أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۱۱۹۵
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
تهدیدی دیگر برای دنیا؛
از زمان آغاز درگیری‌های روسیه و اوکراین در فوریه 2022، حمل و نقل کود به عنوان منبع ضروری مواد مغذی برای محصولات کشاورزی تحت تاثیر این جنگ، دچار اختلال شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، تامین مواد غذایی مدت‌ها تحت تاثیر عواملی همچون تغییرات آب و هوایی و کمبود کود قرار داشت تا اینکه جنگ اوکراین این تهدید را به یک بحران تبدیل کرد. اگرچه درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین، بحران تامین مواد غذایی در سطح بین المللی را شدت بخشیده اما دلایل دیگری نیز بر این بحران اثرگذار بوده است.

این اینفوگرافیک به شما کمک می‌کند تا با برجسته شدن سه عامل کلیدی در پس افزایش بحران غذایی، به تهدیدات موجود علیه امنیت غذایی پی‌ببرید.

 

کمبود کود عاملی دیگر در تشدید بحران غذایی/ گرما، خشکسالی و سیل، محصولات کشاورزی قاره آمریکا را نابود کرد

برای دریافت فایل با کیفیت اصلی اینجا کلیک کنید

 

کمبود کود

از زمان آغاز درگیری‌های روسیه و اوکراین در فوریه 2022، حمل و نقل کود به عنوان منبع ضروری مواد مغذی برای محصولات کشاورزی تحت تاثیر این جنگ، دچار اختلال شده است.

روسیه بزرگترین صادرکننده کود نیتروژن در جهان است و در صادرات کود فسفر و پتاسیم رتبه دوم را دارد. بلاروس، متحد روسیه که با تحریم های غرب نیز مخالف است، یکی دیگر از تولیدکنندگان عمده کود است. علاوه بر این، هر دو کشور مجموعا بیش از 40 درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را به خود اختصاص داده اند.
مقصد اصلی صادرات کود از روسیه، اقتصادهای بزرگی مانند هند، برزیل، چین و ایالات متحده است.

با این حال، بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله مغولستان، هندوراس، کامرون، غنا، سنگال و گواتمالا برای حداقل یک پنجم واردات کود خود به روسیه متکی هستند.

علاوه بر این، جنگ روندهایی را تشدید کرد که قبلاً عرضه را مختل می کرد، مانند افزایش احتکار توسط کشورهای بزرگ تولیدکننده مانند چین و جهش شدید قیمت گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه اصلی برای تولید کود.


صادرات غلات جهانی

محاصره بنادر اوکراین توسط ناوگان دریای سیاه روسیه، همراه با تحریم های غرب علیه روسیه، تنگناهای زنجیره تامین جهانی را بدتر کرده و باعث تورم در قیمت مواد غذایی و انرژی در سراسر جهان شده است.

این بیشتر به این دلیل است که روسیه و اوکراین با هم تقریباً یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. گندم یکی از محصولات پرمصرف سالانه در جهان است که برای تهیه انواع محصولات غذایی مانند نان و ماکارونی استفاده می شود. علاوه بر این، اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است.
در نتیجه محاصره، صادرات غلات و دانه های روغنی اوکراین از شش میلیون تن به دو میلیون تن در ماه کاهش یافت. پس از دو ماه مذاکره، دو کشور قراردادی را برای بازگشایی بنادر دریای سیاه اوکراین برای صادرات غلات امضا کردند که این امیدها را برای کاهش بحران بین‌المللی غذایی افزایش داد.

 

کمبودهای اخیر مواد غذایی

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، علاوه بر جنگ در اوکراین، عواملی مانند همه‌گیری کووید-19 و تغییرات آب و هوایی منجر به گرسنگی نزدیک به یک میلیارد نفر در سال گذشته شد.

گرما، خشکسالی و سیل همچنین در ماه های اخیر محصولات کشاورزی آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و هند را از بین برد. بین آوریل 2020 و دسامبر 2021، پس از خشکسالی و سرمازدگی که محصولات کشاورزی در برزیل را نابود کرد، قیمت قهوه 70 درصد افزایش یافت.

در مواجه با بحران های متعدد، بانک جهانی اخیراً حمایت مالی تا سقف 30 میلیارد دلار از پروژه های موجود و جدید در زمینه هایی مانند کشاورزی، تغذیه، حفاظت اجتماعی، آب و آبیاری را اعلام کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها