کد خبر: ۵۲۸۶۸۵
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
عصبانیت جریان غربگرای داخلی و برخی مقامات دولت سابق از آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار دارایی ملت ایران بدون برجام و FATF و بدون واگذاری و به باد دادن دستاوردهای هسته‌ای کشور، بیش از هر چیز ناشی از شکست گفتمانی آنهاست که روز به روز آشکارتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، روز پنجشنبه بود که برخی رسانه‌های آمریکایی اخباری از توافق میان آمریکا و ایران برای آزاد‌سازی تعدادی از زندانیان دو طرف و نیز آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران منتشر کردند.

روزنامه نیویورک تایمز نخستین رسانه‌ای بود که چنین خبری منتشر کرد و نوشت: پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که ‌اشاره‌ای به نام آنها نشد، مدعی شد که حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

منابع آمریکایی و ایرانی تایید کردند
مدت زیادی نگذشت که خبر نیویورک تایمز توسط سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تایید شد و وی در بیانیه‌ای ضمن تأیید اینکه چند زندانی آمریکایی به بازداشت خانگی منتقل شده‌اند گفت که مذاکرات برای آزادی نهایی آنها ادامه دارد.

در این بیانیه آمده بود: «ما تاییدیه‌هایی دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه ایران پنج نفر از زندانیانی که به صورت ناعادلانه دستگیر شده بودند را از زندان آزاد کرده و آنها را تحت بازداشت خانگی قرار داده است.»

شبکه خبری سی‌بی‌اس نیز به نقل از نمایندگی ایران گزارش داد: «به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با واسطه یک دولت ثالث انجام گرفت، ایران و آمریکا توافق کرده‌اند متقابلاً پنج زندانی را آزاد و عفو کنند.اقدام امروز در انتقال زندانیان یک گام مهم اولیه در اجرای این توافق است.»

ساعاتی بعد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به صدور بیانیه‌ای کرد که در آن آمده بود: فرآیند آزاد‌سازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

این بیانیه می‌افزاید: آزاد‌سازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستورکار وزارت امور خارجه قرار داشته است.

همچنین در این بیانیه آمده است: نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذی‌صلاح هزینه خواهد شد.

این بیانیه با‌اشاره به اینکه حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است، اعلام کرده در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی د‌ور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدید توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، به‌زودی محقق خواهد شد.

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.
گفتنی است، مفاد بیانیه وزارت خارجه برخلاف ادعای برخی رسانه‌های خارجی است که گفته بودند ایران فقط برای خرید مواد غذایی و دارو اجازه استفاده از 6 میلیارد دلار را دارد.

کل منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد
شامگاه پنجشنبه، فارس به نقل از منابع آگاه، اعلام کرد منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و درخصوص تبدیل آن از واحد وون (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است.

این منابع تصریح کردند خروج زندانیان آمریکایی بعد از انتقال قطعی منابع ارزی به حسابی در بانک مرکزی قطر صورت خواهد گرفت. در این توافق همچنین مقرر شده تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند.
انجام این روند منوط به آن است که اولا، پول‌های بلوکه شده به حساب ایران در قطر واریز شود و ثانیا ایران راستی‌آزمایی کند که وجوه مزبور قابل برداشت است.

بزرگ‌ترین باج تاریخ آمریکا به ایران!
انتشار اخبار تبادل زندانی میان ایران و آمریکا و همچنین آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار دارایی‌های ایران اعتراض‌هایی را از سوی برخی‌اشخاص و جریانات سیاسی داخل آمریکا به دنبال داشت. «تام کاتن»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به این توافق آن را «رقص بایدن به ساز ایران» تفسیر کرد و خواستار متوقف کردن آن شد.

تام کاتن در بیانیه‌ای نوشت: «در حالی که ما همیشه از آزادی گروگان‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم اما اگر آنها بعد از پرداخت ۶ میلیارد دلار باج از سوی رئیس‌جمهور بایدن آزاد شوند این مماشات بزدلانه تنها آیت‌الله‌ها در ایران را به گرفتن گروگان‌های بیشتر و استفاده از این دستاوردهای شرورانه برای حمله به نظامیان ما، تأمین مالی تروریسم و مسلح کردن روسیه جسورتر خواهد کرد.»

جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم در توئیتی نوشت: «با آنکه من از بازگشت آمریکایی‌های به ناحق ‌بازداشت‌شده به خانه استقبال می‌کنم اما آزاد کردن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران باعث تشویق به گروگان‌گیری می‌شود و سرازیر شدن پول برای ‌ستیزه‌جویی‌های رژیم را به همراه خواهد داشت.»کلاودیا تنی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا هم در توئیتر نوشت: «دولت آمریکا هرگز نباید با تروریست‌ها مذاکره کند چه برسد به اینکه پول در اختیارشان قرار دهد.»

باری لاودرمیلک، نماینده ایالت جورجیا هم گفت: «درست زمانی که مردم آمریکا فکر می‌کردند سیاست خارجی بایدن بعد از خروج شکست‌خورده از افغانستان نمی‌تواند فاجعه‌بارتر از این شود او در برابر ایران کرنش می‌کند. شایستگی مردم آمریکا بیشتر از این است.»

اما شاید شدیدترین واکنش مربوط به «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود که توافق مبادله زندانیان را «بزرگ‌ترین باج واشنگتن به ایران در تاریخ ایالات متحده» خواند.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: «در حالی‌که از آزادی گروگان‌های آمریکایی استقبال می‌کنم ملت آمریکا باید بداند که رئیس‌جمهور بایدن مجوز بزرگ‌ترین باج‌دهی تاریخ آمریکا به رژیم ایران صادر کرده است.»

علاوه ‌بر افراد مذکور، مایک پمپئو و نوت گینگریج از اعضای حزب جمهوری خواه آمریکا نیز در اظهاراتی نارضایتی خود را از امتیازی که آمریکا به ایران داده اعلام کردند.

جان کربی: بازگشت به برجام در کار نیست
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره هنگامی که در حال ارائه توضیحاتی پیرامون توافق مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا بود، اعلام کرد که در حال حاضر گفت‌وگویی میان ایران و آمریکا درباره بازگشت به برجام در جریان نیست.

وی اظهار کرد: «چیزی که حاصل شده یک گام مثبت است نه یک توافق تمام‌شده». او ابراز امیدواری کرد که به زودی بتوان گفت که توافق نهایی برای آزادی این افراد حاصل شده است. 

کربی از نقش شریکان آمریکا در منطقه برای حصول این توافق قدردانی کرد. وی به طور ویژه درباره قطر گفت: «دولت قطر، دوستی متمایز بود و ما از آنها بابت حمایتشان قدردانی می‌کنیم.»

وی درباره مفاد توافق حاصل‌شده گفت: «چیزی که درباره آن صحبت می‌کنیم قرار دادن بخشی از وجوه مسدودشده ایران در حساب‌هایی است که بتوان از آن صرفا برای مصارف بشردوستانه استفاده کرد.»

جان کربی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: «ما در حال حاضر با ایران درباره بازگشت به برجام در حال گفت‌‌وگو نیستیم. تمرکز ما بر اقدامات بی‌‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، حمایتش از روسیه و تهدیدهایش علیه کشتی‌ها است.»

زندانیان تا دسترسی کامل ایران به پول‌ها آزاد نمی‌شوند
در این سو، محمد جمشیدی معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در حساب کاربری فضای مجازی خود نوشت: بعد از آزاد شدن پول‌های ایران در عراق، فرآیند آزاد‌سازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی نیز آغاز شده است. تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.

محمد مرندی نیز در توئیتر در واکنش به ادعای یک تحلیلگر آمریکایی که گفته بود ایران به صورت مستقیم به پول‌های آزادشده دسترسی ندارد و این مبلغ فقط برای خرید برخی کالاهای اساسی است، نوشت: ایران به دارایی‌های آزادشده خود دسترسی کامل و مستقیم خواهد داشت. هیچ شرکت قطری در آن دخیل نخواهد بود. بانک‌های ایرانی کنترل کامل خواهند داشت و می‌توانند کالاها و خدمات را بدون هیچ‌گونه محدودیتی خریداری کنند.

عصبانیت غربگراهای داخلی به موازات تندروهای خارجی!
در حالی که آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار از اموال ملت ایران بعلاوه رهایی چند تن از ایرانیان در بند دولت متخاصم آمریکا اتفاق کاملا مثبت و خوشحال‌کننده‌ای است، جریان غربگرا در داخل کشور به موازات تندروهای آمریکا از این دستاورد ناراحت شده و در تلاش برای تخریب آن برآمده‌اند!

وزیر ارتباطات دولت سابق در این باره در فضای مجازی مدعی شد 6 میلیارد دلار آزادشده معادل 300 هزار میلیارد تومان از درآمدهای ارزی دولت قبل بوده و بنابراین، این ادعا که دولت روحانی 270 هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت سیزدهم به جا گذاشته منتفی است و بلکه دولت روحانی خزانه را با مثبت 30 هزار میلیارد تومان تحویل داده است!

این ادعا در حالی است که اولا بدهی دولت روحانی نه 270 هزار بلکه 1500 هزار میلیارد تومان بوده است و ثانیا دولت روحانی معادل ریالی همین 6 میلیارد دلار را از بانک مرکزی گرفته و هزینه کرده است و چیزی برای دولت بعد باقی نمانده است. ضمن آنکه دولت روحانی علی‌رغم ادعایی که در باب دانستن زبان دنیا و احقاق حقوق ملت ایران در عرصه جهانی داشت، نتوانست این 6 میلیارد دلار را آزاد کند.

در حقیقت بهتر است وزیر ارتباطات دولت سابق این موضوعات را به افرادی که حداقلی از تخصص در این زمینه دارند واگذار کند و با عوام‌فریبی درصدد تخریب دستاوردهای دولت فعلی برنیاید!

چرا جریان غربگرا عصبانی است؟
عصبانیت جریان غربگرای داخلی و برخی مقامات دولت سابق از آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار دارایی ملت ایران بدون برجام و FATF و بدون واگذاری و به باد دادن دستاوردهای هسته‌ای کشور، بیش از هرچیز ناشی از شکست گفتمانی آنهاست که روز به روز آشکارتر می‌شود. این جریان با شعار مذاکره و گفت‌وگو با جهان برای رفع تحریم‌ها، در سال 92 اداره کشور را به دست گرفت و پس از دوسال مذاکرات طولانی و پرهزینه، در نهایت قراردادی بدون تضمین را به کشور تحمیل کرد و موجب خروج ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده از ایران و ابقای فقط ۳۰۰ کیلوگرم به عنوان سقف غنی‌سازی، تعلیق و از هم گسیختن ۱۵ هزار سانتریفیوژ از مجموع ۱۹ هزار دستگاه، نابودی رآکتور آب سنگین اراک، عدم به کارگیری سانتریفیوژ‌های جدید، نظارت‌های استثنایی آژانس و... شد که دستاورد آن به تصریح مقامات همان دولت، «تقریبا هیچ» بود و بلکه خسارت‌های جبران ناپذیری برای کشور داشت. حالا که دولت سیزدهم با اتخاذ رویکرد مقتدرانه و هوشمندانه در سیاست خارجی، یکی پس از دیگری قفل‌های دولت سابق را باز می‌کند، طبیعی است که پوچ بودن نظریه و شعارهای غربگرایان آشکار می‌شود و آنها از همین موضوع نگران‌اند و از توافقی که مقامات آمریکایی، «بزرگ‌ترین باج آمریکا به ایران»، «مماشات بزدلانه» و «کرنش در برابر ایران» خوانده‌اند، عصبانی و آشفته می‌شوند!

گفتنی است بررسی کانال‌های نرخ‌گذاری ارز نشان می‌دهد پس از انتشار خبر آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ایران، قیمت دلار در بازار غیر رسمی پنج‌شنبه با کاهش 1000 تومانی به نرخ 48 هزار و 500 تومان بازگشته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه دار بودن روند کاهشی نرخ دلار است.

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها