يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۲۰۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۰۹ اسفند ۱۴۰۱

پایگاه 598: روز جمعه۱۲ اسفندماه و پیشاپیش عیدبزرگ نیمه‌شعبان، سرود و نماهنگ "سلام فرمانده۲" از شبکه ۳ سیما، رونمایی می‌شود. ابوذر روحی و گروه سرود #ماح همراه با حدود ۱۰ هزار کودک و نوجوان دختر و پسر و اجرای ورژن جدیدی از "سلام فرمانده" که چندوقت پیش در مسجدمقدس #جمکران به ضبط نهایی رسید، مهمان خانه‌ها و دل‌های دهه نودی ها و هشتادی های ایران از قاب تلویزیون خواهند شد.

اما چرا این نماهنگ را استراتژیک می‌دانیم و چگونه در خدمت #نسل_سازی_برای_انقلاب_اسلامی قرار گرفته و بار گرانی را از دوش مراکز و ساختارهای عریض و طویل فرهنگی برداشته است؟

اساسا هر باوری برای تبدیل شدن به #فرهنگ و رها شدن از فردیت و پیوستن به اجتماع، به عنصر هنر احتیاج دارد. سیر تطور از جهان ذهنی به جهان عینی به یک زبان مشترک و امر بین الاذهانی نیازمند است.

هنر می تواند اعتقادات یک فیلسوف را امتداد اجتماعی ببخشد و از تنگنا و تنهایی و پیچیدگی برهاند. اساس تربیت هم بر همین سادگی توام با ظرافت و هنرمندی گره خورده است. اینکه بتوانیم غامض ترین گزاره ها را با نظم و نثر ادبی و در قالب شعر و سرود و قصه برای کودکان و نوجوانان، ترجمه و درونی سازی کنیم.

در واقع فیلسوف و اندیشه‌ای موفق است که توان ارتباطی بالاتر و قدرت جمعیت سازی بیشتری داشته باشد. با این توصیف باید اذعان نمود؛ استراتژی درستی است که ارتباط نسل ها را با چاشنی هنر و در فرمت سرود و نماهنگ برقرار نماییم. اما این ماجرای ارتباط نسلی که بصورت "دو امدادی" عمل می‌کند، چگونه و با چه #راه‌کنش‌هایی محقق و مستحکم می‌شود و در یک کلام، چه باید کرد؟

1- خاطره‌سازی: اساس کودکی، حول قوه خیال کودکان می‌چرخد و بیشترین اتفاقات در ذهن و روان کودکان بر اساس رشد و تقویت قوای خیالی رقم می‌خورد. هرچقدر میزان تولید #خاطرات_مثبت برای این سنین ببشتر باشد، گذشته خوب و محکم و قابل اتکایی برای کودک و نوجوان شکل خواهد گرفت.

2- ادبیات‌سازی: سرود و نماهنگ علاوه بر اینکه خاطره سازی در بَر دارد و تجربه زیسته‌ی مثبت و جذاب برای کودک و نوجوان خلق می‌کند، توان تولید ادبیات و #ته‌نشین‌کردن_باورها از طریق واژه‌ها و عبارات ساده و شیرین و آهنگین را داراست. تربیت و باورسازی #بدون_اصطکاک_ذهنی و مقاومت روان‌شناختی و با همراهی تمام قد در این مدل تربیتی را شاهد هستیم.

3- قهرمان‌سازی: از مهمترین فاکتورهای تربیتی، خلق و معرفی ایده‌آل و الگوهای ذهنی برای کودک و نوجوان است. اینکه به چه کسی اقتدا کند و رفتارش را بر اساس کدام کاراکتر تنظیم نماید یک مساله محوری در تربیت و نسل سازی است. جزییات رفتاری، نوع پوشش، مدل گفتار و قله زندگی را همین پروتاگونیست و #کاراکتر_قهرمان تعیین می‌کند. نماهنگ و سرود، توان سامان بخشی به چنین ایده‌آلی را در ذهن و روان سنین کودک و نوجوان، داراست.

متصل به بحث مذکور، این روزها اجراهای متنوع و جذابی را از مادحین اهل بیت در کنار کودکان و نوجوان با عنوان نماهنگ و سرود شاهد هستیم که برای #دربرگیری و اتصال بیشتر حال و هوای هیاتی و مذهبی در جامعه، بسیار هم درست و اثرگذار است.

در واقع اگر بخواهیم دایره وسیع‌تری از مردم‌ را با #زبان_دین، آشنا و همراه کنیم، به تولید فرمت ها و فناوری های متنوع تری بایستی فکر بکنیم. هیات در شکل و نوع جدید، از استندآپ حسینیه معلی تا نماهنگ های فراگیری از این دست، نشان می‌دهد که دین در ارتباط بین‌نسلی و سطح اثر اجتماعی، توان بالا و زبان رسایی دارد.

علاوه بر این توصیفات، با رصد رسانه های بیگانه، شاهد تخریب این نماهنگ های مذهبی خصوصا "سلام فرمانده" در شبکه ‌های معلوم الحال بودیم و خواهیم بود. چرا که توان راهبردی ایران اسلامی را در زمین فرهنگ و تربیت، به رخ دنیا کشید و یک شبکه ارتباطی با ادبیات و ریتم مشترک ایجاد نمود و در واقع یک #سرود_بین‌المللی را صورت داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها