يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۱۵۵۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، شرکت های هواپیمایی از نرخ خالص بلیت باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که به نظر می رسد تا کنون حدود 400 میلیارد تومان شده باشد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، تا قل از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۲ خرداد ۱۴۰۰ و اعمال آن از ۱۳ دی ماه همان سال، شرکت‌های هواپیمایی که هم مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کردند و هم عوارض شهرداری‌ها، از عوارض شهری معاف شدند ولی به جای آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از نرخ خالص بلیت باید پرداخت کنند.

این در حالی است که تا پیش از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، بر اساس مصوبه شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸، شرکت‌های هواپیمایی ۵ درصد عوارض شهرداری بابت فروش بلیت پروازهای داخلی پرداخت می‌کردند که به یکی از مشکلات اساسی ایرلاین‌ها تبدیل شده بود؛ چون ماده ۴۶ قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده، شهرداری محل ثبت ایرلاین را دریافت کننده عوارض می‌دانست و در ماده ۴۷ همان قانون، شهرداری شهر مقصد پرواز؛ تضادی که به گفته یونس دقیق کیا رئیس سابق انجمن شرکت‌های هواپیمایی، ۲.۵ هزار میلیارد تومان خسارت به شرکت‌های هواپیمایی در نیمه نخست ۱۳۹۹ وارد کرده بود.

اما با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و ابلاغ آن از سوی کاپیتان محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، قانون جدید کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از نرخ بلیت هواپیما را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد.

این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بلیت هواپیما، از مصرف کننده نهایی کسر شده و مستقیماً به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود؛ طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد این مالیات را به توسعه بهداشت عمومی و سلامت، ۴ درصد را به شهرداری‌ها و ۴ درصد را هم به خزانه دولت واریز کند.

گفتنی است در صورتی که خریدار بلیت، از خدمات حمل‌ونقل هوایی استفاده نکرده و از انجام پرواز انصراف دهد کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده دریافتی به مسافر بازگردانده می‌شود. مبالغ دریافتی بابت جریمه، ابطال و تغییر رزرواسیون مشمول مأخذ مالیات و عوارض نخواهد شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی: عوارض و تعرفه‌های خدمات فرودگاهی جزو مالیات بر ارزش افزوده نیستند

میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در خصوص نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده بابت فروش بلیت پروازهای داخلی عنوان کرده بود: بلیت صادره پروازهای سیستمی یا چارتری اعم از الکترونیکی یا جلدی در حکم صورتحساب صادره است بنابراین درج اجزای تشکیل دهنده بهای بلیت الزامی است زیرا مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، بهای خالص بلیت است و عوارض و تعرفه‌هایی از قبیل عوارض فرودگاهی، هلال احمر و تعرفه نظارت بر ایمنی مسافر در پروازها که به موجب قانون، مصوبات هیئت وزیران و غیره در بلیت از مسافر اخذ می‌شود جزو محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نیست.

دبیر انجمن ایرلاین‌ها: در ۴ ماهه امسال ۶ میلیون مسافر، هوایی سفر کردند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره میزان مالیات پرداختی شرکت‌های هواپیمایی در سال جاری گفت: بر اساس آمارها در ۴ ماهه نخست امسال، حدود ۶ میلیون مسافر هوایی داشتیم.

وی افزود: اگر میانگین بهای هر بلیت را ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ۹ درصد بابت مالیات بر ارزش افزوده از آن کسر کنیم، رقم مالیات پرداختی ۴ ماهه امسال ایرلاین‌ها بابت پروازهای داخلی محاسبه خواهد شد.

اسعدی سامانی از عدم اعمال کسر مالیات بر ارزش افزوده بابت فروش بلیت پروازهای خارجی خبر داد.

با این حساب در ۴ ماهه نخست امسال، ایرلاین‌های ایرانی بابت فروش بلیت پروازهای داخلی، ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته اند که با کسر ۹ درصد، تا کنون ۳۷۸ تا ۴۳۲ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها