروشد که نقطه عطفی در روابط بین دو دشمن آمریکا خواهد بود.

پیام غیرمستقیم ایران به بایدن / پوتین با سفر به ایران نشان داد که بدنبال ایجاد روابط مستحکم با دشمن درجه یک آمریکاست

روزنامه بریتانیایی نوشت: رهبران روسیه و ترکیه این هفته در ایران با یکدیگر دیدار می‌کنند که نشان دهندۀ اتحاد و همسویی نظامی بالقوه است. این دیدار در واقع به‌عنوان یک نقطه مقابل ژئوپلیتیکی آشکار در برابر سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به شرکای اصلی خود در خاورمیانه، عمل می‌کند.

 

VOA:

در این میان رسانه آمریکایی VOA نیز نسبت به برگزاری نشست آستانه در تهران واکنش نشان داد. این رسانه آمریکایی اذعان داشت: پوتین با عزیمت به جمهوری اسلامی برای اولین سفر خارجی بزرگ خود پس از جنگ اوکراین، پیامی روشن به غرب می‌فرستد که روسیه به دنبال ایجاد روابط با ایران، دشمن ایالات متحده از زمان انقلاب 1979 خواهد بود.

پیام غیرمستقیم ایران به بایدن / پوتین با سفر به ایران نشان داد که بدنبال ایجاد روابط مستحکم با دشمن درجه یک آمریکاست

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها