کد خبر: ۵۲۵۵۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
عضو خانه کارگر در پاسخ به این سوال که دلیل حضور کم رنگ اصلاح طلبان و عدم اقبال عمومی نسبت به کاندیداهای این جریان در انتخابات چیست پاسخ داد: یک اصلاح طلب دعوت کنید به سوال شما پاسخ دهد، می خواهید من را اصلاح طلب بنامید وقتی که رای نیاوردم بگویید یک اصلاح طلب شکست خورد.
مشرق ، سهیلا جلودارزاده کاندیدای مجلس نهم، نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی، رئیس حزب زنان اسلامی کار و عضو خانه کارگر است. وی در بخشی از سخنانش در گفتگو با مهر با بیان اینکه مرزبندی میان جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی را قبول ندارد، بر فراموش کردن اتفاقات گذشته سیاسی و همکاری همه گروهها برای حمایت از کارگر و تولید ملی تاکید کرد.

جلودارزاده با بیان اینکه نگاهش در مجلس نهم اقتصادی خواهد بود، گفت: اگر اقتصاد اصلاح شود ، سیاست نیز درست خواهد شد و رقابت ها بر سر کرسی ها و صندلی های نایاب دارای ارزش های اقتصادی کم تر می شود و جریانات سیاسی پاک ترمی شوند. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

ارزیابی تان از عملکرد مجلس هشتم چیست؟

- به طور قطع مجلس هشتم مجلس مجلس ایده‌آلی نبود لااقل نتوانست از حقوق و کیان خودش دفاع  و جایگاه در راس امور بودنش را حفظ کند، شاید دلیل تغییر خیلی زیاد نمایندگان مجلس نهم نسبت به مجلس هشتم همین باشد که مردم هم همین موضوع را حس کردند و رای  خودشان را به گونه‌ای دیگر به صندوق انداختند.

 مجلس در قانون گذاری باید پیش بینی آفت‌های اجرایی قانون با بکند تا در مرحله اجرا هیچ مشکلی به وجود نیاید و قانون ابهام نداشته باشد که مجلس هشتم در این زمینه ضعیف عمل کرد و این نیازمند تجربه اجرایی نمایندگان و اشرافیت کامل آنان به وضعیت قوه مجریه است تا یک قانون به اجرای کامل برسد و گرنه باید اهرم‌های خاصی را برایش در نظر گرفت.

مثلا در طرح هدفمندسازی که امروز برای کشور معضل ایجاد کرده به خصوص برای کار و تولید این مسائل را ندیدیم ، در مجلس به آن دقت کافی نشد و اهرم های لازم برای کامل اجرایی شدنش پیش بینی نشد ، بنا بر این امروز می بینیم این قانون در مرحله اجرا به کار و تولید  لطمه زده است.

اجرای این طرح رکود و تورم را به دنبال داشته که اینها می توانست در مجلس پیش بینی شود ؛ کما اینکه برخی از نمایندگان در مجلس نیز این را می دانستند در کمیسیون های تخصصی مطرح کردند اما چون اشراف عمومی نبود و یا سیاسی با یک قانون اقتصادی برخورد کردند، این مشکلات به وجود آمد.


ارزیابی شما از عدم استقبال مردم از اصلاح طلبان در انتخابات آتی چیست ؟ بطوریکه  چهره های شناخته شده این جریان حتی در شهرستان ها نیز رای نیاوردند.  حضور آقای خاتمی در پای صندوق رای را چگونه تفسیر می کنید؟  

یک اصلاح طلب دعوت کنید جواب بدهد شما را بدهد. شما می خواهید من را اصلاح طلب بنامید و وقتی رای نیاوردم، بگویید یک اصلاح طلب شکست خورد!

یعنی شما اصلاح طلب نیستید؟

من یک فرد اصلاح طلب بودم،هستم و خواهم بود؛ چرا که اصلاح طلبی رکن قابل ملاحظه ای است که در عملکرد هر شیعه ای باید وجود داشته باشد و وقتی تخطی که در اصولش دید در جهت اصلاح آن برآید. به نظر من این تقسیم بندی اصلاح طلبی و اصولگرایی درست نیست. انسان بدون اصول هرگز وجود ندارد و اگر کسی بخواهد اصلاح کند باید اصول مشخصی برای خودش داشته باشد وانسان اصولگرا امکان ندارد ببیند خلافی واقع می شود امر به معروف و نهی از منکر نکند و این خودش یعنی اصلاح طلبی.

البته شما از نگاه ایدوئولوژیکی این دو جریان را یکدیگر مقایسه کردید و نگاه ما سیاسی است. این حرف ها مقداری شعاری است چراکه آنچه که ما در عمل از این دو گروه دیدیم تشابه نبوده بلکه افتراق بوده است. آیا از جنبه سیاسی نیز اصولگرایی و اصلاح طلبی با یکدیگر تفاوت ندارند؟

اگر کسی این معنای ایدئولوژیک در رفتارهایش وجود نداشت نمی تواند مدعی باشد که اصلاح طلب و یا اصولگراست.ما باید به فکراصلاح ذات بین باشیم. 

مسائل را با روش ها صلح آمیز مطرح کردن جامعه را از بحران ها عبور می دهد و نظام را به ریل توسعه و پیشرف می رساند در حال حاضر همه وقتمان صرف بگو مگو های بیهوده سیاسی می شود.

امروز اعتماد 90 درصدی مردم به دولت از بین رفته است اعتمادی که در همه جای دنیا مثال زدنی بود.این اعتمادی که ثمره  حقانیت امام و کاریزما بودن ایشان بوده است. امروز این اعتماد دست خوش تغییر شده است.

ما باید  اصلاح ذات بین کنیم بر سر اصولی که داریم و به آن پایبندیم که یکی از از این اصول می تواند اصلاح بازار و ایجاد کار باشد.همه باید دست به دست هم بدهند تا تولیدات ملی افزایش یابد و مردم نیز با گذشت و اغماض باید کالاهای داخلی را خریداری کنند و نهادهای نظارتی هم باید نظارت را افرایش دهند و شرایط خوب را برای بازار فراهم کنند.

امروز کارفرماهای ما در شرایط کاملا گیج کننده ای قرار گرفته اند و نمی تواند فرآیند تولید خودشان را به تنهایی حفظ کنند و به کمک احتیاج دارند. بنابراین باید یک جهاد عمومی برای مصرف کالاهای ایرانی شکل بگیرد و امروز روز پرداختن به اختلاف نظرهای سیاسی نیست و امروز باید دور یک کار مشترک که همه قبولش دارند یعنی تولید کار برای کارگر ایرانی که هم ملت این را می خواهد و دولت هم این را می خواهد تلاش کنیم.

دولتی موفق است که ارزش پول خود را بالا ببرد که این کار با حمایت از تولید ملی به وجود می آید  و حالا به جای کالبد شکافی 10سال قبل باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم.

فضاسازی کشورهای عربی را در مورد جزایر سه گانه و سفر رئیس جمهوری به جزیره ابوموسی را چطور تفسیر می کنید؟

تمامیت ارضی ما همچون ناموسی است که باید از آن حفاظت شود. ما 10 سال جنگیدیم و خون هزاران شهید پای این خاک و تمامیت ارضی کشورمان ریخته شده است بخصوص بخش های استراتژیک که خیلی مهم هستند.

در جنگ تحمیلی نیز دشمنان قصد داشتند نفت مان را چپاول کنند و در مورد قضیه اخیر نیز می خواهند جزایر استراتژیک ایران را تصاحب کنند.


عرب ها قصد دارند نام خلیج فارس را عوض کنند نظرشما در این خصوص چیست؟

این اقدام کشورهای عربی بیشتر جنبه سیاسی دارد و برای تحت فشارگذاشتن ایران است . کشورهای منطقه باید با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز، دوستانه و صمیمانه داشته باشند چراکه آرامش منطقه یک ضرورت است و ما نیز با گفتگو باید  به همان دورانی که قبل داشتیم، برگردیم.

دنیا می داند  اگر قرار باشد به تمامیت ارضی و استقلال ایران تهاجم شود مقاومت می کنیم و این مقاومت یعنی جنگ در خلیج فارس و اول هم کشورهای حاشیه خلیج فارس ضرر خواهند کرد.

شما در مورد زنان چه برنامه هایی داید و مشخصا با چه شعاری می خواهید وارد مجلس شوید؟

مشارکت سیاسی زنان در مجلس باید افزایش یابد و این سخن حضرت امام(ره) که  فرمودند زنان باید در مقدرات کشورنقش داشته باشند استراتژی من است ما باید نشان بدیم که اسلام به ما ظلم نکرده و نخواهد کرد وغبارروبی از سیمای قسط و عدل اسلام جزء وظیفه ماست. 

 ما باید سیمای واقعی نگاه زن در اسلام را هم در جامعه خود و هم در جامعه جهانی نشان دهیم و این تبعیض را که ثمره تهاجم اقوام مختلف به ایران است را از بین ببریم و به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی به وضعیت مطلوب برسیم.

توسعه مشارکت سیاسی زنان در سطح بالا، که حضور زنان در تعیین مقدرات کشور خواست امام بوده جز برنامه ها و اهداف من در مجلس است. تصویب قانون دور کاری، نیم کاری و بعد بیکاری برای زنان توسط دولت برگشت به عقب است، باید مشارکت زنان در مسائل سیاسی و مدیریتی را فرهنگسازی کنیم و در تمام سطوح از دولت تا مجلس حضور زنان توسعه داده شود.

چرا نباید زنان یک لیست 30 نفره برای مجلس بدهند و سهم آنان در فهرست انتخاباتی نهایتا یک سوم باشد، باید فرصت های رقابت برابر را برای زنان فراهم کرد تا تعداد آنان در مجلس افزایش یابد.

پیش بینی بودجه های خاص برای زنان سرپرست خانوار و همچنین اصلاح قانون مدنی، در ارتباط با استحکام خانواده و  تاسیس بانک زنان به منظور ایجاد حمایت مالی برای زنان آسیب پذیر به خصوص زنان سرپرست خانوار از جمله برنامه ها و اهداف من در مجلس نهم است.

 بیشتر دیدگاهتان در مجلس نهم صنفی است تا سیاسی؟

بله چراکه اگر اقتصاد کشور درست شود، آرامش به جامعه برمی گردد و رقابت ها بر سر کرسی ها و صندلی های نایاب دارای ارزش های اقتصادی کم تر می شود و جریانات سیاسی پاک ترمی شوند.

شعاری هست که می گویند سیاست کثیف است زنان را وارد کنید تا تمیز کنند؛ من اعتقادم این است که اگر کار و شغل ایجاد شود قسط و عدل در جامعه پیاده شود، خیلی از گناهانی که در جریان روابط سیاسی مرتکب می شویم دیگر به وجود نخواهد آمد؛ چون دین برگشته به سیاست فرهنگ و اقتصاد، بنابراین من بر اقتصاد تاکید دارم، اگر اقتصاد درست شود سیاست هم درست می شود.

مجلس جدای از سیاست نیست و شما باید مواضع و دیدگاه سیاسی خود را نیز مشخص کنید. بالاخره باید عضو یک فراکسیون باشید؟

مجلس باید مردمی باشد و طرح های مفید و سازنده برای کشور ارائه دهد. وقتی طرحی در مجلس داشته باشم سعی می کنم افراد حق طلب فراکسیون های دیگر را جمع کنم تا به طرح من رای بدهند و درضمن قصد دارم یک جبهه حمایت از کار و تولید ملی در مجلس راه اندازی کنم و از همه جناح های سیاسی هم دعوت می کنم که عضو آن شوند.

ارزیابی تان از مجلس نهم چیست و چه آینده ای را برای آن پیش بینی می کنید؟

مجلس نهم باید مجلس کار باشد و تلاش کند 4 شعار رهبری را عملی کند. شعار همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی ، اصلاح الگوی مصرف و حمایت از کار و تولید.

اگر یک مجلسی کار و برنامه داشته باشد چهار سال هم برایش کم است؛ بنابراین نباید اختلافات و منازعات سیاسی در این مجلس وجود داشته باشد هر کسی رای آورده از هر گروهی باید درکنارهم بنشینند و کار اقتصادی کنند؛ چرا باید عمر مجلس به دعوای با دولت سپری شود. مجلس باید تلاش کند بعد از چهار سال عمر خود یک کنترل تورم خوب یا یک قانون خوب از خودش باقی بگذارد نه اینکه دائما مشغول اختلافات و منازعات باشد.

به غیر از خانه کارگر به چه لیستی رای می دهید؟

به صدای ملت رای می دهم؛ ولی از لیست های دیگر هم کسانی وجود دارند که تجربه و تخصصی و توانایی را دارند و سابقه شان نشان داده است که فقط به دنبال خدمت کردن هستند؛ بنابراین به آنان هم رای خواهم داد.

مجلس باید تمرکزش را بیاورد برای ساختن کشور و منازعات و حاشیه های سیاسی را کنار بگذارد؛ برای ساختن کشور کارشناس دلسوز لازم است.

مثلا اگر اختلافات دولت و مجلس بر سر حرف حق است و آقای توکلی نظر کارشناسی می دهد دولت گوش دهد، چه اشکالی دارد به ضررش که نیست به نفعش است، ما در مجلس یک نطق پیش از دستور می خواستیم بخوانیم آن را می نوشتیم و به چند نماینده خبره نشان می دادیم که ببینند اشکالی دارد یا نه؟  غرور نداشتیم که بگوییم خودمان از همه بهتر می فهمیم. ما باید به دنبال داشتن بهترین ها باشیم؛ بنابراین باید ازهم نظر بخواهیم و به نظرها هم احترام بگذاریم. نباید برادر کشی فکری و روحی بکنیم.

اصلاح طلبان برای آینده سیاسی خود و انتخابات آینده برنامه خاصی دارند ؟ چگونه می توانند خود را بازسازی کنند تا دوباره حضوری پررنگ در عرصه سیاست داشته باشند؟

چرا که نه دعا کنید خدا مقصرین را  روشن کند و سیستم قضایی درست عمل کند. اصلاح طلبان فعال خواهند شد. من اعتقاد دارم باید زمینه حضور همه گروه های سیاسی داخل نظام در کشور به وجود آید دولت ها باید به احزاب یارانه بدهند تا فضای سیاسی پرشور داشته باشیم و نباید از تکثر بترسیم. باید فضا فراهم شود تا شور و هیجان و انگیزه اصلاح طلبان برای بازگشت به وجود آید، نظام وظیفه دارد همه را حمایت بکند هم اینکه رسانه ها در گردش اطلاعات آزادانه تر عمل کنند و اجازه بدهند نظارت ها بیشتر بشود.

مقصر کیست؟

من نمی دانم. من که قاضی نیستم اول باید دادگاهش تشکیل شود.

آیا همه مشکلات اصلاح طلبان از سوی نظام حل می شود این جریان گرفتار مشکلات ساختاری و راهبردی نیست؟

فضا فراهم شود، آنها خودشان جلسه می گذارند و مشکلاتشان را حل می کنند.

گزینه های از سوی اصلاح طلبان رای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده نظر شما در مورد آنان چیست؟

آدم های خوبی هستند اما چون این اظهارنظر ها مستند نیست نمی توانم در مورد آن صحبت کنم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها