أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۲۵۹۶۷
زمان انتشار: ۰۹:۲۷     ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
منابع فرانسوی گزارش دادند که ۳ شهروند اروپایی آزاد شده توسط ایران وارد بلژیک شدند.

به گزارش پایگاه خبری 598، خبرگزاری الجزیره به نقل از منابع فرانسوی گزارش داد که ۳ شهروند اروپایی آزاد شده توسط ایران وارد بلژیک شدند.

پیشتر «الکساندر دو کرو»، نخست وزیر بلژیک روز جمعه اعلام کرده بود که سه شهروند اروپایی دیگر در جریان مبادله زندانی با ایران، آزاد و راهی بلژیک شده‌اند. به گفته نخست وزیر بلژیک، یک شهروند دانمارکی و دو شهروند اتریشی-ایرانی در جریان تبادل زندانی با ایران آزاد شده‌اند.

دو کرو همچنین اضافه کرد که وی موضوع را به اطلاع دولت دانمارک و اتریش رسانده است. این سه شهروند اروپایی یک هفته پس از آن آزاد شدند که تهران با میانجی‌گری عمان، یک شهروند بلژیکی را در ازای آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی در بروکسل آزاد کرده بود. دیپلمات کشورمان با تحمل بیش از ۵۸ ماه حبس در بلژیک آن‌هم با اتهام واهیِ تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس، پنجم خرداد ماه به ایران بازگشت.

اسد الله اسدی دیپلمات متولد ۱۳۵۰ ایرانی شاغل در سفارت ایران در اتریش و در ۱ ژوئیه ۲۰۱۸ در ایالت بایرن آلمان، به صورت غیر قانونی و بر خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی و اصول حقوقی در حین مأموریت سیاسی بازداشت شده بود، پس از آزادی و رسیدن به کشور، سجده شکر آزادی بر خاک وطن را با چفیه‌اش به جای آورد تا نمادی از اقتدار توأم با مظلومیت ایران شود.

وی در زمان دولت قبل در حالی که مصونیت دیپلماتیک داشت به اتهام دست داشتن در یک بمب‌گذاری در اروپا، به هنگام تردد در آلمان بازداشت، محاکمه و زندانی شد. حالا پس از رهایی بر خاک وطن بوسه زد.

اسدی از دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران در بلژیک به زندان محکوم و در یکی از زندان‌های این کشور در حال سپری کردن مجازات ناعادلانه ۲۰ سال حبس خود بود. او با توطئه فرقه منافقین و با سازماندهی و شهادت‌های دروغ دو نفر برای بمب‌گذاری در همایش سالانه منافقین در «ویلپنت» پاریس دستگیر و محاکمه شد.

اما شاهدان نتوانستند برای ادعای‌های خود مدارک واقعی ارائه کنند؛ حتی ادعای حمل بمب توسط شرکت هواپیمایی اتریشی اتریش ایرلاین تکذیب شد و درج این موضوع در روزنامه OsterreichHeute، شایعه‌ای خبیثانه عنوان شد.

در واقع خبر آزادی اسدالله اسدی را حسین امیر عبداللهیان در حساب توییتری خود منتشر کرد. وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود ضمن تشکر از تلاش‌های عمان در توئیتر تاکید کرد: آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی در آلمان و بلژیک بازداشت بود.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آزادی اسد الله اسدی، گفت: برخی دولت‌های اروپایی تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق قرار داشتند و آنها با نقض تعهدات بین‌المللی پس از «بازداشت خودسرانه» دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملاً سیاسی و مدیریت شده که مدت قابل توجهی به طول انجامید به ۲۰ سال زندان توسط دادگاه بدوی «آنتورپ» بلژیک در روز چهارم فوریه ۲۰۲۱، محکوم کردند.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو امر با اتخاذ مواضع منطقی و در دفاع از حقوق ایرانیان، ضمن اعلام اعتراض و محکومیت نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی، تمام تلاش خود را برای آزادی این شهروند و دیپلمات ایرانی بکار بست و نهایتاً در پی نشست‌های متناوب و مشترک امنیتی و رایزنی وزرای خارجه ایران و بلژیک طی توافقی دوجانبه با دولت بلژیک، آزادی این دیپلمات به گروگان گرفته شده محقق شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها