کد خبر: ۵۲۸۸۳۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور در بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ بیانیه‌ای را منتشر کرد و از راه‌اندازی یک سامانه اینترنتی جهت دسترسی آسان شهروندان برای ثبت هر گونه شکایت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری 598،  کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور در بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ بیانیه‌ای را منتشر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

به دنبال بروز ناآرامی‌ها در سال ۱۴۰۱ و آسیب‌های وارده بر عده‌ای از شهروندان، مأمورین مجری قانون و تخریب اموال عمومی، اراده نظام جمهوری اسلامی ایران بر این تعلق گرفت که با بسیج دستگاه‌های ذیربط و تشکیل کارگروه‌های تخصصی نسبت به بررسی و تحلیل رویداد مزبور اقدام و ضمن ریشه‌یابی و تحلیل آن، وضعیت آسیب‌دیدگان را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده و نسبت به احقاق حقوق شهروندانی که تضییع شده اقدام نمایند.

اگرچه گزارش ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی، بویژه وزارت کشور، به رئیس جمهور محترم به صورت طبیعی و طبق روالی که کشورهای مختلف در مواجهه با این‌گونه رویدادها دارند می‌توانست مبنای تصمیم‌گیری و قضاوت رئیس‌جمهور قرار گیرد، اما رئیس‌جمهور محترم ایران به لحاظ اهمیت صیانت از حقوق شهروندان و احقاق حقوق آسیب‌دیدگان دست به اقدام مضاعف و قابل تقدیری می‌زنند و در تاریخ ۱۷ /۲ /۱۴۰۲ نسبت به تأسیس یک نهاد بالادستی و ملی و مستقل تحت عنوان کمیته ویژه اقدام و در تاریخ ۲۲ /۳ /۱۴۰۲ مسئولیت خطیر شفاف‌سازی حادثه، بررسی دقیق و بی‌طرفانه آن و جبران خسارات ناشی از تضییع حقوق شهروندان در جریان ناآرامی‌های مذکور را بر عهده این کمیته نهادند و این کمیته را موظف کردند با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های کشور و مشارکت اساتید، اندیشمندان و نخبگان و دریافت گزارش‌ها از دستگاه‌های مسئول و گزارش‌های مردمی و همکاری اصحاب، رسانه ابعاد مختلف ناآرامی‌های سال گذشته را به صورت جامع و متقن بررسی نموده و نتایج آن را به طور منظم به رئیس جمهور محترم ارائه نماید.

بر این اساس، رئیس‌جمهور محترم در حکم ابلاغی به اعضای کمیته ویژه وظایف مهمی را در ۸ بند به شرح زیر مورد تأکید قرار دادند:

۱- بررسی جامع و متقن ابعاد مختلف ناآرامی‌های پاییز سال ۱۴۰۱ از طریق دریافت گزارش‌های دستگاه‌های مسئول و گزارش‌های مردمی و اصحاب رسانه

۲- بررسی شکایات دریافتی از سوی آسیب‌دیدگان، مصدومان حوادث یا خانواده‌های آن‌ها و پیگیری جبران خسارت شهروندانی که در جریان حوادث و ناآرامی‌ها دچار خسارت‌های مادی یا آسیب‌های معنوی شده‌اند، به نحوی که حقوق قانونی هیچ یک از شهروندان یا مأموران مسئول تضییع نگردد

۳- پیگیری حقوق خانواده معزز شهدا و جان باختگان در جریان حوادث و ناآرامی‌ها در مراجع ذیصلاح داخلی و قضائی

۴- بررسی ادعاهای مطرح شده درباره نقض حقوق افراد در حوادث یاد شده و پیگیری آن در مراجع ذیصلاح حقوقی و قضائی، همراه با اطلاع‌رسانی درباره صحت یا عدم صحت این ادعاها

۵- پیگیری و نظارت جدی بر روند رعایت دقیق قوانین و مقررات شکلی و ماهوی در خصوص متهمان این حوادث

۶- ارائه مستندات متقن برای طرح در مجامع حقوق بشری و احقاق حقوق ملت ایران

۷- ارائه پیشنهاد جهت رفع نقایص یا خلاء‌های قانونی یا ارتقا قوانین و مقررات ناظر بر آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز (موضوع اصل ۲۷ قانون اساسی)

۸‌- ارائه روایت دقیق، صحیح و منصفانه از حوادث و ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ مبتنی بر واقعیت‌ها، مستندات و شهادت شهود، بدون هرگونه جانبداری و با هدف ممانعت از تکرار مجدد آن با استفاده از ظرفیت اساتید، اندیشمندان و نخبگان کشور در قالب گزارش نوبه‌ای به رئیس جمهور و ملت عزیز ایران.


کمیته ویژه برای ایفای درست مأموریت‌های خطیر خود، پس از راه‌اندازی دبیرخانه و تمهید مقدمات لازم در اولین گام، سیاست و جهت‌گیری‌های کاری خود را به شرح زیر تعیین نمود.

۱- اهتمام جدی و داشتن اراده قوی برای رسیدگی و پیگیری مأموریت‌های محوله به کمیته

۲- حفظ استقلال و بی‌طرفی کمیته در ایفای مأموریت خود

۳- تلاش برای کشف حقیقت و ارائه روایت صحیح و دقیق از رویداد

۴- مستندسازی گزارش‌ها و ابتنای بررسی‌ها بر شواهد و مستندات قابل قبول

۵- پرهیز از پیش‌داوری و جانبداری و سوگیری و رعایت عدالت در بررسی‌ها و ارائه گزارش
- ریشه‌یابی و بررسی علل و عوامل بروز ناآرامی‌ها

۷- پیگیری احقاق حقوق آسیب‌دیدگان اعم از مردم و نیروهای مجری قانون و ارائه راهکارهای دقیق و عملیاتی برای جبران خسارات

۸- مشخص کردن متخلفان و قانون شکنان و کسانی که به مردم و اموال عمومی و مأمورین آسیب زده‌اند.

کمیته ویژه در دومین گام خود، برنامه‌ای را تحت عنوان برنامه اقدام و نقشه راه در چندین بند تدوین نمود.

برنامه اقدام کمیته در حقیقت مجموعه‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی برای اجرایی کردن دستورات هشتگانه رئیس جمهور محترم است که در دستور کار و فعالیت کمیته قرار گرفته است.

کمیته ویژه برای بررسی و پیگیری‌های تخصصی و دقیق‌تر مسأله، نسبت به تشکیل کارگروه‌های تخصصی شش گانه با ترکیبی از صاحبنظران حقوقی، قضائی، دانشگاهی و کارشناسانی از مجموعه‌های غیردولتی و دولتی اقدام نمود تا موضوعات را به صورت کارشناسی و تخصصی مورد بررسی قرار داده و نتایج کار خود را به کمیته ویژه ارائه دهند.

این کارگروه‌ها عبارتند از:

۱- کارگروه بررسی و رسیدگی به شکایات

۲- کارگروه حقوقی

۳- کارگروه قضائی

۴- کارگروه علمی و پژوهشی

۵- کارگروه مصدومین و جانباختگان

۶- کارگروه بررسی خسارات.

کمیته ویژه جهت دسترسی آسان شهروندان، یک سامانه اینترنتی به نشانه https://specialcommittee.ir را راه‌اندازی نمود و از این رهگذر، امکان ثبت هرگونه شکایت و یا ارسال گزارش به کمیته را فراهم نموده است.

فرم و راهنمای تنظیم شکایت نیز در سایت قرار گرفته و هر فرد و سازمان مردم‌نهاد و … این امکان را پیدا می‌کنند تا هرگونه نقض حقی را بدون هیچ گونه واهمه از افشای اطلاعات یا تبعات ثانویه، به اطلاع کمیته ویژه برسانند و مدارک و مستندات مرتبط با ادعای مطروحه خود را نیز جهت بررسی در سامانه بارگذاری نمایند.

کمیته ویژه این فرصت را مغتنم شمرده و به همه شهروندان اعم از مردم عادی و نیروهای مجری قانون که حق و حقوقشان نقض شده یا شاهد نقض حقی بوده‌اند، اعلام می‌دارد در صورتی که شکایتی دارند، اطلاعات و مستندات لازم را در سایت منعکس نمایند.

در پایان، رئیس و اعضای کمیته ویژه خود را متعهد می‌دانند که بدون هیچ‎گونه تبعیض و جهت‌گیری و در کمال صداقت و بی‌طرفی و استقلال، شکایات دریافتی را پیگیری نموده و به پشتوانه حکم صریح و شفاف رئیس جمهور محترم، در احقاق حق و اجرای عدالت از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها