کد خبر: ۵۲۷۲۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۰۶ تير ۱۴۰۲
میراث شوم دولت بی تدبیر روحانی و اصلاح طلبان این بار دامان کارکنان یک مجموعه بزرگ را گرفته است. این روزها اخبار خوبی از فروشگاه های زنجیره ای رفاه به گوش نمی رسد، شنیده ها حاکیست بیش از نیمی از جمعیت 10 هزار نفری کارکنان رفاه علیرغم میل شان باید تعدیل شوند.
«رفاه»؛ فروشگاهی که به گل نشست!

به گزارش پایگاه خبری 598، هر دم از این باغ گلابی بری می رسد! اندر حکایت بی تدبیری ها و ناامیدسازی های دولت های اصلاح طلب، مطلب کم نیست؛ چرا که تصمیمات خلع الساعه و خارج از عرف و قانون در دولت این مدعیان، تبعات سنگینی را براقشار مردم تحمیل کرده است که از جمله این موضوعات تعدیل نیرو در فروشگاه های زنجیره ای رفاه است.

فروشگاه های زنجیره ای رفاه در سال 74 تاسیس شده و ترکیب سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به عنوان یک شرکت خصوصی تلقی می‌شود و به صورت سهامی عام در بورس عرضه شده‌است و بیشترین میزان سهام آن در اختیار بانک‌های ملی، صادرات، ملت، تجارت، سپه و سازمان زمین و مسکن و بیمه ایران و بیمه مرکزی و شهرداری تهران و بعضی شهرداری‌های دیگر بوده‌است. البته همه آن‌ها در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ خصوصی شدند. آمار نشان می دهد درمجموع 730 شعبه از رشته فروشگاه های رفاه در سراسر کشور بیش از 8 هزار نفر مشغول به کار هستند که متاسفانه در مقاطعی درگیر موضوع تعدیل نیرو نیز بوده اند.

روند واگذاری مجموعه رفاه از بهمن ۹۵ توسط بانک ملت آغاز شد و شرکت کارگزاری بانک ملت میزان سهام این بانک از مجموعه ۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم رفاه را  تنها ۱۰٪ اعلام کرد و طی کارشناسی که شرکت انجام داده است میزان ارزش هر سهم را ۷۰۰ تومان اعلام و جهت واگذاری به قیمت ۹۰۰ تومان به ازای هرسهم برای خریداران را ارائه نمود و در سازمان بورس اوراق بهادار به طور شفاف به نمایش درآمد.

سابقه آشنایی مدیرعامل وقت رفاه با جناب عارف – معاون اول وقت – و دسته گل های مدیریتی آقای مدیر، که در جرگه اصلاح طلبان جایگاه و برو بیایی داشت، وضعیت فروشگاه را بارها متلاطم کرد به نحوی که در زمستان سال93 تعدیل نیروی گسترده شکل گرفت و بسیاری از کارمندانی که با اندک حقوق کارمندی در این رشته فروشگاه ها کار می کردند، از کار بیکار شده و مشکلات شان افزون تر شد.

البته این اخراج ها علاوه بر تجمعات و تبعات اجتماعی در شبکه های رسانه ای معاند نیز به خوراک تبلیغاتی برای دشمنان تبدیل شد.

این سلسله اخراج ها در سال 1400 نیز شرایط را برای کارگران و کارمندان شاغل در این فروشگاه ها به گونه ای اسف بار رقم زده و مراتب اعتراض کارکنان این مجموعه فروشگاه ها و نارضایتی های شان را موجب شد.

اما شنیده ها و مشاهدات میدانی در روزهای اخیر نیز حکایت از فاجعه ای بزرگ در فروشگاه های رفاه است، به نحوی که از نیمی ازجمع بیش از10 هزار کارمند این فروشگاه خواسته شده، تسویه حساب نمایند. این موضوع بهانه تجمعات در برخی نقاط از جمله محمدشهر کرج و تبریز را فراهم کرده و کارمندان اخراجی به وضع موجود معترضند.

برکسی پوشیده نیست، ریشه این اتفاقات در مدیریت های منصوبی و رابطه ای و غیرشایسته سالاری به ویژه در دوره اصلاحات و دولت بی تدبیر گذشته بوده واصلاح طلبان پرمدعا همانگونه که درکوره نیروگاه هسته ای مان سیمان ریختند و آن را مسدود نمودند، بسیاری اماکن و شرکت ها و مجموعه های تولیدی و خدماتی نظیر رفاه را نیز با مدیریت های سفارشی و تصمیمات غیرخردمندانه و نابجا مسدود کرده و به تعطیلی کشاندند.

رفاه امروزنیازمند اصلاح رویه ها درامور مدیریتی است، روند کار درمجموعه این فروشگاه ها با بیش از 16 میلیون نفر مشتری وفادار و 500 میلیارد متوسط فروش، نباید به گونه ای باشد که ناگهان با اخراج بیش از5 هزار نفر که هرکدام یک خانوار محسوب می شوند، مواجه شویم سوای اینکه شائبه تعطیلی وجود داشته و تکلیف سهام و امول و دارایی ها نیز مشخص نیست. البته تعدیل 5 هزار نفر از 10 هزارنفر نیروی کار- نیمی از نیروها - که خود جای بسی تامل است و تأسف آور تر اینکه بخش اعظمی از این تعدیل شدگان از اقشار آسیب پذیر و نسبتا کم درآمد فروشگاه هستند که نان خورهای زیادی را تحت تکفل خود دارند. شاید اگر تعدیل شدگان از مدیران بی کفایت رفاه بودند دلمان نمی سوخت چراکه غاطبه تعدیل کنندگان، از مدیران بی کفایت روحانی و تحت حمایت جناب آقای عارف از حامیان دولت بنفش هستند. کماکان این مدیران، فروشگاه رفاه را حیاط خلوت خود می دانند و در آن لولیده اند.

زمزمه ها حاکی از آن است که بخشی ازاملاک، زمین ها، فروشگاه ها یا اماکن تجاری متعلق به رفاه نیز به فروش رسیده و تنها ساختمان اداری باقی مانده است ضمن اینکه در این میان نیزدر خصوص املاک یادشده شنیده می شود موضوع مورد پیگیری، فروش بخش قابل توجهی از املاک فروشگاه رفاه توسط سهامدارعمده به نام «صرافان» است که با حمایت دولت بنفش صورت گرفته است که صحت و سقم آن را مراجع قضایی و نظارتی مشخص می کنند. زیرمجموعه هایی مثل وین مارکت هم ظاهرا تعطیل و خالی از جنس هستند که این رویه به شایعات و شائبه های موجود دامن زده و لزوم شفافیت و اطلاع رسانی متولیان رفاه را نسبت به تائید یا رد اوضاع موجود و مباحث مطرح شده، آشکارتر می کند.

به گفته یکی از مسئولان رفاه، این مجموعه در حین واگذاری قریب به ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بدهی مالیاتی داشته و همانطور که در قبل ذکر شد در سال آخر قبل از واگذاری ۳۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان زیان عملیاتی و همچنین طلب‌‌‌های مشکوک الوصول آن که تا امروز بیش از ۹۵٪ آن همچنان وصول نشده است قریب به ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بوده است و حتی اغلب ملک‌هایی که تحت لوای رفاه به سهامداران واگذار شد اغلب بنیادی و دارای برخی مشکلات ثبتی است که سهامداران برای حفظ کیان مجموعه همواره پیگیر رفع و رجوع معضلات ملکی این مجموعه نیز هستند.

شاید اگر از انبار شورآباد فروشگاه زنجیره ای رفاه بازدید شود بسیاری لوازم و تجهیزات دپو شده فروشگاه هایی که تعطیل شده را در آن ببینیم! حال با چه رانتی و با چه قیمتی این تجهیزات قرار است به فروش برسند، الله اعلم. جالب تر اینجاست، به نظر می رسد، با این ترفند تعدیل نیرو و تعطیلی فروشگاه ها، قرار است اعلام ورشستگی شده و از این طریق از دولت وام کلانی دریافت کنند. این شائبه وجود دارد که اگر وامی دریافت شود، این وام ممکن است مانند همه دارایی هایی که قبلا داشتند و به دلار تبدیل به کانادا ارسال شود.

با این اوصاف به نظر می رسد دولت عدالت محور و مردمی آیت الله رئیسی که همواره یاور مظلومان بوده و پیگیر مشکلات مردم است، می تواند حسب صلاحدید و از هر طریق ممکن مسئولان رفاه را وادار به پاسخگویی و مسئولیت پذیری در قبال اقدام نامناسب خود نموده و زمینه احقاق حق و بازگشت به کار این کارمندان مظلوم را فراهم نماید.

با وجود شائبه های ایجاد شده برخی نگرانند آیا عاقبت رفاه همانند وضعیت قبلی هفت تپه و ماشین سازی تبریز نشود! البته با وجود مسئولان دلسوز و خدوم امید داریم چشمان منتظر و مضطرب خانواده های کارکنان اخراج شده این مجموعه فروشگاهی با گشایشی که دولت محترم و مسئولان خدمتگذار ایجاد می کنند، روشن و شادمان و امیدوار شده و زمینه امرار معاش این قشر خدوم و زحمتکش در شرایط نامساعد اقتصادی فعلی، دوباره احیاء شود. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها