أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۶۰۵۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۰۱ آبان ۱۴۰۱
وام‌هایی با تضمین پولی که قرار بود سرمایه‌گذاری شود؛
باشگاه پرسپولیس در حالی اقدام به دریافت وام‌های کلان از یک بانک کرده که بحث محل تأمین منابع برای بازپرداخت این مبالغ به علامت سؤال بزرگی در این باشگاه تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، «بی‌پولی» واژه آشنای سرخابی‌های پایتخت در سال‌های اخیر بوده است. دو باشگاهی که از سال‌های گذشته به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دست‌شان در جیب دولت بوده و حالا با ورود به بورس، احتمالاً چشم‌شان به جیب مردم است!

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از اسفند ماه سال جاری و شروع پذیره‌نویسی، رسماً وارد بورس شدند و 10 درصد از سهام دو باشگاه به سهامداران واگذار شد تا گام بلندی برای تحقق رؤیای خصوصی شدن سرخابی‌ها برداشته شود، اما دوباره همه چیز خوب پیش نرفت و نمادهای دو باشگاه پس از بازگشایی در شهریور ماه تا به امروز روزگار سرخی را پشت سر ‌می‌گذارند و حدود 25 تا 30 درصد دچار اُفت شدند.

پرسپولیس و استقلال اما سرخوش از درآمد 350 میلیاردی از بورس، نقل‌و‌انتقالات پُرسر و صدایی را در ابتدای فصل پشت سر گذاشتند و حالا با هزینه‌ها، بدهی‌ها و مشکلات عجیبی مواجه هستند. باشگاه استقلال که به گفته فتح‌الله‌زاده حدود 200 میلیارد بدهی دارد و با پرونده‌های متعدد بین‌المللی، استراماچونی، پادوانی، گابریل پین و یک باشگاه بلژیکی مواجه است و باشگاه پرسپولیس نیز در انتظار رأی نهایی و حدود 866 هزار یورویی بوژیدار رادوشویچ در دادگاه CAS. 

جدا از بدهی‌های پرسپولیس و استقلال در پرونده‌های بین‌المللی، در روزهای اخیر شاهد یک اتفاق جدید در باشگاه پرسپولیس هستیم. دریافت وام‌های چندین میلیاردی برای اداره امور باشگاه با تضمین پول‌های بورس! اتفاقی که در صورت عدم مدیریت از سوی مدیران باشگاه می‌تواند منجر به هدر رفتن درآمد بورسی سرخپوشان شود.

باشگاه پرسپولیس که پس از ورود به بورس ابتدا کارگروهی برای تصمیم‌گیری در مورد درآمد بورسی این باشگاه تشکیل داده بود، در نهایت پس از پرداخت بخشی از بدهی‌های باشگاه، بخش عمده‌ای از درآمد 350 میلیاردی خود را در یک بانک سرمایه‌گذاری کرد و به تضمین همین پول، وام‌های چندین میلیاردی گرفت که حالا محل تأمین منابع برای بازپرداخت این وام‌ها جای سؤال دارد.

سرخپوشان پنج وام به مجموع ارزش 138 میلیارد تومان از یک بانک دریافت کرده‌اند که با احتساب سود 18 درصدی، باید به مرور تا سال آینده مبلغی بیش از 151 میلیارد تومان به این بانک بازگردانند. از این میزان اما سه وام باشگاه پرسپولیس به ارزش‌های 42 میلیارد تومان، 33 میلیارد و 600 میلیون تومان و 30 میلیارد تومان باید به صورت یک‌جا و در تاریخ‌های 8 تیر ماه 1402، 30 تیر ماه 1402 و 27 آبان 1401 به بانک پرداخت شود. موضوعی که به نظر می‌رسد با اضافه شدن هزینه‌های جاری باشگاه و همچنین پرونده‌های بین‌المللی به یک مشکل بزرگ برای پرسپولیس تبدیل خواهد شد.

به طور مثال با توجه به جدول زیر که توسط خود باشگاه پرسپولیس منتشر شده است به سادگی متوجه می‌شویم سرخپوشان باید در تیر ماه سال آینده مبلغی بیش از 90 میلیارد تومان برای بازپرداخت دو وام خود به بانک پرداخت کنند! مبلغی که اگر توسط باشگاه پرسپولیس پرداخت نشود، با توجه به تضمین سپرده این باشگاه از محل درآمدهای بورسی سرخپوشان برداشت خواهد شد. اتفاقی که می‌تواند به مرور زمان باعث از بین رفتن پشتوانه مالی کنونی باشگاه نیز شود و دوباره «روز از نو، روزی از نو!»

تهدیدی بزرگ برای پرسپولیس!

مدیران باشگاه پرسپولیس در اولین آزمون خود برای بازپرداخت وام‌های کلان خود نیز باید در تاریخ 27 آبان ماه مبلغ 31 میلیارد و 381 میلیون تومان به بانک خود برگردانند و باید دید در شرایطی که وضع مالی سرخپوشان تعریف چندانی ندارد، این باشگاه در اولین آزمون خود سربلند خواهد بود یا خیر. پرسپولیسی‌ها در فصل جاری نیز به دلیل اختلاف با کارگزار، مستقلاً اقدام به عقد قرارداد اسپانسری کرده‌اند و باید دید درآمدهای این باشگاه در این فصل کفاف پرداخت وام‌های باشگاه و هزینه‌های جاری را خواهد داد یا درآمدهای بورسی سرخپوشان به خطر خواهد افتاد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها