أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۳۸۴۷
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
ناکامی بزرگ در بلگراد؛
رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان در حالی امشب به پایان می‌رسد که دستاورد شاگردان محمد بنا تاکنون کسب ۲ مدال در ۹ وزن بود و او و تیمش یک ناکامی بزرگ و تاریخی را رقم زده است.

به گزارش سرویس ورزشی پایگاه 598، در حالیکه تا هفته گذشته بسیاری کارشناسان و اهالی کشتی، تیم ملی کشتی فرنگی ایران را بخت اول قهرمانی در رقابتهای جهانی ۲۰۲۲ صربستان می‌دانستند اما عملکردی که ملی پوشان ایران در صربستان از خود به جای گذاشتند تمام پیش بینی‌ها را نقش بر آب کرد.

این ذهنیت به دلیل غیبت روس‌ها در این دوره از مسابقات شکل گرفت و تقویت شد و به ویژه آنکه کادر فنی تیم ملی به رهبری محمد بنا هم از مدتها پیش، سکوی نخست رقابتهای جهانی را بطور حتم از آن خود خوانده بودند و این مسیر را هموارتر از سالهای گذشته می‌دانستند.

به هر حال رؤیای خوش غیبت روس‌ها و سراب قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در صربستان در نهایت به ناکامی و کابوس تمام عیار تبدیل شد و تیمی که محمد بنا آن را از هر نظر شایسته قهرمانی معرفی کرده بود، سقوطی سخت و ناامیدکننده را برای کشتی ایران رقم زد.

چهار نماینده کشتی فرنگی کشورمان در اوزان نخست در همان ابتدای راه یکی پس از دیگری برابر رقبای نه چندان مطرح خود تن به شکست دادند و زنگ خطر اولیه را به صدا در آوردند. در چهار وزن دوم شرایط کمی تغییر کرد اما در نهایت محمدرضا گرایی قهرمان جهان و المپیک در فینال ناکام ماند و محمدهادی ساروی به عنوان قهرمان جهان و نفر سوم المپیک هم به مدالی بهتر از برنز در صربستان دست نیافت. بدین ترتیب همه نگاه‌ها به فرنگی کار سنگین وزن تیم ملی است که امشب در فینال باید برابر قهرمان نامدار جهان و المپیک از ترکیه قرار گیرد و برای کسب تک مدال طلای ایران بجنگند.

رؤیای غیبت روس‌ها به کابوس «بنا» و شاگردانش تبدیل شد!

اما چرا تیمی که تا هفته گذشته همه آنرا شانس اول قهرمان جهان می‌دانستند به این روز افتاد و در عمل نشان داد، فرنگی کارانش نه آمادگی جسمی و روحی دارند نه توان فنی و تکنیکی. شاید بزرگترین لطمه را ذهنیت غلط کادر فنی و رویابافی از غیبت روس‌ها به این تیم وارد کرد در حالی که محمد بنا و شاگردانش غافل از تک ستاره‌های کشورهایی همچون صربستان، آذربایجان و ترکیه ماندند و در نهایت به نظاره پیروزی‌های آنها و شکست خودشان نشستند.

روحیه تیم از همان روز اول در هم شکست، جایی که همه انتظار حداقل دو فینالیست را در چهار وزن نخست داشتند، اما داستان رقابتهای جهانی امسال طور دیگری رقم خورد، چرا که دیگر خبری از خوش شانسی و بخت و اقبال رقابتهای جهانی سال گذشته نبود و روی دیگر سکه کشتی یعنی واقعیت محض برای کشتی فرنگی عیان شد.

در حالیکه محمد بنا و همکارانش در کادر فنی مدام به غیبت روس‌ها دلخوش بودند و خودشان را از ماه‌ها قبل مالک بی قید و شرط سکوی قهرمانی می‌دانستند، تیم صربستان با درخشش فوق‌العاده کشتی‌گیرانش ۴ مدال طلا کسب کرد و هم اکنون در صدر جدول رده بندی قرار دارد. تیمی که بدون ادعا و تنها با ۶ کشتی‌گیر در ۱۰ وزن وارد رقابت‌های جهانی شد و بر خلاف ایران در اوزان ۵۵، ۶۰، ۸۲ و ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی نماینده‌ای نداشت. اما به جای رویابافی و اظهارات رنگارنگ و عوام فریب از سوی کادر فنی، با برنامه و پر تلاش پیش رفت و در نهایت مزد زحماتش را گرفت.

رؤیای غیبت روس‌ها به کابوس «بنا» و شاگردانش تبدیل شد!

طی سه روز گذشته چند نکته در اظهارات کارشناسان و منتقدان واقعی کشتی بارها تکرار شد. این صاحب نظران معتقد بودند عدم انسجام تیمی، فقدان همدلی و آمادگی روحی و روانی و از پیش برنده بودن در تیمی که بنا و همکارانش ساخته است، موج می‌زند. در مقابل کادر فنی تیم ملی طوری شرایط و فضای مسابقات جهانی امسال را برای مردم و متولیان ورزش ترسیم کرده بودند که انگار تیم ایران باید روی فرش قرمز قدم می‌زد و بدون هیچ حرف و حدیثی بر سکوی قهرمانی می‌ایستاد.

بد نیست به هفته‌ها قبل از اعزام تیم ملی به جهانی صربستان اشاره کرد که فرنگی کاران و کادر فنی مدام تاکید کردند همه چیز عالی است، امکانات خوبی از لحاظ تغذیه و اسکان از سوی فدراسیون فراهم شده، تمرینات بسیار منسجم و منظم و با برنامه‌ای دنبال می‌شود و همه چیز آماده کسب بهترین نتیجه در جهانی است؛ اما واقعیت طور دیگری رقم خورد. تیمی به روی تشک رفت که نه برنامه داشت و نه جنگندگی برای کسب پیروزی. ضمن اینکه مشکلات فنی و تاکتیکی و حتی کُچینگ پر حرف و حدیث برخی مربیان هم دلیلی شد تا ملی پوشان ما یکی پس از دیگری شکست خورده و کابوسی تمام عیار را برای کشتی ایران رقم بزنند.

رؤیای غیبت روس‌ها به کابوس «بنا» و شاگردانش تبدیل شد!

به هر حال کار محمد بنا و تیمش هنوز در رقابتهای جهانی به پایان نرسیده و امین میرزازاده باید امشب در فینال وزن ۱۳۰ کیلوگرم برای کسب مدال طلا به مصاف رضا کایالپ از ترکیه برود. اما به هر حال تاکنون و در پایان مسابقات ۸ وزن برگزار شده تیم صربستان با ۱۱۰ امتیاز در جایگاه نخست قرار دارد، آذربایجان با ۱۰۰ امتیاز دوم است و تیم‌های ترکیه با ۹۲ امتیاز، گرجستان با ۶۶ امتیاز و ایران هم با ۶۱ امتیاز در جایگاه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

این بدان معناست که تیم کشتی فرنگی ایران نه تنها بر خلاف تصورات و اظهارات کادر فنی موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد، بلکه اصلاً نتوانست روی سکوی دوم یا سوم قرار گیرد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها