کد خبر: ۵۲۶۸۷۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۳/۳۰؛
سازمان هواشناسی با صدور هشدار ناپایداری جوی، نفوذ گردوخاک و افزایش سرعت باد برای برخی مناطق از کاهش نسبی دما در نوار شمالی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری 598، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در استان‌های اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز بارش باران، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

علاوه بر این امروز به‌ویژه در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان افزایش ابر، رگبار پراکنده همراه با رعدوبرق و وزش باد انتظار می‌رود. از روز پنجشنبه تا شنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ابرناکی،‌ رگبار پراکنده پراکنده گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد . این شرایط روز جمعه برای سواحل غربی دریای خزر پیش‌بینی شده است.

طی 5 روز آینده در مناطق شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پدیده غالب است. همین در این مدت در مناطق غرب،‌ جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی شده است.

از فردا تا شنبه هفته آینده در نوار شمالی کشور و استان‌های واقع بر دامنه‌های جنوبی البرز کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. امروز و فردا نیمه غربی خلیج‌فارس و دریای خزر و از پنجشنبه تا شنبه نیمه شرقی خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج است. طی 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: چهارشنبه 1402/03/31

نوع مخاطره: رگبار باران و رعدو برق و وزش باد شدید و برخی نقاط تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/30: شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

چهارشنبه 1402/03/31: شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف.

توصیف سامانه: نفوذ توده گردوخاک

زمان پایان: پیش از ظهر سه‌شنبه 1402/03/30

نوع مخاطره: گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و وزش باد شدید

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/30: البرز، تهران، شمال مرکزی، قم.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی حساس به گردو خاک، احتمال خسارت به زیرساخت‌های حساس به گرد و خاک، اختلال در تردد جاده ای و نشست و برخاست پروازها.

توصیه: کاهش حضور افراد در فضای باز به ویژه افراد آسیب پذیر مانند سالخوردگان و بیماران تنفسی و قلبی، اجتناب از تردد بین‌شهری به ویژه در ساعات اوج کاهش دید اتخاذ تدابیر لازم توسط وزارت بهداشت و سایر دستگاه های اجرایی امدادی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: بعدازظهر سه‌شنبه 1402/03/30

زمان پایان: ظهر جمعه 1402/04/02

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال، شمال غربی حداکثر تا 30 نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر 2.5 متر و در نواحی دور از ساحل تا حداکثر 3 متر

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/30: نواحی غربی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان.

چهارشنبه 1402/03/31: نواحی غربی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان.

پنج‌شنبه 1402/04/01: نواحی غربی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان.

و جمعه 1402/04/02: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان، مازندران و گیلان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، خسارت به قایق ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد های دریایی شناورهای سبک،صیادی و مسافربری.

توصیه: منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه 1402/03/31

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش و نفوذ گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/30: بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب تهران، شمال قم، شرق سمنان، جنوب خراسان رضوی.

چهارشنبه 1402/03/31: خوزستان، بوشهر، ایلام، شرق سمنان، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها