يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۱۹۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان تلاش و اقدامات در راستای همبستگی در جریان وقوع سیل در کشور گفت: با فداکاری تیپ ۶۵ صاعقه ۱۸ نفر از آب نجات یافتند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، سیلاب‌های ناشی از پدیده مانسون از اول مردادماه 24 استان کشورمان را در بر گرفت و با وجود هشدارهای هواشناسی و آماده‌باش ستادهای مدیریت بحران به‌دلیل شدت سیل خسارت‌های بسیاری به بار آمد که بیشترین حجم این خسارت‌ها در بخش کشاورزی اتفاق افتاد.

به‌دنبال هشدارهای هواشناسی از وقوع بارش‌های معروف به مونسون، اکثر نقاط کشور در هفته گذشته درگیر بارش‌های سیل‌آسا شدند و باران‌های سیل‌آسا در استان‌های مختلف کشور با شدت زیادی بارش گرفت.

آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد در پی بارش‌های موسمی درگیر سیلاب بودند و ضرر و زیان‌های فراوانی به زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، منازل مسکونی و بافت شهری و روستایی وارد کرد.

اگرچه هشدارهایی داده شده بود و تا قبل از جاری شدن سیل مردم از شروع بارش‌ها اطلاع داشتند اما متأسفانه آوار ناشی از سیل جان برخی هموطنان را گرفت و خسارت‌های جدی به مردم وارد کرد از جمله آنها خسارت به تأسیسات، بخش کشاورزی، دام و طیور و مسکن مردم بود.

یکی از مناطقی که در استان مرکزی به‌شدت متأثر از بارش‌ها قرار گرفته خسارت سنگینی دید، روستای آهنگران در شهرستان فراهان بود که با فوت یک نفر نیز همراه بود، درحاشیه بازدید "محمدحسن نامی" رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از منطقه سیل‌زده آهنگران و بررسی میدانی خسارات وارده فرصتی شد تا خبرنگاران خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در گفت‌و‌گویی تفصیلی با وی ابعاد مختلف فعالیت مجموعه مدیریت بحران را به بحث و گفت‌و‌گو بگذارند که مشروح آن در زیر می‌آید:

توده مونسون دقیقاً 48 سال پیش نیز وارد کشور ما شده بود

"محمدحسن نامی" در پاسخ به سؤالی درباره بارش‌های سیل‌آسای اخیر با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن سامانه بارشی مونسون اظهار داشت: این توده مونسون دارای رفتار غیرقابل پیش‌بینی و چرخشی بود و دوره تکرار آن بین 45 تا 50 سال است.

وی افزود: این توده دقیقاً 48 سال پیش وارد کشور ما شد و چنین تخریبی در پی داشت و تا روزهای گذشته که دوباره وارد کشور شد خبری از این توده وجود نداشت به‌طور مثال ساختمان امام‌زاده داوود 5 مرداد سال 33 توسط سیل بزرگی تخریب شد که در همین دوره مجدد تکرار و پنج مرداد تخریب شد که این نشان از غیرقابل پیش‌بینی بودن این توده دارد.

پیش‌بینی‌ و اطلاع‌رسانی‌ها بسیار خوب انجام شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درپاسخ به سؤالی درباره اطلاع‌رسانی در خصوص سامانه بارشی گفت: پیش‌بینی‌ و اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه بسیار خوب انجام شد همچنین در برخی از شهرها استانداران، فرمانداران، بسیج سپاه پاسداران و غیره مردم را با خواهش از منازل خود خارج کردند، بعضی‌ها با هدایت اجباری خارج شدند و کلاً همه به‌طور کامل مطلع بودند.

نامی عنوان کرد: خبرگزاری‌ها و رسانه ملی ما اقدام بزرگی را انجام دادند و در این راستا بیش از چندین نوبت اطلاع‌رسانی انجام شد بنابراین همه مردم از ورود چنین توده‌ای مطلع بودند که می‌تواند خطرناک باشد همان‌طور که در برخی از نقاط هم خطرناک بود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اقدام به‌موقع، مدیریت خوب به‌ویژه مدیران بحران شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها که از دقایق قبل و حتی چند روز قبل همه پای کار بودند سبب شد تا حد ممکن آسیب‌ها کاهش پیدا کند.

نامی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری بیش از 7 و نیم میلیون پیامک به مردم ارسال شد و بیش از 450 بازدید میدانی صورت گرفت به‌ویژه عشایری که کف دره‌ها زندگی می‌کردند به بالا آورده شدند بنابراین اقدامات پیشگیرانه به‌موقع انجام شد.

در زمینه پیشگیری اگر نواقصی وجود دارد باید برطرف گردد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درپاسخ به سؤالی در خصوص رفع نواقص پیشگیرانه گفت: در زمینه پیشگیری اگر نواقصی وجود دارد که به‌طور حتم وجود دارد باید برطرف گردد تا در آینده مشکلی برای ما ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه قانون مدیریت بحران در سال 98 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، عنوان کرد: مدیریت بحران در جهان چندین شکل دارد؛ یکی مانند روسیه مستقل است، تعدادی نیمه‌مستقل و تعدادی هم مانند کشور ما ستادی عمل می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: در ماده 14 قانون مدیریت بحران بسیاری از وظایف تقسیم شده است و به‌طور مثال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ارتباطات امن، دائمی و پیوسته، صوتی و تصویری و غیره را برای ما فراهم کند.

همه نهادها باید دقیق به وظایف عمل کنند تا مدیریت بحران اصولی باشد

نامی ادامه داد: در کشور ما علی‌رغم تعریف قانون، مدیریت بحران در سطح محلی، منطقه، استانی و ملی است، در سطح استان استاندار رئیس ستاد بحران و مسئول است همچنین اعلام شروع بحران و خاتمه بحران با این افراد است، بنابراین تا زمانی که فرماندار این منطقه پایان بحران را اعلام نکند ما نمی‌توانیم اعلام کنیم و این عزیزان به‌جهت اینکه می‌دانند مسئولان بالادست در محل حضور پیدا می‌کنند و پیگیر مسائل هستند همه پای کار هستند.

وی عنوان کرد: طی بازدیدهایی که از مناطق سیل‌زده وجود داشت مردم از ابتدا پای کار بودند به‌عنوان مثال در روستای بارده استان کهگیلویه و بویراحمد 3.5 متر گل‌ولای وجود داشت ولی زمانی که روز بعد مراجعه کردیم هیچ اثری از گل‌ولای نبود بنابراین ما باید شکرگزار داشتن چنین مردم بزرگ و ارزشمندی باشیم و از وجود مردم بزرگ تشکر و قدردانی می‌نمایم.

از استانداردهای جهانی جلوتر هستیم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت کشورمان درحوزه مدیریت بحران درمقایسه با استانداردهای جهانی گفت: در آمریکا هم‌زمان با حادثه متروپل یک برج بلند با 52 واحد مسکونی فرو ریخت ولی آنجا این اجازه داده نمی‌شود مردم مطلع شوند ولی با توجه به اینکه اساس نظام ما بر پایه مردم است مردم از همه چیز بهتر از مسئولان اطلاع دارند چراکه باید مطلع باشند ولی نظام تبلیغاتی و روح تبلیغات استعمار؛ جمهوری اسلامی را آزار می‎‌دهد چراکه مردم را حساس می‌کند بنابراین هر گونه مقایسه‌ای مشخص می‌کند که کشور ایران نه‌تنها از استانداردهای جهانی عقب نیست بلکه جلوتر از استاندارد‌های جهانی هم قرار دارد.

نامی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی ایران جان یک نفر هم ارزش زیادی دارد این در حالی است که این روزها در مناطق مختلف جان‌فشانی زیادی از سوی مردم، نیروهای مسلح و غیره دیده شد همان‌طور که در رفسنجان تیپ 65 صاعقه با در خطر انداختن جان خود توانست 18 نفر را از آب نجات دهد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نمره مدیریت بحران در اتفاقات اخیر عنوان کرد: نمره ما در مدیریت بحران را باید مردم بدهند ما به‌دنبال نمره نیستیم فقط به‌دنبال رضایت خداوند از عملکرد خود هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها