کد خبر: ۵۲۹۷۴۸
زمان انتشار: ۱۶:۰۵     ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان در گفتگو با ۵۹۸:
حجت‌الاسلام نقیب‌پور: رسانه تبلیغاتی دشمن در هیچ دوره‌ای به اندازه حال حاضر عِدّه و عُدّه نداشته البته داستان جدیدی هم نیست. چراکه در زمان امیرالمونین نیز چنان واقعیت‌ها را وارونه به مردم نشان می‌دادند که مردم حتی نسبت به امیرالمونین، امام حسن و دیگر اهل بیت دچار شناخت 100 درصد غیر واقعی می‌شدند.

روشدن دست معاندان دلیل «نه» مردم به فراخوان‌ها / دشمن با سوءاستفاده از غافلگیری و انفعال رسانه‌های داخلی، خبرسازی و دروغ‌پراکنی کرد

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598؛ دشمن در سال گذشته با سوء استفاده از ضعف رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران، با خبرسازی و شایعه‌سازی و تحریک احساسات و عواطف جوانان و نوجوانان، عده‌ای را فریب داده و به خیابان کشاند.

همین باعث شد تا اقلیتی با باور شایعات و اخبار دروغ دست به اقداماتی بزنند که هیچ وقت تصور آنرا نمی‌کردند. به عنوان مثال چه کسی می‌تواند تصور کند که از مشارکت کنندگان در قتل بسیجی شهید روح‌الله عجمیان یک کارگر فصلی با حقوق حداقلی است، حمید قره‌حسنلو پزشکی با حقوق ماهیانه بین 50 تا 100 میلیون تومان باشد!

همین باعث شد تا سالگرد شکل‌گیری اغتشاشات سال گذشته به بررسی اتفاقات سال گذشته و چگونگی جنگ شناختی در جریان اتفاقات سال بپردازیم. از این رو و در این مطلب خبرنگار 598 در مصاحبه با حجت‌الاسلام سیدمرتضی نقیب‌پور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی رفسنجان در این باره گفتگو کنیم.

جنگ شناختی چه تاثیری بر افکار و اذهان اقلیت فریب‌خورده اغتشاشات سال گذشته داشته که منجر شد تحت تاثیر هیجانات، دست به اقدامات خشونت‌باری همچون ضرب و جرح یا حتی قتل بزنند؟

همیشه در طول تاریخ اینطور بوده که انسان‌ها با حواس پنج گانه خود اطلاعات‌شان را از فضا می‌گیرند. قوه عقل انسان باید بواسطه اتصال به وحی و تمرین تعبد قوی شود و به منابع قطع و یقین از راه درست آن متصل شود. در غیر اینصورت اگر انسان از راه‌های ظنی و وهمی اطلاعات خود را دریافت کرده و گوش خود را به منابع غیرواقعی بسپارد طبعا دچارخطای شناختی می‌شود؛ حال هرکسی که می‌خواهد باشد.

به این دلیل است که در منابع دینی و حتی غیر دینی، به همنشینی با انسان‌های صالح و همچنین تکیه نکردن به اخبار دشمن سفارش شده چراکه دشمن به هیچ عنوان خیر و صلاح ما را نمی‌خواهد بلکه سعی بر ایجاد شناخت اشتباه در ما را دارد.

همین که انسان خود را از منابع اصیل خبری -حال چه وحی یا اخبار قطعی- منقطع کند دچار این داستان‌ها می‌شود؛ از این رو قرآن کریم انسان را از اعتماد به دشمن نهی می‌کند. حال برخی‌ها نیز که برای اطلاع از دشمن خود را در معرض شنیدن اخبار آنها قرار می‌دهند ناخودآگاه آنها نیز تحت تاثیر خواهند گرفت؛ چراکه تاثیر اخبار اینگونه، قهری است و طبیعتا تاثیر خود را بر مخاطب خود خواهد گذاشت.

از طرفی رسانه تبلیغاتی دشمن در هیچ دوره‌ای به اندازه حال حاضر عِدّه و عُدّه نداشته البته داستان جدیدی هم نیست. چراکه در زمان امیرالمونین نیز چنان واقعیت‌ها را وارونه به مردم نشان می‌دادند که مردم حتی نسبت به امیرالمونین، امام حسن و دیگر اهل بیت دچار شناخت 100 درصد غیر واقعی می‌شدند.

فلذا این داستان همچنان ادامه دارد منتها بقولی پر و پیمان‌تر، همه جانبه‌تر و تشکیلاتی‌تر!

به نظر شما از یکسال گذشته تا به امروز چه اتفاقاتی رقم خورده که نتنها مردم بلکه همان اقلیت فریب خورده سال گذشته نیز به فراخوان‌های کعاندین در 25 شهریورماه علیرغم تبلیغات سنگین رسانه‌ای که از چندین ماه پیش آغاز شده بود، «نه» گفتند؟

عوامل مختلفی در این خصوص موثر بودند که یکی از مهم‌ترین آنها این بود که بلاخره معما چون حل شود آسان شود. باطن خبیث دشمن در خبرسازی و دروغگویی‌های سال گذشته برای خیلی‌ها پوشیده بود که امسال آشکار شد. البته بخشی از آن قطعا مربوط به غافلگیری و انفعال رسانه‌های داخلی و ناتوانی آنان در روشنگری بموقع بود چراکه وقتی انتشار خبر از زمانش بگذرد اثرش را از دست خواهد داد.

این نکته‌ای بود که دشمن با سوء استفاده از آن در خبرسازی‌های خود نهایت استفاده را کرد. این اتفاق در فتنه 88 هم رقم خورد بطوریکه اوایل فتنه، عده زیادی همراه با دروغ تقلب شدند و کم‌کم با روشنگری و تبیین از تعداد فریب‌خورده‌ها کاسته شد.

از طرفی بخش دیگر آن مربوط به آشکار شدن ظرفیت دشمن بود از جمله لیدرها، نفوذی‌ها و... . دشمن از آنجاکه در سال گذشته کار نظام را تمام شده می‌دانست، هرچه در چنته داشت رو کرد و این فرصتی برای جمهوری اسلامی شد تا مهره‌های دشمن را شناسایی کرده و با آنها در حد لزوم برخورد کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها