أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۱۶۵۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
شب چهارم محرم حرم‌ حضرت معصومه(س) محرم ۱۴۰۱/
استاد حوزه علمیه گفت: حماسه سیدالشهدا برای امت‌ سازی نبی گرامی اسلام بود لذا همه انبیاء الهی با عاشورا رشد کرده و می‌کنند و یکی از تکالیف و امتحانات نبی خدا در محضر الهی تسلیم در برابر تقدیر الهی و شهادت سیدالشهدا بود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیدمهدی میرباقری طی سخنانی در شامگاه دهم مردادماه، چهارمین شب محرم، در شبستان امام‌خمینی(ره) حرم‌ حضرت معصومه (س) عنوان کرد: حضرت در خطابه خودشان به هنگام خروج از مکه به سمت عراق، از صحنه‌های سخت و نحوه شهادت خودشان سخن به میان می‌آورند اما در عین حالی که شهادت سخت در انتظار حضرت است اما حضرت با کمال اشتیاق به این سفر می‌روند.

وی بیان کرد: همراهی با سیدالشهدا مشروط به اصلاح نگاه انسان به مرگ، زندگی و مسائل دنیوی است و اگر انسان احساسی به عالم غیب پیدا نکند امکان همراهی با حضرت نیست.

استاد حوزه‌علمیه اظهار کرد: در برنامه الهی برای سیدالشهدا یک موقف خاصی در نظر گرفته شده است و نبی خدا قبل از وقوع آن از این مسئله خبر داده اند چرا که خداوند یک شهادتی برای حضرت در نظر گرفته‌اند و خداوند عهد این حادثه را از وجود نبی خدا، حضرت علی‌ (ع) و حضرت زهرا (س) سابقا گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه خداوند درجاتی برای حضرت سیدالشهدا در نظر گرفته که حضرت با شهادت به این درجات می‌رسند و مقاماتی به حضرت عطا می‌شود که نتیجه این شهادت است، گفت: مصیبت امام‌حسین (ع) در حقیقیت ذخیره‌ای برای شفاعت امت نبی خداست و نبی گرامی اسلام نیز راضی به تقدیرات الهی بودند.

 

فایل صوتی سخنرانی شب چهارم محرم حرم‌ حضرت معصومه(س) محرم ۱۴۰۱

 

عضو مجلس خبرگان‌رهبری افزود: در مسئله ذبح حضرت اسماعیل یک طرفش شخص حضرت اسماعیل بود اما طرف دیگرش امتحان حضرت ابراهیم بود و حضرت برای هدایت و امامت امت خودشان قربانی دادند به همین خاطر در واقعه عاشورا نیز یک طرف واقعه سیدالشهداست اما طرف دیگر ماجرا وجود مبارک نبی خداست.

وی ادامه داد: حماسه سیدالشهدا برای امت‌ سازی نبی گرامی اسلام بود لذا همه انبیاء الهی با عاشورا رشد کرده و می‌کنند و یکی از تکالیف و امتحانات نبی خدا در محضر الهی تسلیم در برابر تقدیر الهی و شهادت سیدالشهدا بود.

میرباقری خاطر نشان کرد: طبق روایت جلوه‌ای از مصائب سیدالشهدا در قتلگاه را به حضرت ابراهیم نشان دادند که حضرت ابراهیم به حدی ناراحت شدند که اگر فرزند خودشان حضرت اسماعیل را ذبح می کردند این‌گونه ناراحت نمی‌شدند.

رئیس فرهنگستان علوم‌اسلامی تاکید کرد: امت سازی در سایه امتحان و بلا حاصل می‌شود و به این سادگی نیست به همین خاطر امکان امت سازی توسط نبی اکرم در سایه شهادت سیدالشهدا به وقوع پیوست.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) یادآور شد: پذیرفتن بار سنگین و مصائب واقعه کربلا توسط امام حسین (ع) هم ضیافت خاص برای حضرت است و هم دارای مقامات عالیه برای سیدالشهداست و هم درجاتی برای نبی اکرم حاصل می‌شود.

وی اظهار کرد: هر کسی دعوت انبیاء الهی را قبول و غدیر را پذیرفته باشد همواره مورد حملات شیطان قرار دارد به همین خاطر اینگونه افراد مورد شفاعت حضرت سیدالشهدا قرار می‌گیرند چرا کههدایت را پذیرفته اند اما در معرض آسیب هستند.

میرباقری عنوان کرد: در روز قیامت وقتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها وارد صحرای محشر می شوند آنقدر از امت نبی خدا شفاعت می‌کنند که همگان آرزو می کردند کاش فاطمی بودند.

وی گفت: اگر عاشورا نبود بساط شفاعت در قیامت کامل نمی‌شد و گاهی صحنه‌های سختی در قیامت آشکار می شود که بدون شفاعت نبی خدا امکان تطهیر انسان‌ها وجود نخواهد داشت و این مقام در سایه شهادت سیدالشهدا حاصل می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها