أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۱۴۸۷
زمان انتشار: ۱۸:۳۷     ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
رکود در صنعت هوانوردی؛
رکود شرکت‌های هواپیمایی پس از همه گیری ویروس کرونا و همچنین بحران جنگ اوکراین، سبب اتخاذ تصمیمات جدیدی برای جبران خسارات وارده شد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری 598، صنعت هواپیمایی در سال‌های اخیر بدلیل همه‌گیری ویروس کرونا، رکودهای سنگینی را متحمل شد. گسترش بیماری کرونا درجهان سبب توقف سفرهای هوایی، لغو تعداد بی‌سابقه پروازها و همچنین وارد شدن خسارات سنگین به شرکت‌های هواپیمایی شد.

این خسارات به حدی بود که خطوط هوایی Southwest پس از 9 سال فعالیت، نخستین ضرر سه ماهه خود را  تجربه کرد. Southwest به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های هوایی تحت تاثیر رکود ایام همه گیری کرونا ، به کارکنان خود گزینه‌هایی برای ادامه همکاری پیشنهاد کرده بود تا بتوانند از میان مرخصی بدون حقوق و یا بسته‌های قطع همکاری داوطلبانه حق انتخاب داشته باشند .

از طرفی وقوع جنگ اوکراین نیز بر این بحران دامن زده و قیمت نفت بدلیل کاهش عرضه، افزایش پیدا کرد. این شرایط شرکت‌های هواپیمایی را به اتخاذ تصمیمات جدیدی برای مقابله با این بحران واداشت. از این رو شرکت‌های هواپیمایی با پوشش‌های نفتی قرار است امسال میلیاردها دلار در قبوض سوخت خود صرفه‌جویی کنند که اولین دستاورد از زمان ویران شدن این صنعت توسط همه‌گیری ویروس کرونا است.

هر دو شرکت هواپیمایی Southwest و Air France-KLM اعلام کردند که هر کدام حدود 1 میلیارد دلار از سیاست های پوشش ریسک خود به دست خواهند آورد، سودی که حداقل تا حدی شرکت ها را در برابر قیمت‌های افزایش نفت کاهش می دهد.

British Airways parent گفت که برنامه پوشش سوخت آن حدود 1.2 میلیارد یورو (1.2 میلیارد دلار) ارزش دارد. در همین حال، قبض سوخت این شرکت نسبت به سال گذشته 45 درصد در مقایسه با افزایش 150 درصدی قیمت سوخت جت افزایش یافته است.

سود پوشش ریسک نشان‌دهنده چرخش در ثروت برای بخشی است که در طول همه‌گیری زمانی که تقاضا به دلیل توقف هواپیماها کاهش یافت، مقدار زیادی پول نقد از مشتقات نفتی را از دست داد. صدمات میلیاردها دلاری باعث شد بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از معامله در قراردادهای نفتی عقب نشینی کنند، اما در ماه‌های اخیر این رویه به طور معناداری از سر گرفته شده است. این در حالی است که نفت خام برنت حدود 100 دلار در هر بشکه معامله می شود و در مسیر رسیدن به بالاترین میانگین قیمت سالانه از سال 2013 قرار دارد.

قیمت سوخت جت در سراسر جهان در سال جاری نوسان داشته است و در برخی مواقع در ماه آوریل و می در یک مرکز اصلی قیمت گذاری ایالات متحده به بیش از 220 دلار در هر بشکه می رسد. آنها هنوز نزدیک به 140 دلار در روز چهارشنبه بودند.

با این حال، صرفه جویی هایی که خطوط هوایی از آن برخوردار می شوند با توجه به هزینه های کلی سوخت به مصرف کنندگان منتقل نمی شود. سود حاصل از پوشش ریسک در طول زمان به آرامی محقق می شود، بنابراین اگر قیمت نفت کاهش یابد، ممکن است سود حاصل نیز کاهش یابد.

صنعت هوانواردی بدنبال خسارت های ناشی از همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین / سیاست‌های پوشش ریسک بهترین گزینه است

خطوط هوایی معمولاً مشتقات نفتی از جمله سوآپ و گزینه‌هایی دیگر را خریداری کرده تا قبوض سوخت خود را پوشش دهند. کسانی که سطح پوشش بالایی دارند، قراردادهای مالی سودآورشان بموقع افزایش قیمت‌ها، هزینه بالاتر سوخت جت را که در حال حاضر بزرگترین هزینه صنعت است، جبران می‌کند.

اگرچه اکثر شرکت‌های هواپیمایی در اروپا تمایل به پوشش ریسک دارند، تعداد خطوط هوایی ایالات متحده که این کار را انجام می‌دهند محدودتر است. American Airlines Group، Delta Air Lines  و United Airlines Holdings مدتی است که سوخت خود را پوشش ریسک نداده‌اند و پس از زیان‌های قبلی در بخشی از بازار عقب نشینی کرده‌اند.

انتهای گزارش/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها