يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۰۱۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۷     ۲۲ دی ۱۴۰۱
دومین سالگرد روز حمله طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره بعد از شکست در انتخابات، ایالات متحده برخلاف سخنان جو بایدن همچنان آبستن تحولات داخلی نگران کننده برای آمریکایی‌هاست.

به گزارش پایگاه 598، در دومین سالگرد ۶ ژانویه، روز حمله طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره بعد از شکست در انتخابات، ایالات متحده برخلاف سخنان جو بایدن همچنان آبستن تحولات داخلی نگران کننده برای آمریکایی‌ها بود.

جو بایدن، رئیس جمهور در مراسم سالگرد حمله ششم ژانویه به کنگره، در سخنانی آمریکا را سرزمین قانون و صلح خواند و تاکید کرد که خودکامگان و افراطی‌ها در آن جایی ندارند.

برخلاف این موضع خوشبینانه اما مجله فان افرز در گزارشی هشدار داده که دموکراسی در آمریکا به دلیل مجموعه‌ای از عوامل خارجی و داخلی همچنان در معرض خطر است. به نوشته این مجله، «سلامت دموکراسی در آمریکا عامل نگران کننده در داخل این کشور است و امنیت ملی را تهدید می‌کند. به رغم تلاش‌های انجام شده، دموکراسی آمریکا ایمن نیست.»

نشانه‌های قابل توجهی درون ساختار سیاسی ایالات متحده دیده می‌شود که تحلیل هشدارآمیز فان افرز درباره دموکراسی را در قیاس با دیدگاه خوشبینانه جو بایدن، جدی‌تر جلوه می‌کند.

در اتفاقی کم سابقه، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بعد از ۱۵ بار انتخابات درون پارلمانی به ریاست مجلس رسید.

کوین مک‌کارتی، عضو جمهوری‌خواه در چند روز گذشته در ۱۴ رای‌گیری مختلف نتوانست ۲۱۸ رای لازم برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را به‌دست آورد. این اتفاق در حالی افتاد که جمهوری خواهان ۲۲۲ کرسی مجلس را در اختیار دارند اما ۲۰ نماینده تندرو جمهوری خواه از رای دادن به مک کارتی سرباز زدند چون او را به حد کافی محافظه کار و رادیکال نمی‌دانستند.

در نهایت آنگونه که رسانه‌ها گزارش کرده‌اند در پی لابی بسیار و دادن امتیازات قابل توجه از سوی مک کارتی، ۱۴ نفر از این نمایندگان تندرو از رای خود برگشتند و به مک کارتی رای دادند. این ۲۰ نماینده در رای‌گیری اسامی شخصیت‌های دیگری از جمله دونالد ترامپ را انتخاب کرده بودند. بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس مجلس لزوما نباید از نمایندگان همان دوره مجلس باشد.

وضعیت پیش آمده در مجلس نمایندگان، این گمانه را مطرح کرده که مک کارتی، جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در دو سال آینده مسیر پر چالشی را خواهند داشت و بر سر هر رای‌گیری و بررسی لایحه‌ای به بن بست برسند.

از جمله امتیازاتی که رئیس جدید مجلس به نمایندگان تندرو مخالف خود داده، این وعده بوده که یک سوم اعضای کمیته قدرتمند «قوانین» از بین آن‌ها انتخاب خواهد شد. وظیفه کمیته قوانین این است که انتخاب کند چه لایحه‌هایی برای رای‌گیری و بررسی به صحن آورده شود و چگونه درباره آن تصمیم‌گیری شود.

به نظر می‌رسد مجله فارن افرز براساس همین واقعیت‌ها و وضعیت موجود، پیش‌بینی کرده که «در دو سال آینده، کنگره آمریکا احتمالا با بن بست‌هایی مواجه خواهد شد و تحقیقات حزبی و دیگر تلاش‌ها برای استیضاح و کاستن از اعتماد به روند انتخابات، دموکراسی را تضعیف خواهد کرد.»

چگونگی انتخاب رئیس مجلس آمریکا، نشان از آن دارد که علاوه بر اختلافات طبیعی میان دو حزب اصلی، حالا اختلاف نظرها و تفاوت سلایق در میان حزب جمهوری خواه آمریکا هم به حدی فراتر از استانداردهای طبیعی و معمولی خود رسیده است.

انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ۲۰۲۴ هم به احتمال زیاد این اختلافات درون حزبی را تشدید خواهد کرد. جناح تندرو حزب محافظه کار، گویا با اتکا به کارنامه ناموفق جو بایدن و دموکرات‌ها، امید زیادی دارند تا با برجسته کردن ناکامی‌های دموکرات‌ها، بتوانند کاخ سفید را در اختیار بگیرند. بر همین اساس علاوه بر دونالد ترامپ، حالا جان بولتون دیگر چهره تندرو هم اعلام نامزدی کرده است. مشاور امنیت ملی در دوره ترامپ گفته که کمپین انتخاباتی او بر روی «سیاست خارجی بسیار قویتر» تمرکز خواهد کرد.

مک کارتی در اولین سخنان خود بعد از ادای سوگند در مجلس گفت: «هیچ چیز مهم‌تر از ایجاد امکان زندگی و لذت بردن از زندگی برای خانواده‌های آمریکایی نیست. به همین دلیل است که ما متعهد می‌شویم که هزینه‌های بیهوده واشنگتن را متوقف کنیم، قیمت خواربار، بنزین، خودرو، مسکن را کاهش دهیم و رشد بدهی ملی را متوقف کنیم.» تحقق این وعده‌ها البته بر اساس واقعیات و چالش های جدی در آمریکا بسیار خوشبینانه به نظر می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها