کد خبر: ۵۱۵۷۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۲۵ مهر ۱۴۰۱
منابع خبری از صدور حکم علیه یک فعال اهل قطیف و همچنین اعتصاب غذای یک فعال سعودی دیگر خبر دادند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، در دوره‌های اخیر صدور حکم اعدام در عربستان افزایش یافته است. دادگاه تخصصی کیفری در 9 اکتبر 2022 حکم اعدام علیه «سعود الفرج» بازداشت‌شده سعودی را صادر کرد.

به گزارش مرآة الجزیره، نیروهای رژیم سعودی در دسامبر 2019 به منزل الفرج یورش بردند و وی را بازداشت کردند. خانواده وی به‌مدت یک سال و 9 ماه از سرنوشت وی اطلاعی نداشتند.

سعود الفرج همچنین از حقوق اولیه مانند داشتن وکیل محروم بود، این یک رویه سیستماتیک است که عربستان سعودی علیه بازداشت‌شدگان در طول دوره تحقیقات و صدور حکم اعمال می‌کند.

سعود الفرج نزدیک به دو سال در سلول انفرادی به‌سر برد. دو هفته بعد از بازداشت، بازپرس او را به اتاقی برد تا همسرش را ببیند. بازپرس گفت اگر به اتهاماتش اعتراف نکند، او را وادار می‌کند تا شکنجه و آزار جنسی همسرش را ببیند.

این فعال سعودی تحت شکنجه‌های جسمانی شدید قرار گرفت و چندین بار بعد از شکنجه بیهوش و به بیمارستان منتقل شد. الفرج در یکی از جلسات بازجویی به‌قصد تحقیر توسط مسئولان سعودی برهنه شد. وی مجبور شد اعترافات ارائه‌شده را تحت شکنجه امضا کند.

دادستانی عمومی ژوئن 2021 چندین اتهام علیه سعود الفرج مطرح کرد. از جمله اتهامات وی می‌توان شرکت در اعتراضات، ارتباط با سازمان‌های حقوق‌بشری، عضویت در یک سازمان تروریستی و آموزش استفاده از سلاح و غیره اشاره کرد. بر اساس این اتهامات که مبنی بر نقض جدی حقوق اولیه متهم بود، دادستانی خواستار حکم اعدام وی شد.

تاکنون ده‌ها شیعه عربستان توسط دستگاه امنیتی آل‌سعود دستگیر شده‌اند؛ بازداشت فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته، اما از زمان ولیعهد شدن «محمد بن سلمان» از ژوئن 2017 به این سو روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان سعودی افزایش چشمگیری داشته است، به‌گونه‌ای که در ماه می 2019 دولت سعودی اقدام به اعدام 37 نفر کرد و با خونسردی سر آنها را از تنشان جدا کرد. همچنین در 12 مارس 2022، 41 نفر از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان اعدام شدند.

از سوی دیگر سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر اعلام کرد که «محمد الربیعه» فعال سعودی در اعتراض به عدم آزادی وی پس از پایان دوران محکومیتش، دست به اعتصاب غذا زد.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که با وجود به پایان رسیدن دوران محکومیت محمد الربیعه در اواخر سپتامبر 2022 همچنان در زندان‌های عربستان به‌سر می‌برد.

بر اساس گزارش سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر، شوک این خبر الربیعه را بر آن داشت اعتصاب غذای خود را اعلام کند.

این سازمان اعلام کرد که ادامه بازداشت محمد الربیعه با وجود اتمام مدت محکومیت وی مؤید عدم استقلال و فقدان عدالت قوه قضائیه سعودی است و نگرانی‌های جدی در خصوص تداوم این اقدامات به وجود می‌آورد.

اتهامات علیه محمد الربیعه مربوط به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز وی و دفاع از حقوق بشر است و این درحالی‌ است که دادستان عمومی سعودی اعلام کرد که محمد الربیعه به تلاش برای بی‌ثبات‌کردن ساختار اجتماعی و تضعیف انسجام ملی و انسجام جامعه متهم است، مقامات سعودی همچنین وی را به مشارکت با برنامه‌های خارجی برای برهم زدن امنیت جامعه سعودی متهم کردند.

الربیعه در جریان موج دستگیری زنان مدافع حقوق بشر و چندین مردی که از حقوق زنان دفاع کرده بودند دستگیر شد. بازداشت‌های دیگر بین ماه مه و ژوئیه 2018 انجام شد که الربیعه قبلاً به‌دلیل حمایت از حق رانندگی زنان توسط مقامات سعودی مورد هدف قرار گرفته بود.

این فعال سعودی از سوی نیروهای امنیتی سعودی مورد شکنجه و آزار وحشیانه قرار گرفت و از درمان، ملاقات و تعیین وکیل محروم شد. وی درحالی که از دیسک کمر رنج می‌برد مورد ضرب‌وشتم شدید قرار گرفت. این فعال سعودی همچنین چند روز در کمد لباس کوچکی نگه داشته شد که قادر به نشستن و خوابیدن نبود و به‌صورت وارونه آویزان بود که وی را با مشت و لگد می‌زدند تا بیهوش شود. مقامات سعودی وی را پیوسته با سینی‌های خالی غذا شکنجه می‌دادند و به‌مدت یک سال او را در گرسنگی نگه می‌داشتند و تنها غذایش را اجازه داشت در اتاق ملاقات در حالی که با خانواده‌اش قرار ملاقات داشت، بخورد.

طی هفته‌های گذشته، قوه قضائیه عربستان برای تعدادی از مبلغان سعودی حکم طولانی حبس را صادر کرد و حکم شیخ «ناصر العمر» را از 10 سال به 30 سال زندان افزایش داد. همچنین شیخ «عبدالرحمن المحمود» به 25 سال، شیخ «عصام العوید» به 27 و شیخ ابراهیم الدویش به 15 سال حبس محکوم شدند.

در این میان «سلمی شهاب» فعال زن سعودی یکی از جنجال‌برانگیزترین حکم‌ها را از دستگاه قضایی عربستان دریافت کرده طی ماه گذشته تنها به‌خاطر انتشار چند توئیت به 34 سال زندان محکوم شد. همچنین مقامات سعودی حکم 45 سال حبس علیه «نوره القحطانی» فعال سعودی دیگر صادر کردند.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوبگری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی به‌طور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به‌همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزادگان نیز می‌شود.

عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقادهای بین‌المللی مواجه است و تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر را بازداشت می‌کند.

رژیم آل‌سعود می‌خواهد نشان دهد که هیچ فعال و یا منتقدی در امان نیست و از خلال ابزارهای جاسوسی آن‌ها را کنترل و ساکت می‌کند. رژیم سعودی در گذشته افراد منحصر به فردی را سرکوب می‌کرد، اما امروز سرکوبگری این رژیم همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در بر گرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه این رژیم می‌‌شود.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از زمان روی کار آمدن در سال 2017، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است، به این ترتیب ناظران پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به تحرکات فراوان محمد بن سلمان برای نشستن بر تخت پادشاهی عربستان، گذشته از فعالان و معارضان، شاهزادگان سعودی و حتی نزدیکان محمد بن سلمان نیز از موج تازه سرکوبگری‌های وی در امان نخواهند بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها