أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۲۲۵۸۴
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور بلاروس، گفت: هر دو کشور با یک‌جانبه گرایی مخالف هستیم و این راهی است که منجر به خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از دیدار با الکساندر لوکاشنکو در مجموعه فرهنگی_ تفریحی سعد آباد در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور بلاروس، اظهار داشت: توافقات خوبی در حوزه صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، راه و حوزه‌های مختلف مطرح و انجام شد و امیدوار هستیم به عنوان گام‌هایی در جهت توسعه دو کشور باشد.

وی عنوان کرد: علاوه بر روابط دو جانبه میان دو کشور، مصمم هستیم روابط خود را با سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای با کشور بلاروس گسترش دهیم و مذاکرات خوب و ثمربخشی با رئیس جمهور بلاروس در این رابطه داشتیم.

رئیس جمهور بیان کرد: ما در ضمن سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم و این همکاری دو جانبه می‌تواند با توجه به منافع و مواضع مشترک دو کشور به همکاری‌های منطقه‌ای بهتر کمک کند.

رئیسی با اشاره به اراده دو کشور ایران و بلاروس بر توسعه روابط در همه حوزه‌ها، تاکید کرد: این روابط در سی سال وجود داشته اما در چند ماه اخیر و پس از تشکیل دولت روابط بیشتری شکل گرفته و شرایط تجاری و اقتصادی امروز ما قابل مقایسه با قبل نیست.

وی اضافه کرد: هر دو کشور مخالف یکجانبه گرایی هستیم و اعتقاد داریم کشورهای مستقل می‌توانند روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند و این راهی است که می‌تواند منجر به خنثی سازی تحریم‌ها شود و هم می‌تواند باعث تبادل ظرفیت‌های خوبی که میان کشورها برقرار است شود و به پیشرفت کشورها و ملت‌ها بیانجامد.

رئیس‌جمهور گفت: بار دیگر به رئیس جمهور محترم کشور دوست، بلاروس و هیئت همراه ایشان خوش آمد می گویم و امیدوارم هستم این سفر گام بلندی در جهت توسعه روابط میان دو کشور باشد.

در ادامه این نشست خبری، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس ضمن تشکر از رئیس جمهور کشورمان برای مهمان نوازی اظهار داشت: آخرین بار ۱۷ سال پیش سفر رسمی به تهران داشتیم و باید اذعان داشته باشم که هیچ تحریم و فشاری نتوانسته است ملت ایران را از پیشرفت باز بدارد و این یک واقعیت است که ایران مستقل و قوی، دارد به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی عنوان کرد: امروز به صورت جزئی و مفصل تمام موضوعات روابط دو جانبه را با رئیس جمهور ایران بررسی کردیم. هر دو رئیس جمهور موافق هستیم دوره‌ای توقف در روابط ایجاد شده اما خوشبختانه با موفقیت از این دوره توقف عبور کردیم و تاکید می‌کنم اسناد همکاری و تفاهم نامه‌های بسیاری به امضا رسید که اگر همه آنها را اجرا کنیم می‌توانیم به هدف حجم تبادلات تجاری دو جانبه که سقف آن ۱۰۰ میلیون دلار است برسیم.

رئیس جمهور بلاروس خاطرنشان کرد: با رئیس جمهور ایران موافق هستیم که تحریم، زمان و دوره فرصت‌ها است و نباید این فرصت کنونی که برای دو کشور ایجاد شده است را از دست داد. بسیار خوشحالم که بگویم مواضع دو کشور در موضوعات بین المللی و منطقه‌ای بسیار یکسان و همگون است و هر دو کشور خواهان ساخت یک جهان بهتر و همگون هستند.

لوکاشنکو تصریح کرد: دو کشور به یکدیگر اعتماد کامل دارند و مردم دو کشور نیز از توسعه روابط میان دو کشور حمایت می‌کنند. حجم تبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ سه برابر شده اما همه می‌دانیم این سطح، از انتظارات و فرصت‌هایی که دو کشور دارند بسیار دور است.

وی افزود: همه موضوعی که در گذشته درگیر آن بودیم این بود اسنادی که به توافق دو کشور می‌رسید معمولاً اجرا نمی‌شدند اما امروز، با فرصتی که پیش آمده تاکید می‌کنیم هر آنچه در مورد آن توافق کردیم، باید بدون هر گونه حاشیه به مرحله اجرایی برسند و تمام روابط و تماس‌های ایجاد شده بین دو کشور باید در چارچوب گسترده‌تر ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور بلاروس گفت: هر دو کشور از دستاوردهای علمی و فنی بسیار خوبی برخوردار هستند و فکر می‌کنم این ابتکارات و طرح‌ها باید در آینده به مرحله تجاری و بازرگانی برسند.

لوکاشنکو اضافه کرد: ۱۸ مارس تاریخ بسیار مهمی در روابط دو جانبه ما به عنوان رویداد سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور است. این سی امین سالگرد، بهانه خوبی برای ارتقای سطح روابط دو جانبه است و امروز با آقای رئیسی در مورد آن صحبت کردیم.

وی بیان کرد: همکاری‌های ما با ایران در زمینه‌های مختلفی از جمله انسانی و بشر دوستانه ادامه دارد و در بعد پارلمانی نیز توسعه پیدا خواهد کرد. امیدوار هستم اجرای نقشه راه و برنامه جامع همکاری‌ها که امروز به امضا رسید، به توسعه هر چه بیشتر و درازمدت روابط دو کشور کمک کند.

رئیس جمهور بلاروس در پایان خطاب به رئیسی تاکید کرد: قلبا از مهمان پذیری شما تشکر می‌کنم و برای شما در این پست خطیر آرزوی موفقیت و برای ملت ایران آرزوی صلح و توسعه دارم. همینجا از شما دعوت می‌کنم در زمان مناسب به بلاروس برای ادامه گفتگو ها سفر داشته باشید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها