أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۹۶۴۲
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۱۲ دی ۱۴۰۱
علائم شبیه سرماخوردگی و کرونا؛
زمستان که از راه می رسد، سر و کله بیماری های عفونی و ویروسی پیدا می شود و در این بین، شاهد شیوع بیماری هایی هستیم که علائم آنها شبیه یکدیگر است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، با شروع فصل زمستان و سرد شدن هوا، بیماری‌های عفونی و ویروسی نیز بیش از ایام دیگر سال، خودنمایی می‌کنند. در این بین، بعضاً شاهد مهمانان ناخوانده ای هستیم که در لابه لای بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوانزا، پیدا می‌شوند.

بیماری تنفسی RSV، از مهمانان ناخوانده فصل زمستان است که با علائمی شبیه سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا، خودنمایی می‌کند.

آمیتیس رمضانی دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور، درباره ویروس RSV، گفت: این بیماری ویروسی تنفسی، در اصل مختص کودکان زیر ۵ سال است، اما بزرگسالانی که با نقص سیستم ایمنی مواجه هستند، احتمال ابتلاء به این بیماری را دارند.

وی افزود: همه ویروس‌های تنفسی، از نظر علائم همپوشانی دارند و فقط در بعضی، شدت بیشتر و در بعضی دیگر شدت درگیری کمتر است. مثلاً در یک نوزاد و کودک زیر یک سال، با تب بالا و مشکلات تنفسی، خس خس سینه، غذا نخوردن، بی حالی و بی قراری، به RSV مشکوک می‌شویم. گاهی RSV در کودکان، باعث بستری در بیمارستان می‌شود، معمولاً با مراجعه به موقع والدین، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و کودک به خوبی بهبود می‌یابد.

در حال حاضر بیماری کرونا، آنفلوانزا و RSV، در بسیاری از کشورهای دنیا شایع شده است. راه انتقال این ویروس‌های تنفسی، همه یکسان است و از راه سیستم تنفسی منتقل می‌شود.

عبدالله کریمی متخصص عفونی اطفال، با اشاره به اینکه ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) سبب بروز عفونت‌هایی می‌شود که ریه‌ها و مسیر تنفسی را درگیر می‌کند، اظهار کرد: کودکان زیر دو سال بیش از سایرین در معرض ابتلاء به این ویروس هستند اما ویروس RSV می‌تواند افراد بالغ را نیز آلوده کند.

وی افزود: علامت‌های این بیماری در افراد بالغ و کودکان سالم معمولاً خفیف و عمدتاً شبیه سرماخوردگی معمولی است.

کریمی خاطرنشان کرد: ویروسRSV سبب ایجاد عفونت‌های شدید در برخی افراد، خصوصاً نوزادان نارس، افراد بالغ سالمند و نوزادان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علائم عفونت ناشی از ویروس RSV اغلب در طول ۴ تا ۶ روز در بدن ظاهر می‌شود، گفت: این ویروس معمولاً در کودکان شیرخوار دیده می‌شود به این شکل‌که اگر فردی در تماس با کودک شیرخوار باشد، می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

این متخصص عفونی اطفال، پرهیز از مصرف خودسرانه دارو در زمان ابتلاء به بیماری‌های ویروسی را خواستار شد و تاکید کرد: یکی از علل تغییر علامت‌های بالینی بیماری مصرف داروهای خودسرانه است چرا که اغلب در تشخیص بیماری‌های ویروسی به دلیل مصرف داروهای خودسرانه توسط بیمار دچار اختلال می‌شود.

کریمی به علامت‌های این بیماری تنفسی اشاره کرد و افزود: این بیماری ویروسی مانند سایر بیماری‌های تنفسی نظیر سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا با تب، سردرد، بدن درد، سرفه و آبریزش بینی در بدن ظاهر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های ویروسی عمدتاً درمان ندارند، خاطرنشان کرد: درمان بیماری‌های ویروسی در حقیقت درمان‌های نگه دارنده است، یعنی پزشکان با تجویز دارو، عفونت‌هایی را که در پی بیماری‌های تنفسی در بدن ایجاد می‌شود، درمان و از بین می‌برند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به افرادی که دارای نشانه‌های بیماری‌های تنفسی هستند توصیه کرد حتماً از ماسک استفاده کنند. روند واکسیناسیون را کاملاً طی کرده، شستشوی دست‌های خود را در اولویت قرار دهند، از خود درمانی پرهیز کنند و تا جایی که ممکن است در تجمعات شرکت نکنند و با حضور به موقع در مراکز درمانی از شدت و انتشار بیماری جلوگیری کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها