کد خبر: ۵۲۹۹۵۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۵     ۰۴ مهر ۱۴۰۲
رئیس‌جمهور در مصاحبه با CNN:
رئیس‌جمهور گفت: تلاش غربی‌ها برای برجسته‌‌سازی مسئله جنسیت، زن و حجاب در ایران صرفا ایجاد دو قطبی در جامعه ایرانی است. آنها سال‌هاست که اهداف خود در کشورهای دیگر را با دو قطبی‌‌سازی پیش می‌برند، اما در مقابل ملت ایران حتما به اهداف خود نخواهند رسید.
به گزارش پایگاه خبری 598، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی CNN آمریکا به سؤالات این شبکه درباره مبادله افراد زندانی میان ایران و آمریکا، آزاد‌سازی منابع ارزی ایران، سلب اعتماد ایران نسبت به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ملیت‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، چرایی نقض پیمان آمریکا و کشورهای اروپایی، تلاش‌ها برای عادی‌‌سازی روابط رژیم صهیونیستی در منطقه و بی‌فایده بودن این اقدامات در مسیر حل مشکل فلسطین و اغتشاشات سال گذشته در ایران پاسخ گفت و افزود: شما نمایندگان رسانه‌ها باید از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بپرسید که چرا با وجود اینکه ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرد،‌ اما نه تنها طرف‌های توافق با ایران به تعهدات خودشان عمل نکردند و تحریم‌ها لغو نشد، بلکه افزایش هم یافت.
 
رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار در رابطه با اینکه «آیا تبادل زندانیان با آمریکا به این معنی است که شما می‌توانید با دولت ایالات متحده در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه کار کنید؟» گفت: جمهوری اسلامی ایران در موضوع تبادل زندانیان یک کار بشردوستانه انجام داد. تا جایی که اطلاع داریم افرادی که از ایران در آمریکا حبس بودند، به ناحق دستگیر شده بودند، اما افراد بازداشتی در ایران،‌ مرتکب جرایمی شده بودند که در مراحل دادرسی نیز اثبات شده و محکومیت قطعی داشتند.
 
وی افزود: با این وجود ساز و کاری فراهم شد تا این تبادل در قالب یک حرکت انسان‌دوستانه صورت گیرد و فکر می‌کنم این اقدامی بود که هم خانواده این زندانیان از آن خرسند شدند و هم اینکه یک حرکت کاملا انسان‌دوستانه بود. 
 
رئیسی راجع به تایید ایران توسط آژانس و عمل به تعهدات عنوان کرد: اگر ما می‌خواستیم آژانس فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بازرسی نکند، راه‌های دیگری هم داشتیم و رسما می‌گفتیم همکاری نمی‌کنیم، در صورتی که بنای ایران از ابتدا بر همکاری بوده است. این را خود مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیران ادوار آن تایید کرده و تاکید دارند که ایران به طور کامل با آژانس همکاری کرده است.
 
وی در ادامه گفت: این همکاری هم به دو شکل صورت گرفته است، یکی با نصب دوربین‌هایی که به شکل دائمی و مستمر همه فعل و انفعالات مراکز هسته‌ای ایران را ثبت می‌کنند و دوم بازرسی‌های دوره‌ای بازرسان آژانس. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 15 بار اعلام و تایید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز بوده و هیچ انحرافی نداشته است.
 
رئیس‌جمهور ضمن اعلام اینکه سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد گفت: اساسا ما بارها اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد، چون نه به آن نیاز داریم و نه عقیده‌ای به سلاح هسته‌ای داریم. به باور ما و بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی سلاح هسته‌ای جزو سلاح‌های کشتار جمعی است و لذا هم تولید و هم نگهداری آن حرام است و ما به این فتوا پایبندیم. 
 
وی افزود: ایران هیچ‌گاه نگفته ما نمی‌خواهیم بازرسی باشد. ما گفتیم اعتماد ما از افرادی که مربوط به این سه کشور هستند، سلب شده و مورد تردید است، اما با اصل بازرسی و حضور بازرسان از ملیت‌های مختلف هیچ مشکلی نداریم و همواره هم بازرسانی از ملیت‌های مختلف به ایران آمده‌اند و اکنون نیز بنای ما همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
 
رئیسی در پاسخ به اینکه «آژانس بر این باور است که آثاری از اورانیوم در آنها وجود دارد، چرا به این سؤال پاسخ نمی‌دهید؟ آیا آن سایت‌ها بخشی از تأسیسات غنی‌‌سازی اورانیوم بودند، اگر چنین است، چرا هرگز اعلام نشدند؟» اظهار کرد: ببینید تاکنون و در دوره مدیران مختلف و متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان و گروه‌های مختلف و متعددی به ایران آمده‌اند و از بخش‌های مختلف فعالیت‌های هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند.
 
رئیس‌جمهور راجع به عمل نکردن به تعهدات کشورهای غربی و آمریکا گفت: ببینید این اقدام ایران در مقابل نقض تعهدات و پیمان‌هایی است که از جانب آمریکا و سه کشور اروپایی اتفاق افتاد. ما که از ابتدا دنبال غنی‌‌سازی 60 درصدی نرفتیم. مطابق معاهده برجام یک تعهداتی ما داشتیم و یک تعهداتی آمریکا و اروپایی‌ها؛ آمریکا از پیمان خارج شد و اروپایی‌ها نیز تعهدات خود را نقض کردند و این تنها ایران بود که طبق تایید و تاکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خود عمل کرد.
 
رئیسی در رابطه با رژیم موقت و ‌اشغالگر اسرائیل گفت: امروز رژیم صهیونیستی منفورترین رژیم در دنیاست و جنایات پرشمار علیه انسان و بشریت دارد و نقض پیمان‌های بسیاری مرتکب شده است. اگر آمریکا در پیمان‌ها و تلاش‌های قبلی برای تحکیم و تثبیت رژیم صهیونیستی موفق بوده، در تلاش اخیر برای عادی‌‌سازی روابط نیز موفق خواهد بود.
 
وی افزود: راهکار حل این مسئله همان است که امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کردند؛ هر فلسطینی فارغ از مسلمان، یهودی و مسیحی یک رای و برگزاری یک انتخاب عادلانه و آزاد برای انتخاب نوع و شکل حکومت قانونی فلسطین. مگر شما قائل به دموکراسی نیستید؛ سؤال من از آمریکایی‌ها این است که شما چرا دنبال راه‌حل‌های پیچیده هستید؟ 
 
رئیس‌جمهور در رابطه با افول قدرت آمریکا گفت: امروز این قدرت آمریکاست که در جهان رو به افول است و در مقابل آن جایگاه جمهوری اسلامی روز به روز در حال تقویت شدن است. گواه صدق این مدعا چیست؟ آمریکا و برخی کشورهای اروپایی می‌خواستند ما در جنگ تحمیلی پیروز نشویم، ولی ما پیروز شدیم، می‌خواستند با به‌راه‌ انداختن داعش در منطقه ما را متوقف کنند، اما شکست خوردند، خانم کلینتون در مناظره‌های انتخاباتی چشم در چشم مردم دنیا گفت داعش ساخته دست آمریکاست، امروز آمریکایی‌ها چه پاسخی به افکار عمومی دنیا در قبال جنایات داعش دارند؟ آیا قابل انکار است که بساط داعش دست‌ساخته آمریکا به‌دست شهید سپهبد قاسم سلیمانی در منطقه جمع شد؟‌
 
رئیسی در ادامه عنوان کرد: شما مدعی پیشرفت‌های رژیم صهیونیستی هستید. آیا می‌شود کشوری را‌اشغال کرد، مردم آن کشور را به خاک و خون کشید و خانه‌هایشان را بر سرشان خراب کرد و بعد روی خون و خرابه خانه‌های یک ملت ساخت و ساز کرد و نام آن را پیشرفت گذاشت؟ پس حقوق از دست‌رفته و پایمال شده ملت فلسطین چه می‌شود؟ آیا رژیم صهیونیستی با همه این ادعاها قادر است بر مشکلات داخلی خود غلبه کند؟
 
وی در رابطه با جلوه حضور ملت ایران و همراهی ملت ایران گفت: شما هر ساله راهپیمایی‌های میلیونی ملت ایران در 22 بهمن و روز قدس را مشاهده می‌کنید که جلوه واقعی حضور ملت ایران در صحنه است. آنچه که در پاییز سال گذشته در برخی خیابان‌های ایران اتفاق افتاد، متشکل از عده‌ای فریب خورده بود که البته مورد عفو عمومی رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفتند. در مورد عده ‌اندک دیگری هم که مرتکب جنایات شدند، پرونده آنها باید مورد رسیدگی قضائی قرار گیرد.
 
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: اتفاقا  قاطبه ملت ایران هم با این جریان همراهی نکردند. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره نشان داده است که برای شنیدن صدای اعتراضات مردمش گوش شنوا دارد. درباره مسئله حجاب هم باید گفت در تاریخ کهن ملت ایران، زندگی زنان همواره عفیفانه بوده و ربطی به حکومت‌ها ندارد. آنها حجاب را نه به خاطر جمهوری اسلامی بلکه به خاطر اعتقاداتشان برگزیده‌اند. در عین حال در جمهوری اسلامی ایران حجاب قانونی است و وقتی یک موضوعی در دنیا تبدیل به قانون می‌شود همه باید به آن پایبند باشند. 
 
رئیسی در رابطه با اختلاف افکنی میان مردم ایران گفت: تلاش غربی‌ها برای برجسته‌‌سازی مسئله جنسیت، زن و حجاب در ایران صرفا ایجاد دو قطبی در جامعه ایرانی است. آنها سال‌هاست که اهداف خود در کشورهای دیگر را با دو قطبی‌‌سازی پیش می‌برند، اما در مقابل ملت ایران حتما به اهداف خود نخواهند رسید چرا که این ملت، ملتی فهیم است که دریافته که غربی‌ها خیرخواه و دلسوز آنها نیستند.
 
رئیسی گفت: آمریکایی‌ها در قبال ایران دو هدف را دنبال می‌کردند. اول انزوای ایران که با عضویت‌مان در پیمان‌شانگهای، گروه بریکس و ارتباطات وسیع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با کشورهای دیگر شکست خورد، دوم ایجاد یأس و ناامیدی در ملت ایران بر اثر فشارها و تحریم‌ها که آن هم به‌دلیل پیشرفت‌های ما در حوزه‌های مختلف بر خلاف خواست غربی‌ها محقق نشد. ایران به‌رغم تمام دشمنی‌های غرب کشوری رو به پیشرفت است.
 
رئیس‌جمهور در پایان خاطر نشان کرد: در این‌جا روی سخنم با هیئت حاکمه آمریکا است؛ شما که 40 سال تحریم و تهدید علیه ملت ایران را تجربه کردید، اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدید، در دشمنی خود با این ملت بازنگری کنید و با خواست یک ملت نبرد نکنید. بدانید ملت ایران اراده کرده است که مستقل زندگی کند و روز به روز در حال پیشرفت است.
مدیران بانک‌هایی که کوتاهی کرده‌اند
 بازخواست شوند
سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح دوشنبه شورای‌عالی مسکن، گفت‌: متاسفانه عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قابل قبول نیست، برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند.
رئیسی در همین راستا دستور داد ظرف 2 هفته جلسه‌ای با حضور وزرای راه و شهر‌سازی و امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شود تا اولا آمارهای ارائه شده درخصوص تعداد متقاضیان معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقد شده و میزان تسهیلات پرداختی را بررسی و نتیجه نهائی را در جلسه آتی شورا گزارش دهند و ثانیا پیشنهادهای مختلف مطرح شده در این جلسه درخصوص راهکارهای تسریع در تامین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام نظر نمایند.
همچنین بنا به دستور رئیس‌جمهور مقرر شد هیئت ویژه‌ای متشکل از وزرای راه و شهر‌سازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی عملکرد بانک‌ها را از حیث پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بررسی و ضمن بررسی عملکرد مدیران، از آن دسته از مدیرانی که به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند، تقدیر شده و آنهایی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، مورد بازخواست قرار گیرند.
رئیسی در ادامه پرداخت به موقع تسهیلات، تامین زمین و صدور مجوز را از جمله ملزومات تحقق ماموریت و هدف مهم شورای‌عالی مسکن برشمرد و تصریح کرد: امروز مردم برای تامین مسکن خود از دولت انتظار دارند و برآورده کردن انتظارات مردم در این زمینه نیز در گرو کار و تلاش جهادی است.
رئیس‌جمهور «آماده‌‌سازی و تحویل 100 هزار مسکن از 240 هزار مسکن مهر نیمه‌تمام به ارث رسیده به دولت»، «شناسایی خانه‌های خالی و پیگیری عرضه و واگذاری آن به بازار مسکن»، «ساماندهی وضعیت بنگاه‌های مشاورین املاک» و «تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن» را از جمله گام‌های مثبت و موثر در عرصه ساخت و تامین مسکن در چند ماهه گذشته عنوان کرد.
وی در ادامه یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای موفقیت طرح نهضت ملی مسکن را کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن عنوان کرد و افزود: همه تلاش دستگاه‌های اجرایی مربوطه معطوف به کاهش قیمت هزینه ساخت از فولاد و سیمان گرفته تا سایر تجهیزات ساختمانی باشد، چرا که هر چه قیمت ساخت کمتر باشد به نفع مردم است.
رئیسی در ادامه همچنین با تاکید بر اهمیت تثبیت حقوق و مالکیت ملکی افراد، بر ضرورت ثبت معاملات ملکی به صورت رسمی تاکید کرد و با مثبت دانستن تبدیل قولنامه‌های عادی به اسناد رسمی، از مراجع قانونی خواست تا در آینده نزدیک و به منظور تثبیت حقوق و مالکیت افراد با تصویب قانون صرفا اسناد رسمی را در کشور دارای اعتبار معرفی کنند.
همچنین در این جلسه مدیران عامل بانک‌های مسکن، ملی، سپه و ملت گزارش‌های جداگانه‌ای از روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن ارائه کردند. سه عامل عدم آورده متقاضی، عدم تکمیل مدارک و ثبت‌نام نهایی متقاضیان و انتظار متقاضیان برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به عنوان عوامل اصلی تاخیر در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از سوی مدیران عامل بانک‌ها عنوان شد.
وزیر راه و شهر‌سازی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه و با همکاری دستگاه‌های مختلف در زمینه ساماندهی بازار مسکن، بنگاه‌ها و مشاورین املاک، ساماندهی سکوهای درج آگهی مسکن و شناسایی خانه‌های خالی و اراضی احتکار شده و پیگیری عرضه آنها به بازار مسکن ارائه کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها