کد خبر: ۵۱۳۹۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
حضور و مدیریت جهادی مسوولان دولت سیزدهم از ابتدای بازگشایی مرز رسمی خسروی در این گذرگاه رسمی منجر به تردد روان و تسهیل در ورود و خروج زائران شده است، به طوری که اکنون مرز خسروی وضعیت بسیار مطلوبی از نظر ورود و خروج زوار دارد.

به گزارش پایگاه 598، مرز رسمی خسروی ۲۳ مردادماه بازگشایی شد و با حضور جهادی و شبانه‌روزی تمام نیروهای خدوم و تلاشگر از ابتدای باز شدن به روی زوار اباعبدالله الحسین(ع) تا کنون،  شرایط بسیار خوبی یافته است؛ طبق گفته مسوولان، تا امروز بیش از ۲۵۰ هزار نفر از این مرز عازم عراق شده اند.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر مرزی قصرشیرین واقع است که با وجود راه مناسب و استقرار اتوبوس ها در سه راهی نصرآباد برای انتقال زائران به مرز، دسترسی زوار را برای مراجعه به پایانه مرزی و نقطه صفر مرزی برای خروج از کشور بسیار سهل کرده است.

استقرار قرارگاه‌های مختلف در مرز خسروی از قرارگاه اربعین حسینی گرفته تا قرارگاه مرزبانی، انتظامی، جمعیت هلال احمر، اورژانس، سپاه، ارتش، صنعت آب و برق، گاز، برپایی موکب های مختف، خدمات راهداری و حمل و نقل جاده ای، پایانه و ارائه خدمات شبانه روزی با حضور مسوولان باعث شده است زواری که مرز خسروی را برای ترددانتخاب کرده اند همگی رضایتمندی خوبی از این گذرگاه داشته باشند.

مدیریت جهادی برای تسهیل در تردد زائران اربعین از مرز خسروی

حضور جهادی وزیر کشور و خدمت شبانه‌روزی استاندار کرمانشاه در مرز خسروی

تاکید رییس جمهور و حمایت های معاون اول رییس جمهور، وزارت کشور و وزارت امور خارجه کشورمان و حضور جهادی احمد وحیدی وزیر کشور به همراه بهمن امیری مقدم  استاندار کرمانشاه در مرز خسروی و بررسی چندین ساعته در ورود و خروج زائران و حضور در مرز منذریه و رایزنی با طرف عراقی و همچنین دیدار صمیمانه و چهره به چهره با زائران و دعوت آن ها به صبر و آرامش منجر به این شد که مرز خسروی در یک روز با توجه به محدودیت ساعات تردد رکورد ۴۳ هزار نفری را بشکند و برای همیشه نمره قابل قبولی کسب کند.

مرز خسروی که سه روز شاهد ازدحام جمعیت بود با حضور شبانه روزی استاندار کرمانشاه و رایزنی های متعدد با طرف عراقی و فعالیت جهادی مسوولان از سرپرست فرماندای قصرشیرین گرفته تا نیروهای امنیتی و مرزبانی و انتظامی شاهد تسهیلا در تردد و روان سازی ورود و خروج زائران شد.

اما حضور دیگر مقامات کشوری و لشکری و ورای متعدد ونمایندگان نهادها و سازمان های مختلف نیز برای بررسی چگونگی تردد زائران و زیرساخت های مرز خسروی و قرار گرفتن در کنار زائران و تصمیم گیری های لازم در محل همگی منجر به این شده که اکنون مرز خسروی با آمادگی کامل برای ورود و خروج زائران آماده باشد.

مدیریت جهادی برای تسهیل در تردد زائران اربعین از مرز خسروی

 ظرفیت پارکینگ‌ها

زواری که ابتدا وارد قصرشیرین می شوند به سمت پارکینگ‌های کمربندی قصرشیرین برای استقرار خودروهای شخصی هدایت می شوند که در این محل ۸۲ هکتار پارکینگ با ظرفیت بیش از ۵۰ هزار خودرو ایجاد شده و در همین پارکینگ ها برای زائرانی که بعد از ساعت ۶ غروب وارد قصرشیرین می شوند که زمان خروج از مرز پایان یافته است می‌توانند در همین پارکینگ ها از اسکان و اطعام برخوردار شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی پارکینگ برای ۵۰ هزار خودرو در مرز خسروی کرده بودیم که اکنون این ظرفیت پر شده است؛ چند پارکینگ دیگر نیز در طول مسیر خسروی در نظر گرفته شده که زائران می توانند پیش از رسیدن به قصرشیرین از آنها استفاده کنند.

فریبرز کرمی به اعزام به اتوبوس ها به کشور عراق برای جابجایی زائران اربعین حسینی در این کشور اشاره کرد و افزود: براساس آمارها ۲۳۰ دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین حسینی به کشور عراق رفته اند تا در روند جابجایی زائران تسهیل ایجاد شود.

به گفته وی ۱۸۰ دستگاه اتوبوس نیز در استان کرمانشاه روند جابحایی زائران اربعین حسینی به سمت مرزهای خسروی و مهران و بر عکس را انجام می دهند.

از محل همین پارکینگ ها می توان با سوار شدن بر اتوبوس ها به سه راهی نصرآباد رسید و در این مکان نیز اتوبوس ها زروار را به پایانه مرزی خسروی انتقال می دهند که زوار از خدمات اتوبوس ها و تاکسی ها و خدمات حمل و نقل عمومی رضایت کامل داشته اند.

مدیریت جهادی برای تسهیل در تردد زائران اربعین از مرز خسروی

برپایی ۲۰ موکب در قصرشیرین و مرز خسروی

در شهر قصرشیرین نیز در بلوار راه کربلا موکب های بسیاری برای پذیرایی از زائران برپا شده است که هر کدام به طریقی خستگی را از تن زائران با پذیرایی و اسکان می زدایند.

بسیاری از مردم نیز زوار را به خانه هایشان هدایت می کنند تا میزبانانی شایسته‌ای برای زائران اباعبدالله الحسین (ع) باشند؛ ضمن اینکه ۲۱ مدرسه و مساجد و حسینیه ها نیز برای پذیرایی اسکان زوار فعالیت می کنند.

همچنین موکب‌هایی از سوی نهادهای مختلف و بانک ها و نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه و ارتش نیز در خدمت زائران است که در مجموع  شرایط اسکان شبانه ۲۰ هزار نفر در قصرشیرین و مرز خسروی فراهم شده است.

آبرسانی به زائران اربعین از کنگاور ورودی کرمانشاه تا مرز خسروی

رییس قرارگاه صنعت آب و برق در مرز خسروی نیز گفت: آبرسانی و تامین برق مورد نیاز زائران اربعین از کنگاور ورودی استان کرمانشاه تا نقطه صفر مرز خسروی و منذریه عراق در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته «رضا داودی» از شهر کنگاور تا اسلام آباد غرب ۷۰ درصد زائران کشور از مسیر این شهرها عبور می کنند که آبرسانی و تامین برق پایدار، برقرار است و خدمات به زائران ارائه می شود.

وی توضیح داد: در بحث آب غیر پایدار برای اربعین، در حال حاضر در چند جبهه در حال ارائه خدمات هستیم؛ در پارکینگ ها، موکب ها و اردوگاه ها و نقاطی که ماند جمعیت داریم  ارائه خدمات را با تانکرهای ثابت داریم.

داودی اضافه کرد: برق هم به شکل پایدار و نقطه ای تامین شده و آب بطری شده در این هوای گرم برای زائران حیاتی است و خیل جمعیت زیادی در نقطه صفر مرز خسروی و پایانه منذریه هستند که چند شبکه آبرسانی به صورت بطری شده را طراحی کردیم و در نقطه صفر مرزی آب را خنک سازی کرده و به زائران می دهیم و در منذریه هم به همین صورت تامین آب سیار و ثابت و بطری شده را ارائه می کنیم و دایمی است.

مدیریت جهادی برای تسهیل در تردد زائران اربعین از مرز خسروی

استقرار ۲۱ پایگاه امداد و نجات جاده ای جمعیت هلال احمر 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه نیز گفت: امسال جمعیت هلال احمر ۲۱ پایگاه امداد و نجات از ورودی استان کرمانشاه تا مرز خسروی را در ایام اربعین حسینی برای پوشش امدادی در جاده های استان کرمانشاه و جاده های منتهی به مرزها فعال کرده و همچنین تیم‌های امداد هوایی و تیم های اسکان اضطراری و تیم اربی اچ  بیمارستان صحرایی نیز وارد عمل کرده است.

محمدباقر محمدی افزود: ۳۰۰ نفر امدادگر نیز پای کار آمده‌اند و یک پوشش امدادی گسترده در دستور کار این جمعیت قرار دارد و ۲ تیم امداد و نجات و ۲ دستگاه خودرو آمبولانس در محل مرز منذریه عراق به منظور خدمات‌رسانی به زائران مستقر شده است.

او گفت: ۷۲ هزار بطری آب معدنی، ۴۷۶ بسته غذایی ۷۲ ساعته، هفت هزار و ۴۰۰ قرص نان، بیش از سه هزار تخته پتو، سه هزار و ۱۴۰ تخته موکت دربین زوار توزیع شده و بنا بر نیاز جهت اسکان اضطراری تعداد ۵۰ تخته چادر دیگر برپا شد که در مجموع به ۸۰۰ دستگاه افزایش یافت.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در ادامه گفت: باتوجه به تسهیل در خروج زوار از مرز خسروی و کم شدن ترافیک ورود به شهرستان قصرشیرین شب گذشته اسکان کاهش یافت و تاکنون ۴۱ هزار و ۹۵۰ نفر از اردوگاه‌های هلال احمر استفاده کرده‌اند.

خدمات شبانه روزی اورژانس 

دکتر قباد محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: ۱۳۰ دستگاه آمبولانس برای مراسم اربعین امسال پیش‌بینی شده که از پانزدهم ماه جاری در تمام ورودی‌های استان تا مرز خسروی استقرار یافته اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین نیز گفت: ۵۰۰ نفر از کادر درمان در بخش های مختلف در قصرشیرین و مرز خسروی و منذریه عراق به زائران خدمات شبانه روزی ارائه می کنند.

به گفته دکتر «رضا منصوری» شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین با بکارگیری ۵۰۰ نیرو در بخش پزشکی دندانپزشکی، مامایی و بهداشت و محیط و بیماری ها از ابتدای بازگشایی مرز خسروی تاکنون در خدمت زائران است.

وی از مهمترین اقدام های ارائه شده به زائران را بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد ویزیت همکاران پزشک عمومی و متخصص، ۱۰ مورد خدمات مامایی، ۶ مورد مراجعه دانپزشکی، ۴۵۰ مورد خدمات آزمایشگاهی، ۸۲۰ مورد خدمات دارویی و ۵۰۰ موردآموزش موکب داران و زائران به صورت چهره به چهره بوده است.

مدیریت جهادی برای تسهیل در تردد زائران اربعین از مرز خسروی

مجموعه پایانه بین المللی و حضور تلاشگران

مجموعه پایانه بین المللی مرز خسروی آخرین نقطه ای که است که زائران اباعبدالله الحسین از این قسمت عازم عراق می شوند که در بدو ورود به محوطه پایانه برای کسانی که به هر دلیلی توانایی پیاده روی ندارند تاکسی و خودروهایی فراهم شده است تا به قسمت سالن های ورود و خروج منتقل شوند که در ابتدا وارد سالن بزرگی می شوید که امکانات بسیار خوبی را از لحاظ سرویس های بهداشتی، سیستم سرمایشی و همچنین صندلی های انتظار برای استراحت کوتاه زائران فراهم کرده است.

در ادامه با عبور از ایکس ری های مسافری به گیت های گذرنامه می رسید که در این قسمت ۲۹ گیت با ۵۸ کاربر در خدمت زائران هستند و کارهای مربوط به گذرنامه زائران را کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند همچنین در آن سوی گیت های خروج نیز بازهم یک سالن انتظار دیگری ایجاد شده است.

از سالن پایانه که بیرون می روی و با تابلوی «به سمت عراق» مواجه می شوی که به طرف نقطه صفر حرکت می کنی با مسافت بسیار کوتاهی در عرض ۲دقیقه به دروازه خروج از کشور می رسید جایی که نیروهای مرزبانی با اسپند و قرآن زائران را به شکلی شایسته بدرقه می کنند.

هر روز شاهد حضور نیروهای جمعیت هلال احمر و اورژانس و ماموران مرزبانی با لباس های فرم در این قسمت یعنی در نقطه خروجی مرزخسروی هستیم که در حال خدمات رسانی به زائران از توزیع آب و پذیرایی گرفته تا هدایت آن ها به سمت نقطه خروج و همچنین رسیدگی به حال بیماران و مراجعه کنندگان و اینجا تنها چجیزی که من در چندین روز مشاهده کرده ام روی خوش و گشاده تمامی خادمانی بوده که در این نقطه مستقر هستند.

 حضور نیروی انتظامی و پلیس 

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: ۵۸ گیت ورود و خروج در مرز خسروی فعال است و نمایندگان همه پلیس های تخصصی و معاونت ها از جمله پلیس آگاهی، امنیت عمومی، امنیت اقتصادی، راه، راهور، وظیفه عمومی در مرز مستقر و آماده ارائه خدمات و مشاوره های لازم به زائران هستند.

سردار علی اکبر جاویدان به حضور ۱۴۰ تیم پلیس در جاده های استان به منظور برقراری نظم و امنیت، خاطرنشان کرد: در ایام اربعین بیش از سه هزار و  ۵۰۰ نیروی پلیس در حوزه های مختلف مشغول خدمات رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) هستند.

پایانه مرزی خسروی به شبکه سراسری گاز متصل شد

گازرسانی به پایانه مرزی خسروی در نقطه صفر مرزی ایران و عراق به طول ۲۰ کیلومتر در مدت زمان ۲۰ روز را می‌توان یکی از خدمت‌های ماندگار با مدیریت جهادی مسوولان استان کرمانشاه و به خصوص شرکت گاز استان قلمداد کرد که با پیگیری ویژه استاندار کرمانشاه و اقدام جهادی شرکت گاز استان، طی ۲۰ روز کاری عملیات ۲۰ کیلومتری گازرسانی به نقطه صفر مرزی و پایانه بین المللی خسروی به اتمام رسید.

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه نیز در ارتباط با گازرسانی به پایانه مرز خسروی، گفت: گازرسانی از قصرشیرین به پایانه مرز رسمی خسروی به طول ۲۰ کیلومتر خط تغذیه از هیجدهم مرداد ماه سال جاری با دستور وزیر کشور و استاندار کرمانشاه آغاز شد و اکنون شاهد بهره برداری از آن هستیم.

«ناصر حسینی» افزود: طرح گازرسانی از قصرشیرین به پایانه مرز رسمی خسروی با اعتبار اولیه ۱۸۰ میلیارد ریال در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه در محل پایانه مرز بین المللی خسروی با دستور مستقیم وزیر کشور و وزیر نفت مصوب شد که فردای همان روز عملیات اجرایی آن آغاز گردید.

وی اظهار داشت: سه پیمانکار در هشت جبهه کاری برای گازرسانی به پایانه مرزی خسروی فعالیت کردند که حجم کار در این بازه زمانی ۲ هفته مصداق واقعی یک کار جهادی است.

روزانه ۴۰۰ نفر در مرز خسروی رایگان ویزیت می شوند

مدیر بیمارستان سیار امام حسین (ع) مستقر در مرز خسروی نیز اظهار داشت: این بیمارستان دارای بخش های تریاژ، اورژانس، بخش های بستری، بخش های مراقبت های ویژه و ۲ اتاق عمل و ریکاوری است و تمام خدمات پاراکلینیکی، آزمایشگاهی، تصویربرداری و رادیولوژی را به مردم و زائرین به صورت رایگان ارائه می دهد.

سرهنگ «منصور منصوری» با اشاره به اینکه این بیمارستان از روز ۱۶ شهریور خدمات خود را به زائرین ارائه می دهد، گفت: ۳۰ کادر تخصصی و ۳۰ نفر به عنوان پشتیبان در این بیمارستان مشغول فعالیت هستند بطوریکه هشت پزشک متخصص قلب و متخصصان رادیولوژی، جراحی عمومی، بیهوشی، داخلی و ۲ پزشک عمومی شامل این موضوع می شوند.

وی در خصوص تعداد مراجعات به این بیمارستان در مرز خسروی گفت: از ۱۸ شهریور به بعد روزانه ۴۰۰ نفر به این بیمارستان مراجعه کردند و ویزیت شدند که مشکل بیشتر آنها گرمازدگی بود و در این مدت هم سه عمل جراحی سرپایی هم برای مراجعه کنندگان انجام شده است.

مدیریت جهادی برای تسهیل در تردد زائران اربعین از مرز خسروی

خدمات روزانه قرارگاه جهادی شهید «سعید یداللهی» به ۵۰۰ نفر در مرز رسمی خسروی

جانشین قرارگاه عملیات جهادی بسیج دانشجویی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه گفت: قرارگاه جهادی شهید سعید یداللهی در راستای ترویج فرهنگ حسینی و گفتمان زینبی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مرز رسمی خسروی به صورت شبانه روزی به زائران اربعین خدمات رسانی می کند.

«فردین موقوفه ای» افزود: این قرارگاه جهادی در مرز رسمی خسروی با برپایی موکب در رسته های پزشکی شامل غربالگری، تزریقات و توزیع دارو به صورت رایگان و بخش های فرهنگی و مطالبه گری، پخت و توزیع غذای گرم، اسکان و پذیرایی با نوشیدنی شبانه روزی در خدمت زائران اباعبدالله الحسین (ع) است.

ایجاد فعالیت های جنبی و فرهنگی کتابخانه های عمومی 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه نیز گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با برپایی ۳ موکب در مسیر زائران حسینی علاوه بر خدمات فرهنگی، عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی و امکان اسکان زائران تا ۷۰۰ نفر را فراهم کرده است.

معصومه حسنی‌خونسار افزود: این موکب‌ها شامل  «موکب کربلا» در میدان جمهوری اسلامی کرمانشاه زائرسرای راه کربلا، «موکب قصرشیرین» درقصرشیرین، بلوار راه کربلا، نبش بوستان شاهد، کتابخانه عمومی دهخدا  و  «موکب خسروی» در  مرز بین‌المللی خسروی، بلوار راه کربلا، نبش مسجد جامع خسروی  در خدمت  زائران هستند.

وی گفت: اجرای برنامه های فرهنگی شامل برگزاری پویش «اول کتاب عشق نامش حسین بود»، برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان از جمله قصه گویی، مسابقه نقاشی، بازی های فکری، عکس یادگاری و نمایشگاه کتاب‌های عاشورایی از مهم فعالیت های این موکب ها است که در کنار آن توزیع آب و پذیرایی و اسکان زائران نیز  انجام می شود.

ایجاد امکانات مطلوب در مرز خسروی 

 سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: ما در مرز خسروی با تلاش های ستاد اربعین تمامی امکانات و زیرساخت ها ی لازم را برای خدمات رسانی به زائران در مرز حسروی مهیا کرده ایم.

محمد حیدری افزود: توافق لازم با کشور عراق در رابطه با خدمات رسانی به زائران و تامین امنیت مسیر انجام شده و هیچ مشکل و محدودیتی نداریم ضمن اینکه ۳۲۰ دستگاه اتوبوس در مرز خسروی کار جابجایی زائران را انجام می دهد و در آنسوی مرز نیز با تدابیری که کشور عراق در مرز منذریه انجام داده زیرساخت های لازم در زمینه حمل و نقل عمومی و گیت ها و پذیرش زائران و خدمات رسانی به آن ها تا کربلای معلی انجام شده است.

وی ادامه داد: در استان کرمانشاه همه تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم توسط استاندار کرمانشاه به عنوان رئیس ستاد اربعین استان پیش‌بینی شده و همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان ها و نهادهای انقلابی و موکب ها و ستادهای مردمی پای کار بوده و  خادم زوار اربعین حسینی هستند و حضور شبانه روزی  استاندار کرمانشاه در مرز خسروی و رسیدگی میدانی به مسایل زائران مصداق عینی مدیریت جهادی است.

خسروی نزدیکترین مرز به کربلای معلی

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی د ر شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها