کد خبر: ۵۱۷۴۸۲
زمان انتشار: ۱۹:۲۰     ۱۲ تير ۱۴۰۲
انحراف افکار عمومی؛
چرا این رسانه تحت نظر امارات، از بین این تعداد از کشورهایی که هرکدام به مراتب سهم بیشتری نسبت به ایران در انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را دارا هستند، ایران را انتخاب کرده است؟!

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598؛ تهدیدات محیط زیستی موضوعی بود که کشورهای اروپایی را بر آن داشت که به تصویب توافقی موسوم به «توافق آب و هوایی پاریس» در سال 2015 دست زنند. توافقی که طراحان آن، سهمی 95 درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای با منشا انسانی را برعهده داشته و هنوز هم دارند.

کشورهای امضا کننده توافق پاریس بموجب آن موظف به تصویب این توافق در پارلمان و مجلس خود شدند. گفتنی است که کشورهای اروپایی امضای این توافق را نماد مبارزه کشورها با تهدیدات آب و هوایی و رسیدن به هدف کاهش 45 درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 در دنیا می‌دانند.

توافق پاریس از ابتدا مخالفانی چون ایران را به همراه داشت چراکه به گفته مقامات ایرانی امضای توافقی که امکانات و توان اجرای آن بدلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا  وجود ندارد، صحیح نیست. اما در این بین آمریکا علیرغم امضای این توافق در ابتدا، دوباره در نیمه راه اقدام به کارشکنی کرده و از آن خارج شد.

حال با گذشت حدود نیمی از مدت زمان برنامه ریزی شده برای کاهش 45 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030، نشریه استاتیستا با انتشار یک اینفوگرافیک به این موضوع پرداخته است.

 

امضاکنندگان پیمان پاریس، اولین تهدیدکنندگان محیط زیست دنیا / الجزیره چه نفعی در اتهام پراکنی دروغین علیه ایران می‌برد؟

همانطورکه در این اینفوگرافیک مشخص است، بیشترین سهم تولید گازهای گلخانه‌ای متعلق به آمریکاست. پس از آن نیز چین و روسیه و کشورهای اروپایی به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار می‌گیرند.

تقریبا تمام کشورهایی که توافق آب و هوایی پاریس را امضا کرده و بموجب آن به تصویب مجالش خود رسانیده‌اند، متهمان ردیف اول تولید گازهای گلخانه‌ای از سال 1970 تا 2021 هستند. در واقع این کشورها برای انتفاع بیشتر مادی خود در ابر ‌GDP، سلامت مردم دنیا را به خطر انداخته‌اند.

در این بین میزان خطرآفرینی تولیدگازهای گلخانه‌ای توسط کشورمان نسبت به سایر کشورهای دنیا کمتر است. اما با این حال ایران نیز باید درخصوص سیاست‌های اقتصادی خود برای احترام به محیط زیست تجدید نظر کند.

نکته حائز اهمیت آن است که سایت الجزیره نیز همزمان با انتشار اینفوگرافیک مزبور، به بررسی این موضوع می‌پردازد با این تفاوت که تمرکز این رسانه بر روی ایران است!

امضاکنندگان پیمان پاریس، اولین تهدیدکنندگان محیط زیست دنیا / الجزیره چه نفعی در اتهام پراکنی دروغین علیه ایران می‌برد؟ 

الجزیره با نادیده گرفتن سهم حداکثری کشورهای غربی در انتشار CO2 سعی بر مقصر جلوه دادن ایران در عدم رعایت پروتکل‌های محیط زیستی در بین جوامع بین‌المللی را دارد.

الجزیره با امنیتی نشان دادن فضای ایران، اظهارات غیرموثقی درخصوص برخورد مسئولان ایرانی با فعالان حوزه محیط زیست داشت. الجزیره با «ضعیف» خواندن مدیریت ایران، به مدیریت فاجعه‌بار آمریکا در انتشار گازهای گلخانه‌ای بطوریکه رتبه یک انتشار گازهای گلخانه‌ای را از آن خود کرده، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

ایران بدلیل عدم عضویت در توافق 2015 پاریس از سوی الجزیره و روسایش به عنوان عاملی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان متهم شده است.

در صورتیکه ترکیه، همسایه غربی ایران نیز وضعیتی بهتر از ایران در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای را ندارد!

حال سئوال اینجاست که چرا این رسانه تحت نظر امارات، از بین این تعداد از کشورهایی که هرکدام به مراتب سهم بیشتری نسبت به ایران در انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را دارا هستند، ایران را انتخاب کرده است؟!

آیا دوباره پای منافع سیاسی سردمداران امارتی و هم‌پیمانان آن برای حاشیه سازی علیه ایران در میان است؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها