کد خبر: ۵۳۰۷۵۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۶     ۳۰ مهر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری 598، احسان کیانی با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود به موضوع پیامدهای اقتصادی طوفان‌الاقصی برای اسرائیل پرداخت و نوشت:

دیوید روزنبرگ، سردبیر اقتصادی هاآرتص طی یادداشتی در «فارن‌پالیسی » مورخ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ اشاره کرده که نتانیاهو نه‌فقط اعتبارش به عنوان حافظ امنیت رژیم، بلکه حتی سابقه و پیشینه مثبتی که در زمینه توسعه اقتصادی این حکومت کسب کرده بود را نیز از دست داده است.

نویسنده می‌گوید «بزرگ‌ترین قربانی عملیات حماس، نتانیاهو بود» زیرا تلاش داشت قدرت نظامی حکومت اسرائیل را با توسعه تکنولوژیک پیوند دهد. نتانیاهو می‌خواست که بر مبنای همین رشد فناوری، «روابط قوی‌تری با چین و هند ایجاد نموده و نقش کلیدی در عادی‌سازی با اعراب ایفا کند که به دنبال دسترسی به نوآوری‌های تکنولوژیک اسرائیل بودند».

روزنبرگ، حس‌گرهایی که ارتش اسرائیل در مرز غزه مستقر نموده بود را تجربه‌ای از پیوند قدرت نظامی و فناوری رژیم در حفظ امنیت می‌داند که در جریان عملیات حماس، بر باد رفت.

وی توضیح می‌دهد که «رویکرد مبتنی بر فناوری برای مبارزه با حماس منعکس‌کننده سیاست نتانیاهو بود که به جای غلبه بر حماس برای مهار حماس طراحی شده بود». به همین دلیل، نتانیاهو مسئولیت مهمی در وقوع شکست اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل دارد.

به تعبیر روزنبرگ، این شکست تکنولوژیک باعث خواهد شد تا سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی نسبت به مشارکت در برنامه‌های صنعتی و فناوری در سرزمین‌های اشغالی، به دیده تردید بنگرند. امری که توان استارت‌آپ‌های اسرائیلی برای افزایش سرمایه را خواهد کاست.

او تأثیر منفی اقتصادی دیگر این جنگ برای اسرائیل را فراخوان نیروهای ذخیره ارتش دانسته که بسیای از آن‌ها نیروهای کار جوان صنایع و شرکت‌های سرزمین‌های اشغالی و یا یهودیان خارج از فلسطین هستند. علاوه بر این، افزایش هزینه‌های نظامی رژیم نیز، کابینه تل‌آویو را با بحران کسری بودجه و کاهش توان خرید ساکنان این مناطق، مواجه خواهد کرد.

نظرسنجی‌هایی که پس از طوفان‌الاقصی در سرزمین‌های اشغالی برگزار شده، نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد ساکنان؛ تمایلی به ادامه نخست‌وزیری نتانیاهو ندارند و حزب لیکود نیز در صورت برگزاری انتخابات، بیش از ۴۰ درصد از کُرسی‌هایش را از دست خواهد داد. اینکه شکست امنیتی در کنار رکود اقتصادی منجر به سقوط نتانیاهو شود یا راست افراطی رژیم را نیز در بربگیرد، بستگی به تداوم پیامدهای انسانی و نظامی جنگ برای تل‌آویو خواهد داشت. چنان‌که پیامدهای جنگ ۱۹۷۳ در کنار افزایش قیمت جهانی نفت؛ سبب سقوط حزب کارگر در تل‌آویو شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها