کد خبر: ۵۱۵۲۵۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۱     ۱۸ مهر ۱۴۰۱
یادداشت
حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی

پایگاه 598: فرمایشات مقام معظم رهبری در روز دوشنبه یازدهم مهر ماه در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح؛ به یک کلید واژه بی بدیل اشاره داشت که ملت ایران به آن مزین و مسلح می باشد و به همین سبب دشمنان انقلابی اسلامی از فهم آن عاجز بوده و در برابر قدرت معجزه گونه آن؛ همیشه شکست خورده و مفتضح شده و در آینده هم رسواتر خواهند شد و آن عبارت اینست که؛ «البتّه ملّت در این حادثه هم مثل حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد؛ مثل همیشه، مثل گذشته؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. در آینده هم هر جا دشمنان بخواهند اختلالی ایجاد کنند، آن که بیش از همه سینه سپر میکند و بیش از همه اثر می گذارد، ملّت شجاع و مؤمن ایران است؛ وارد میدان می شوند؛ و وارد میدان شدند. بله، ملّت ایران، مظلوم امّا قوی است؛ مثل امیرالمؤمنین، مثل مولای متّقیان، سرور خودش علی(علیه ‌السّلام) که قوی‌ترین بود و مظلوم‌ترین».

 

ملت مظلوم اما قوی

این جمله حکیمانه چگونه در ذهن مخاطبین قابل اجتماع است که انسان قدر قدرت در برابر دشمنان خود مظلوم واقع گردد؟ آیا این گونه از جهان بینی و انسان شناسی این قابلیت گفتمانی را دارد که با نسل جدید و ادبیات حاکم بر جامعه امروز که در احاطه اختاپوس رسانه ای جهان می باشد؛ در تعامل و تبادل قرار گیرد.؟

 

نهج البلاغه و راه مهار فتنه سازان

حضرت امیر علیه السلام در نامه ۲۸ نهج البلاغه در پاسخ به نامه پراکنی معاویه می‌فرمایند؛ «وَ مَا عَلَی الْمُسْلِمِ مِنْ غَضَاضَةٍ فِی أَنْ یَکُونَ مَظْلُوماً مَا لَمْ یَکُنْ شَاکّاً فِی دِینِهِ وَ لَا مُرْتَاباً بِیَقِینِهِ، وَ هَذِهِ حُجَّتِی إِلَی غَیْرِکَ قَصْدُهَا، مسلمان را چه نقصان که بر او ستم رود و مظلوم واقع گردد، مادامی که در دین خود به شک نیفتد و یقینش به تردید آلوده نگردد. قصد من از بیان این سخنان اقامه حجت و دلیل برای چون تویی نیست».

در این بخش از نامه استنباط می کنیم که مظلوم واقع شدن در جهان مادی ننگ و نقص مؤمن و مسلمان نیست؛ البته با شرطی که حضرت تبیین کرده اند؛ یعنی دین و دل مسلمان از استواری برخوردار باشد که بعد از مظلومیت خویشتن را تنها در میان جهان خدا مرده و بدون مدیر عامل غنی و قدیر مشاهده نکند و همچنین خدا و رسول را متهم به ظلم و ستمگری بشری ننماید که بدون تردید این مهم در ملت ایران به گونه ای رقم خورده است که بعد از هر فتنه ای از سوی استکبار و عوامل داخلی و خارجی آن؛ با تقدیم شهیدان و جراحت خوردنها نه اینکه تسلیم نشده و نمی شود؛ بلکه به آرمان های انقلاب و حمایت از رهبری و پشتیبانی پایدار از خون شهیدان مصمم تر از قبل می شوند و از همین رو؛ به نقل از آیه شریفه ۲۲ سوره مبارکه حج خالق هستی؛ غیور مردمانی چنین که در برابر تمام قدرت نمایی بی رحمانه دشمنان مقاومت ایمان را به نمایش می گذارند؛ مورد حمایت و هدایت ملائکه آسمان و زمین خود قرار می دهد. " إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ" خدا مؤمنان را از هر مکر و شر دشمن نگاه می‌دارد، که خدا هرگز خیانتکار کافر ناسپاس را دوست نمی‌دارد.

 

ارتباط بی حجابی امروز؛ با تحریم تنباکوی دیروز

شاید برخی سوال کنند چرا حجاب و عفاف در انقلاب اسلامی باید تا این اندازه سر تیتر برنامه های حاکمیت باشد؛ در صورتیکه در منابع اسلامی و دیدگاه های صاحبنظران متخصص و امانتداران سلف؛ این مقدار پر رنگ دیده نمی شود و مردم نیز در باره آن به عنوان اول موضوع روابط اجتماعی اهتمام و اصراری ندارند. در پاسخ اقناعی به این موضوع فراگیر باید ذهن های بدون هوس را؛ به مبانی نظری و نگاه استکبار به واقعه تحریم تنباکو در نظام قاجار که توسط یک مرجع بلند مرتبه شیعی به سر تیتر برنامه های حاکمیت تبدیل گردید توجه داد؛ اگرچه موضوع تنباکو شاید با مسئله عفاف و حجاب قیاس مطلوبی نباشد و لکن جهت تنویر اذهان می تواند مؤید ومطلبی پاسخگو، برای افکار مردد و مشوش باشد؛ اکنون هم پایه ها و بنیان های فکری دشمنان انقلاب اسلامی جهت ناامن سازی کشور مستقل و قوی ایران عزیز بر محور و مدار عفاف و حجاب بانوان ایرانی پایه ریزی شده است که اگر حرکت هوشمندانه رهبری نبود، دشمنان واقف به اصول تجاری جهان؛ اقتصاد ایران را با موضوع عفاف و حجاب زنان پیوند می زدند؛ همچانکه در حال حاضر در برخی از کشور های اسلامی مانند زمان طاغوت از این روش و منش اقتصاد آنان را به گونه ای مهار و متزلزل کرده اند که کانون گرم خانواده و مقام مادری با لذت های موقتی و مقطعی بدنی جای خود را تعویض کرده و علائم متلاشی شدن بر کسی پوشیده نیست؛ در حال حاضر هم دشمن از شبهه سازی پیرامون حجاب و عفاف قصد امنیت زدایی از خانواده و جامعه و روابط سالم انسانی فیما بین زن و مرد و دختران و پسران را تعقیب می کند؛ لکن برخی خواص در کشور ما بدون احاطه میدانی به برنامه های ترکیبی دشمنان با غفلت از این راهبرد از حرکت خزنده دشمن و دست های پنهان آنان نه اینکه غافل بوده بلکه در زمین آنها به گونه ای در تلاش و تکاپو هستند که دشمن از ناامیدی های خود به امید کاذب دیگری در صدد و جهش است به همین سبب امام جامعه اسلامی فرمودند:

"بعضی‌ها تا ما میگوییم «فلان حادثه را دشمن خارجی ایجاد کرده»، روی این کلمه‌ی «دشمن خارجی» کأنّه حسّاسیّت دارند؛ تا میگوییم «آقا! این کار، کار خارجی‌ها بود، کار دشمنان خارجی بود»، فوراً سینه سپر میکنند برای دفاع از سازمان جاسوسی آمریکا یا صهیونیست‌ها! انواع تحلیل را، انواع لفّاظی‌های مغالطه‌آمیز را وسط میکشند برای اینکه اثبات کنند که نه، پای خارجی‌ها، دست خارجی‌ها در این قضیّه وجود نداشته. در دنیا خیلی اغتشاشات به وجود می‌آید؛ خب شما نگاه کنید در اروپا، در فرانسه، هر چند وقت یک بار یک اغتشاش مفصّل در خیابانهای پاریس به راه می‌افتد؛ من سؤال میکنم که آیا سابقه دارد رئیس‌جمهور آمریکا و مجلس نمایندگان آمریکا از اغتشاشگران حمایت بکنند؟ آیا سابقه دارد که پیام بفرستند که ما در کنار شما هستیم؟ آیا سابقه دارد که رسانه‌های جمعیِ وابسته‌ی به سرمایه‌داریِ آمریکا و دولت آمریکا و مزدوران آنها مثل متأسّفانه بعضی از دولتهای منطقه، از جمله دولت سعودی، به راه بیفتند برای اینکه از اغتشاشگر حمایت بکنند؟ چنین چیزی سابقه دارد؟ سابقه دارد که اعلان کنند ما فلان سخت‌افزار و فلان نرم‌افزار اینترنتی را در اختیار اغتشاشگران قرار میدهیم تا بتوانند با هم راحت ارتباط برقرار کنند و کارشان را دنبال کنند؟ چنین چیزی در هیچ جای دنیا، در هیچ یک از کشورها سابقه دارد؟ امّا اینجا اتّفاق افتاد؛ نه یک بار، نه دو بار، بارها و بارها. خب، چطور شما دست خارجی‌ را نمی‌بینید؟ چطور انسان هوشمند احساس نکند که پشت صحنه‌ی این حوادث دستهای دیگری در کارند، سیاستهای دیگری در کارند؟ "

 

آموزش و پرورش مظلوم اما قوی

با توجه به یارگیری دشمنان در فتنه اخیر از دانش آموزان و دانش جویان؛ مدیران انقلابی و مسئولان جهادی و مراکز فرهنگی کشور؛ با کدام زمانبندی می تواند به مردم نجیب و غیور ایران سرافراز نوید بدهند که دستاورد های چشم نواز آموزش و پرورش مظلوم اما قوی و قدر را؛ در آینده نه چندان دور به کشور و جهان معرفی کنند؟ آیا ضرورت ندارد در برابر آرایش جنگ ترکیبی دشمنان آرایش های متقابل و متناسب؛ جهت اجرایی شدن سند تحول و مضامین بیانیه گام دوم و انتظارات شهدای انقلاب اسلامی در دستور کار جدی مسئولین قرار گیرد.

 

راز مشترک فتنه ۸۸ و ۴۰۱

در فتنه ۸۸ خواص بدون تحقیق و پشت پرده خوانی انتخابات؛ به شعار تقلب آلوده شدند و آتش ناامنی و تخریب در گرفت و در فتنه امسال هم شعار هم راستای ۸۸ تحت عنوان قتل؛ فتنه جدیدی را به جریان انداخت که هم خود و هم نظام اسلامی را گرفتار عدم شناخت و تحقیقات و خیال پردازی خود کردند و با توجه به اینکه باطن قضایا برهمگان افشاء گردید؛ قاعده و قانون کرامت حب وطن ایجاب می کرد که نسبت به موضع تخریبی خود اقدامات اصلاحی می داشتند تا دشمنان نسبت به آنان طمع ورزی نداشته باشد و در پی خسارت های تکراری اش نباشد؛ به بدین جهت رهبری فرمودند:

بعضی از خواص، حالا ناشی از دلسوزی ــ دلشان سوخت ــ بدون تحقیق اطّلاعیّه دادند، بیانیّه دادند، حرف زدند، اظهاراتی کردند ــ البتّه تحقیق‌نکرده ــ بعضی‌هایشان سازمان انتظامی کشور را متّهم کردند، پلیس را متّهم کردند، بعضی‌شان مجموعه‌ی نظام را متّهم کردند؛ هر کسی یک جوری یک حرکتی کرد. خب حالا حساب این جدا است، لکن بعد از آنکه دیدند قضیّه چیست، بعد از آنکه فهمیدند در نتیجه‌ی حرفهای آنها همراه با برنامه‌ریزی دشمن چه اتّفاقی در خیابان و در مسیر عمومی مردم می‌افتد، بایستی آن کار خودشان را جبران می کردند؛ باید موضع بگیرند، باید صریحاً اعلام کنند که با آنچه اتّفاق افتاده مخالفند، بایستی تفهیم کنند که با برنامه‌ی دشمنان خارجی مخالفند. باطن قضیّه معلوم شد. وقتی شما می‌بینید که عنصرِ سیاسیِ آمریکایی این قضایا را به دیوار برلین تشبیه می کند، خب باید بفهمید که غرض چیست؛ باید بفهمید که مسئله، مسئله‌ی دلسوزی برای یک دختر جوان نیست؛ این را باید می فهمیدید؛ اگر نفهمیدید، بفهمید؛ اگر فهمیدید، باید موضع اعلام بکنید.

 

اقتداری از جنس امنیت درون زا

برابر سایت های بین المللی چرا باید جنگ روانی علیه ایران ۱۸۰ برابر نسبت به دیگر کشورهای جهان باشد؛ اگر امنیت ایران از بیرون تهیه و تأمین می گردید؛ آیا تا این سطح هجمه و حمله برای امنیت زدایی کشورعزیزمان برنامه ریزی می شد؟ آیا در کشوری که مقدمات فروپاشی آن به سمت و سوی عمیق شدن است تا این حد هزینه کردن از سوی صاحبان قدرت و ثروت عادی و عرفی است؟ آیا با افزایش گره های پیچ در پیچ جدید بر گره های قدیمی و تعطیل شدن مراکز تولید پیشبرنده و نیز افزایش کارخانجات نیمه تعطیل و هم چنین مدیریت های ضعیف و اشتغال سوز؛ جنگ ترکیبی از سوی دشمنان برای نظام اسلامی معنی و مفهومی خواهد داشت؟ بدین منظور رهبری فرمودند:

آنچه بنده احساس میکنم، انگیزه‌ی آنها این است که احساس میکنند کشور در حال پیشرفت به سمت قدرت همه‌جانبه است و این را نمیتوانند تحمّل کنند؛ این را احساس میکنند، می‌بینند. می‌بینند که بحمدالله بعضی از گره‌های قدیمی در حال گشوده شدن است. البتّه کشور خیلی مشکل دارد، بر بعضی از این مشکلات سالها گذشته، [امّا] حرکت جدّی‌ای وجود دارد برای برطرف کردن این مشکلات، برای گشودن این گره‌ها. حرکت به سمت پیشرفت را می‌بینند که شتاب گرفته در کشور؛ این واقعیّتی است. در همه‌ی بخشها یک حرکت شتابنده‌ای را انسان مشاهده میکند، احساس میکند؛ این را آنها هم احساس میکنند. آنها نمیخواهند این اتّفاق بیفتد. می‌بینند که کارخانه‌های نیمه‌تعطیل به کار افتاده، می‌بینند که دانش‌بنیان‌ها فعّال شده‌اند، می‌بینند که تولیدات پیشرفته در بعضی از بخشها روزبه‌روز خود را دارد نشان میدهد، می‌بینند که کارهایی دارد انجام میگیرد که میتواند تهاجم تحریم را ــ که تنها اسلحه‌ی دشمن فعلاً تحریم است ــ خنثی کند؛ این را مشاهده میکنند. برای اینکه این حرکت را متوقّف کنند، نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ برنامه‌ریزی کرده‌اند برای دانشگاه، برنامه‌ریزی کرده‌اند برای خیابان؛ برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ دشمن برنامه‌ریزی کرده که دانشگاه تعطیل بشود، نسل جوان سرگرم بشوند، برای مسئولین کشور مسائل جدیدی به وجود بیاید.

 

باطن غیر اعتماد دشمنان

در ارتباطات با دشمنان اسلام و انسانیت اصل حاکم باید برائت باشد یا اتهام؟ دشمنی که از ایران قوی و مستقل احساس نیستی و فرو پاشی دارد؛ در این اغتشاشات بر همگان که خواستند حقیقت را از فریب تشخیص دهند عیان و علنی شد که دشمن برای پنهان کردن باطن خود نیاز به دیپلماسی فریب دارد که در آتش آفرینی اغتشاشات امسال خود و مزدورانش را چنان رسوا و حیران کرد که برای جبران آن به حرکات جنون آمیزی دست زد که اگر در کشورهای دیگری این اقدامات براندازی صورت بندی می شد؛ شاید به کمتر از انگشتان یک دست هم تاب آوری و مقاومت لازم پدید نمی آمد و سقوط همه جانبه را در مقابل خود مشاهده می کردند؛ از همین رو رهبری فرمودند:

آن دشمنی که در اظهارات دیپلماسی میگوید ما قصد تهاجم به ایران را نداریم، ما قصد تغییر نظام جمهوری اسلامی را نداریم، ما با شما دشمنی نداریم و با ملّت ایران موافقیم، باطنش این [چیزی] است که مشاهده میکنید؛ باطنش توطئه است، باطنش ایجاد اغتشاش است، باطنش نابود کردن امنیّت کشور است، باطنش تحریک هیجان کسانی است که با یک هیجانی ممکن است تحریک بشوند و بیایند وسط خیابان؛ باطنش این است؛ آنها فقط با جمهوری اسلامی مخالف نیستند، با ایران مخالفند؛ آمریکا با ایران قوی مخالف است، با ایران مستقل مخالف است. همه‌ی بحث آنها، همه‌ی دعوای آنها سر جمهوری اسلامی نیست؛ البتّه با جمهوری اسلامی بشدّت و عمیقاً دشمنند، در این شکّی نیست، امّا بدون جمهوری اسلامی هم با ایرانی که قوی باشد مخالفند، با ایرانی که مستقل باشد مخالفند. آنها ایران دوران پهلوی را دوست دارند: گاو شیرده و مطیع اوامر آنها که شاه مملکت برای یک تصمیم، ناچار بشود سفیر انگلیس یا سفیر آمریکا را بخواهد و از او کسب تکلیف بکند! این ننگ را ملّت ایران چگونه میتواند تحمّل بکند؟ آنها این را میخواهند؛ با ایران مخالفند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها