أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۰۹۵۵
زمان انتشار: ۰۹:۱۶     ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
جلسه سوم هیات ثارالله محرم ۱۴۰۱/
عضو مجلس خبرگان‌ رهبری با اشاره به اهمیت انس با غیب الهی برای رهایی از کوری در دنیا و آخرت گفت: اولین قدم در راهیابی به مراتب و حقایق غیبی عالم، احساس حضور در محضر الهی است.

به گزارش پایگاه 598، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در شب سوم ماه محرم در هیئت ثارالله سلام الله علیه که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می­گردد به بیان نکات آیه شریفه « يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً»(اسراء / 71) پرداخت و افزود: همانطور که بیان­شد، این آیه شریفه، از آیاتی است که امام حسین علیه­السلام در مسیر حرکت خود به سوی کربلا، به تبیین آن پرداخته­اند. استاد میرباقری با بیان این مطلب که بر اساس فرمایش حضرت سیدالشهدا علیه­السلام ذیل این آیه­ی شریفه، در این عالم دو امام وجود دارد و هر امامی متناسب با اِمامت خود، دعوتی دارد؛ آن امامی که امام هدایت است؛ دارای دعوت به هدایت و آن امامی که امام ضلال است، دارای دعوت به ضلالت می­باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به این مطلب که وقتی در عالم دو دعوت طنین انداز می­شود، در عقیب آن، دو اجابت شکل می­گیرد و آن گاه امت­ها تشکیل می­شود. امتی که دعوت امام هدایت را استجابت کرده، امت جنت است و امتی که در ورای اجابت امام ضلال،شکل می­گیرد، امت نار است. استاد میرباقری در ادامه با اشاره به این مطلب که هر کدام از این دو امامت و دو امتی که در عالم شکل می­گیرد، دارای صفات و ویژگی­هایی است که منحصر به خود این امت­ها می­باشد، بیان داشت: در روایت شریف ما به این مسئله به تفصیل پرداخته شده و مختصات هر کدام از این امامت­ها و امت­ها بیان شده­است. و اما در روایتی که در کتاب شریف اصول کافی آمده است، به تفاوت این دو امامت اشاره می­شود. اما آن امامتی که بر مبنای هدایت الهی شکل می­گیرد، امر خداوند متعال را نسبت به امر مردم مقدم می­دارد  و در مقابل، آن امامتی که هدایت به سمت آتش می­کند، امامتی است که امر مردم و هواهای نفسانی را بر امر خداوند متعال مقدم می­دارد.

 

فایل صوتی سخنرانی جلسه سوم هیات ثارالله محرم 1401

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به مقام اعطای ملک عظیم به جریان امامت حق و حضرات معصومین سلام الله علیهم، به مسئله تفویض دین در روایات پرداخت و افزود: خداوند متعال بعد از تربیت نبی گرامی اسلام صلوات الله علیه و امداد پیوسته ایشان در عالم، امر دین را که همان ملک عظیم است، به طور کامل در اختیار ایشان و ائمه بعد از ایشان صلوات الله علیهم اجمعین قرار داده­است و همین اعطای ملک عظیم به امیرالمومنین علیه­السلام می­باشد که موجب حسادت دیگران شده­است. استاد میرباقری تاکید کرد: جعل مقام «مفترض الطاعه» بودن برای امام به این معناست که خداوند نه تنها ملک دنیا را بلکه ملک دین و دنیا را در اختیار امام علیه­السلام گذاشته است به طوری که کلام ایشان مساوق با کلام خداوند متعال است و اطاعت از آن همانند اطاعت از خداوند متعال واجب و ضروری است.

استاد سید محمد مهدی میرباقری در ادامه با اشاره به این مطلب که امام معصوم سلام الله علیه با این که دارای مقام تفویض امر است و خودش صاحب امر می­باشد، به دنبال تبعیت از امر الهی و جاری ساختن امر الهی در عالم است. استاد میرباقری در ادامه به بیان خصوصیات امر امام پرداخت و افزود، با امر امام است که امت شکل می­گیرد و در حقیقت این امر امام است که امت را راهبری می­کند. البته توجه به این نکته ضروری است که امر امام، نه تنها برای امت خودش نافذ است بلکه این امر در همه مراتب عالم جاری می­شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش به مختصات امامت در دستگاه باطل اشاره­کرد و بیان داشت؛ عده­ای هم در این عالم بعد از اینکه به جایگاه امامت دست یافتند، امت را با امر خودشان و هواهای نفسانی خودشان بنا می­کنند. این امامان کسانی هستند که هوای خودشان را بر امر الهی و کتاب مقدم می­دارند و در نهایت امت خودشان را به سمت آتش، هدایت و در جهنم الهی گرفتار می­کنند.

استاد میرباقری مصداق بارز و عینی امامت جریان باطل را تمدن غربی عنوان کرد و افزود، این چیزی که امروز نامش را تمدن غربی گذاشته­اند بر مبنای هواهای نفسانی بنا شده است که مخالف امر الهی و کتاب شریف قرآن می باشد­.

استاد میرباقری با تأکید بر این مطلب که بر اساس روایات، امامت حق مربوط به نسل حضرت زهرا سلام الله علیها می­باشد، افزود: البته این امامت مربوط به آن دسته­ای از نسل حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد که دارای مقام سبقت در خیرات هستند، یعنی ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها