کد خبر: ۵۱۸۱۷۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۱۳ آذر ۱۴۰۱
سفر رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین در شرایطی است که رفتار مردم عرب و مسلمان در جام جهانی قطر اوج نفرت و بیزاری آنها از اشغالگران اسرائیلی را به نمایش گذاشت.

به گزارش پایگاه 598، بحرین که از نظر مساحت کوچکترین کشور عربی در حوزه خلیج فارس محسوب می‌گردد بعد از انعقاد قرارداد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلاش کرده تا در زمینه‌های مختلف همکاری با صهیونیست‌ها از دیگر رژیم‌های عربی عقب نماند. رژیم آل خلیفه در بحرین که در سیاست‌گذاری‌های خود همواره تابع عربستان و آمریکاست اقدامات زیادی برای گسترش روابط و قراردادهای نظامی و اطلاعاتی با اسرائیل کرده است.

بحرینی‌ها در ابتدای سال جاری طی قراردادی بازسازی دستگاه امنیتی و اطلاعاتی خود را به صهیونیست‌ها سپرده و افسران این رژیم برای آموزش ماموران اطلاعاتی بحرین استخدام شده‌اند. حتی سرویس جاسوسی موساد در روند برگزاری انتخابات ساختگی رژیم آل خلیفه نیز مداخله داشت. 

علاوه بر آن اکنون اسرائیلی‌ها در داخل ناوگان پنجم آمریکا در بحرین شروع به ساخت پایگاه و تاسیسات نظامی کرده‌اند و به عبارت دیگر بحرین عملا تبدیل به پایگاه نظامی اسرائیل در منطقه علیه محور مقاومت شده است.

سفر متقابل مقامات بحرینی و اسرائیلی از زمان امضای توافق عادی‌سازی نیز یک امر متداول بوده است. اما این بار «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در یک سفررسمی و به دعوت «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین به این کشور سفر می‌کند. سفری که با مخالفت و انتقاد تند مردم و جنبش‌های مختلف بحرینی مواجه بوده و اعتراضات ملت بحرین به این سفر از چند روز قبل آغاز شده است. شیخ «عیسی قاسم» رهبر معنوی انقلاب بحرین نیز با انتقاد تند از سفر یک مقام صهیونیست به منامه تاکید کرد که آلوده شدن خاک بحرین به قدم‌های شوم رئیس رژیم اشغالگر یک ننگ است.

درباره دلایل و پشت پرده سفر اسحاق هرتزوگ به بحرین در وهله نخست باید تغییرات سیاسی اسرائیل را مورد بررسی قرار دهیم که مهمترین آنها بازگشت احزاب راست‌افراطی و شخص «بنیامین نتانیاهو» به عرصه قدرت است. بعد از اینکه متحدان نتانیاهو در انتخابات کنست رژیم صهیونیستی پیروز شدند سناریوهایی درباره سرنوشت  توافق‌های عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی مطرح شده و یکی از آنها این بود که ممکن است در نتیجه رویکرد افراطی کابینه جدید اسرائیل، روابط با رژیم‌های عربی تحت تاثیر قرار بگیرد.

بر همین اساس ناظران معتقدند که اسحاق هرتزوگ با سفر به بحرین و البته امارات در تلاش برای اطمینان‌بخشی به این کشورهاست. از طرف دیگر اخیرا هشدارهای زیادی درباره تلاش‌های آل خلیفه برای یهودی‌سازی مناطق مختلف بحرین و همچنین تغییر محتوای کتاب‌های مدارس در راستای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر مطرح شده است. به همین دلیل سفر رئیس رژیم اسرائیل به منامه می‌تواند در چارچوب رسمیت‌بخشی به این تحرکات آل خلیفه و استقرار یهودیان در بحرین باشد.

همانطور که گفته شد بحرین اقدامات زیادی برای گسترش روابط امنیتی و اطلاعاتی و نظامی با صهیونیست‌ها انجام داده و هرتزوگ در سفر به منامه، افزایش ابعاد این همکاری‌ها را در محور گفتگوی خود با مقامات بحرینی قرار خواهد داد. برخی نیز امضای چند قرارداد جدید در این زمینه میان رئیس اسرائیل و مقامات رژیم آل خلیفه را پیش‌بینی می‌کنند.

برخی نیز بر این باورند که رژیم صهیونیستی قصد دارد از سرگرمی کشورهای منطقه به بازی‌های جام جهانی در قطر، برای گسترش نفوذ خود در کشورهای عربی  از جمله بحرین و امارات بهره‌برداری کند و سفر اسحاق هرتزوگ نیز در همین چارچوب است. اما شواهد نشان می‌دهد که این اقدام اسرائیلی‌ها نتیجه عکس خواهد داشت.

رئیس رژیم صهیونیستی در شرایطی تصمیم به سفر به بحرین گرفته که ملت‌های عربی و مسلمان به شکل واضح نفرت و بیزاری خود را از اسرائیل در مسابقات جام جهان، با روش‌های مختلف از جمله به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین و طرد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران صهیونیست ابراز کردند. در کشوری مانند بحرین که طبق نظرسنجی‌ها نزدیک به 80 درصد مردم آن هرگونه عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را رد و آن را خیانت به امت اسلامی و آرمان فلسطین می‌دانند، بعد از انفجار احساسات عربی اسلامی علیه صهیونیست‌ها در جام جهانی، انگیزه‌ها برای به راه انداختن کمپین‌های ضد اسرائیلی بیشتر شده است.

حتی کاربران بحرینی در شبکه‌های اجتماعی، اسحاق هرتزوگ را تهدید به مرگ کرده‌اند. بر همین اساس تدابیر امنیتی سرویس‌های اسرائیلی برای این سفر شدیدتر شده است. کاربران در پیام‌هایی که به زبان عبری و عربی و انگلیسی منتشر شده اعلام کردند اسحاق هرتزوگ یک جنایتکار بوده و هیچ کس در بحرین از او استقبال نمی‌کند.

رسانه‌های صهیونیستی این واکنش مردم بحرین در سفر یک مقام اسرائیلی را غیرعادی توصیف کردند. سفر رئیس رژیم صهیونیستی به منامه و ابوظبی برای تاکید بر گسترش مناسبات در حالی است که چه رفتار فعلی مردم بحرین و چه عملکرد هواداران عرب و مسلمان در جام جهانی قطر ثابت کرد که اسرائیل یک موجودیت غیر قانونی در منطقه بوده و  حتی اگر همه حاکمان عربی، این رژیم را به رسمیت بشناسند، صهیونیست‌ها هیچ مشروعیت و مقبولیتی نزد مردم عرب و مسلمان ندارند. 

 رژیم صهیونیستی، رژیم آل خلیفه و به طور کلی بحرین را وزنه تاثیرگذار و سنگینی در قراردادهای عادی‌سازی نمی‌داند؛ زیرا همانطور که گفته شد آل خلیفه یک رژیم دست نشانده در بحرین بوده و صهیونیست‌ها این کشور را دروازه سازش رسمی با عربستان سعودی می‌بینند؛ به ویژه اینکه با نزدیک شدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به تخت پادشاهی عربستان، زمزمه‌های زیادی درباره سازش رسمی و قریب‌الوقوع ریاض با تل‌آویو نیز به گوش می‌رسد.

* الف

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها