أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۲۲۹۴۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
قیمت نهاده و کود شیمیایی‌ امسال مدیریت می‌شود؛
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مهار قیمت محصولات کشاورزی در سال جدید ابتدا باید قیمت نهاده کشاورزی کنترل شود، در این راستا قیمت کود شیمیایی امسال افزایش پیدا نمی‌کند، علاوه بر آن برنامه‌های افزایش تولید هم در بخش کشاورزی اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، علیرضا مهاجر با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در موضوع مهار تورم و رشد تولید، اظهار داشت: از آنجا‌ که نهاده‌های دامی و کشاورزی سهم زیادی در قیمت تمام شده تولید دارد، برنامه ما این خواهد بود که قیمت نهاده ها را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تصمیم گرفته شده است که امسال قیمت کود شیمیایی افزایش پیدا نکند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سهم قیمت نهاده در هزینه‌‌های تولید ‌تا ۷۰ درصد است، بنابراین در این راستا دولت، مجلس و قوه قضائیه تلاش می‌کنند که قیمت نهاده ها بیشتر نشود که در این صورت کنترل قیمت محصولات کشاورزی میسر خواهد شد.

* برنامه‌های افزایش تولید وزارت جهاد کشاورزی

مهاجر درباره برنامه‌های افزایش تولید که در شعار سال‌ تبلور داشت اظهار داشت: مهمترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی اجرای الگوی کشت در سال جاری است که تولید را به سمت محصولات اساسی مانند گندم، جو، برنج، شکر، روغن و دیگر کالاهای مهم و استراتژیک سوق خواهد داد.

وی افزود: البته به این معنی نیست که محصولات دیگر مانند سبزی و صیفی از سبد مردم حذف می‌شود بلکه مدیریت طوری خواهد بود که علاوه بر تامین نیازهای روزانه سبزی و صیفی محصولات اساسی در اولویت باشد.

* آخرین وضعیت اجرای کشت قراردادی

وی همچنین از اجرای کشت قراردادی خبر داد و گفت: در سال جاری ۱.۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به صورت قراردادی کشت شده است یعنی کشاورزان ما با بخش خصوصی و یا بعضاً با بخش دولتی قرارداد می بندند که نیازهای نقدینگی و نهاده ای آنها را تامین می‌کند و موجب افزایش محصول خواهد شد.

* افزایش سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی

مهاجر همچنین از افزایش سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: اگر کشاورزان به جبران خسارت‌های احتمالی اطمینان داشته باشند با دلگرمی بیشتری تولید خواهند کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از برنامه‌های کنترل مصرف آب، توسعه آبیاری نوین و کاهش مصرف نهاده ها خبر داد و گفت همه اینها در کاهش هزینه ها و افزایش تولید تاثیر گذار است.

* جهش تولید در دیمزارها ‌در سطح ۴.۲ میلیون هکتار‌ اجرا می‌شود

مهاجر از برنامه جهش تولید در دیمزارها هم خبر داد و گفت: این طرح در سطح ۴.۲ میلیون هکتار در دیمزارها اجرا می‌شود که پیش‌بینی شده است تولید محصولات کشاورزی را ۵ میلیون تومان افزایش دهد.

وی افزود: ظرفیت زیادی در زمینه‌های دیمکاری کشور وجود دارد که اگر به درستی از آنها استفاده شود تحول زیادی در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود؛ در اجرای این طرح تمرکز روی محصولات اساسی از جمله گندم جو و محصولات علوفه‌ای است.

به گزارش فارس حدود ۷۰ درصد نهاده های دامی وارداتی است که هرگونه نوسان در بازارهای جهانی قیمت داخل را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما دولت با سیاست‌های ارزی قیمت را در داخل مدیریت می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها