کد خبر: ۵۱۶۴۶۸
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۱۰ آبان ۱۴۰۱
جلسه استیضاح وزیر صمت؛
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت دوباره به فاطمی امین رای اعتماد دادند.

به گزارش پایگاه 598، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، دوباره به وزیر اعتماد کردند.

طبق اعلام رئیس مجلس در این جلسه با مشارکت 274 نماینده مجلس، 84 نماینده به استیضاح رای مثبت دادند و 182 نماینده با استیضاح مخالفت کردند. آرای ممتنع 6 رای و آرای باطله 2 رای بوده است.

بنابراین مجلس برای ادامه کار فاطمی امین در جایگاه وزیر صنعت معدن و تجارت رای مثبت داد.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در دفدع از عملکرد خود در جلسه استیضاح گفت: ما یک کشتی هستیم و دولت و مجلس انقلابی باید با همدلی و همراهی مشکلات را حل کنند.بنده ضعف هایی دارم و می پذیرم و پاسخ هایی دارم و عرض می‌کنم.

وی گفت: در چهار سال قبل از بنده، 4 وزیر و سرپرست در وزارتخانه صمت مدیریت کردند و این موضوع پیام دارد که ثبات مدیریتی وجود نداشته و چالش ها انباشته شده و ما وارث مشکلاتی هستیم که باید بااولویت بندی آنها را حل کنیم.

وزیر صمت درباره مشکلات خودرو سازی گفت: خودرو قصه پرغصه‌ای است و هیچ کس از این وضع راضی نیست. قعطا باید خودرو سازی ایران اصلاح شود و روال ناقصی که وجود دارد اصلاح شود. اما هم اکنون حرکت خوبی در حوزه خودرو شروع شده و اما همچنان و ضع موجود راضی کننده نیست.  از مهر سال گذشته تا پایان امسال تمرکز را بر ثبات تولید گذاشتیم. سال گذشته 170 هزار خودرو در پارکینگ بود که الان این آمار صفر است. ما 300 درصد رشد تولید خودرو کامل داریم و 450 درصد رشد تولید ون داریم. همین اتفاقات بود که باعث شد ما قرعه کشی را در سایپا حل کنیم و بقیه موضوع هم در آینده حل می‌شود. الان خودروسازان دنبال فروش قسطی خودرو هستند. امسال تولید تراکتور 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و در برخی مدل ها حدود 100 میلیون کاهش قیمت داشته است.

فاطمی امین ادامه داد: ما هم به کیفیت خودرو معترض هستیم و الان بیش از 300 پروژه در این حوزه در حال اجرا است. در حوزه انحصار خودرو باید گفت سهم سایر خودرو سازان بجز ایران خودرو و سایپا از 7 درصد به 15 درصد رسیده است و موضوع واردات خودرو را هم خود من پیگیری کردم و الان عملیاتی شده است.البته اتهاماتی هم به من زده شد که رفقای من وارد کننده خودرو هستند و من این موضوع را پیگیری قضایی می‌کنم.

وی ادامه داد: اگر واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی هم به روش هپکو انجام شود هزاران شرکت مشابه به وجود می‌آید. برای قیمت گذاری خودروسازان 1700 ابلاغ کارشناسی داده شد و بعد از حل این موضوع یک مشتری برای ایران خودرو و سایپا آمد و هردو هم یک منشا داشت اما کار را به سازمان خصوصی سازی سپردیم.

وزیر صمت تصریح کرد: وقتی من آمدم هر رزو جلوی وزارت خانه تجمع داشتیم و الان این تجمعات تمام شده است. الان 9 خودرو جدید در حال طراحی است و سال آینده به بازار خواهد امد.در تصادفات هم خودرو و هم جاده راننده و پلیس نقش دارند. من هم به کیفیت خودرو اعتراض دارم اما بار مسئولیت را قبول کردم و در حال فعالیت در این حوزه هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به وضعیت حوزه معدن عناون کرد: ما در حوزه معدن مشکلات زیادی داریم. اولین کاری که باید در این حوزه اتفاق بیافتد اکتشاف است و اولین کاری که ما در این حوزه کردیم هم تمرکز بر اکتشاف بود و در یک سال گذشته معادن غنی کروم و طلا در استان خراسان جنوبی پیدا کردیم. بسیاری از دستور العمل ها را حذف کردیم و جلوی رانت در مزایده معادن را گرفتیم.

فاطمی امین ادامه داد: ما 94 واحد فولادی در کشور داریم و وزارت صنعت در یکی از اینها سهام دارد که فولاد مبارکه است. فولاد مبارکه 19درصد تولید فولاد کشور را دارد و ما 17 درصد در آن سهم داریم و در مجموع ما 3 درصد سهام فولاد کشور را داریم. امسال فولاد و سنگ آهن و آهن اسفنجی در بورس کالا ارائه شده و بورس کالا ساز و کار شفافی برای فروش کالا است. امسال توانستیم قیمت فولاد را مدیریت کردیم به صورتیکه قیمت فولاد در ترکیه 50 درصد بیشتر از ایران شد و قیمت فولاد مستعد افزایش بود که مدیریت شد. در مورد سیمان هم باید بگویم ما سال گذشته گفتیم قیمت سیمان باید کاهش پیدا کند و حدود یک ماه طول کشید تا قیمت سیمان کاهش یابد.

وزیر صمت اظهار داشت: قیمت ماشین آلات معدنی علی رغم افزایش قیمت ارز ثابت مانده و این به معنای تنظیم بازار است. در حوزه تورم تولید کننده تورم کل از 58.9 درصد به 48 درصد رسیده و در حوزه صنعت از  66 درصد به 46 درصد رسیده و تورم معدن از 100 درصد به 27 درصد رسیده است.

وی با شاره به اقدامت شدر حوزه مبارزه با قاچاق و تقلب در تولید کالا گفت: امروز 800 هزار کالا کد رهگیری گرفته و امسال بیش از 230 میلیون کد رهگیری در حوزه لوازم یدکی صارد شده است. فساد  و فامیل بازی به ما نمی چسبد. من برادر خانم ندارم در حالیکه دوبار شایعه شده که فلانی برادر خانمش را در فولاد مبارکه منصوب کرده که باید بگویم برادر خانم من در تصادف کشته شده است. من خودم اولین مدعی مبارزه با فساد هستم و برای این کار با آقای رئیسی پیمان بسته ایم.

فاطمی امین گفت: محور اقتصاد تولید است اگر تولید خراب بود اقتصاد پیش نمی‌رود. در سه ماه اول امسال رشد بخش صنعت 5.1 درصد بوده است. در حوزه سرمایه گذاری تا قبل از سال 1400 سرمایه گذاری صفر بوده که امسال 5.8 درصد رشد سرمایه گذاری داشتیم. در طول گذشته 6 هزار هکتار به مساحت شهرک های صنعتی اضافه کردیم و وزارت صنعت رتبه اول اشتغال آفرینی را در کشور دارد. همچنین در شش ماه اول امسال 13 درصد رشد صادرات داشتیم و خبر مهمتر اینکه شرکت‌های بورسی که تولید کننده هستند تا شهریور ماه 6.5 درصد رشد داشته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها