کد خبر: ۵۳۱۵۱۱
زمان انتشار: ۱۸:۵۵     ۲۳ آبان ۱۴۰۲
گزارشی پیرامون اطلاعیه مالکان «من‌وتو»؛
در بلوای «زن، زندگی، آزادی» هم من‌وتو سعی کرد با رویکردی رادیکال‌تر، هم‌پای اینترنشنال به آتش این شورش بیافزاید تا سهمی در غنیمت داشته باشد اما با شکست بلوای سال گذشته، تنها اعتباری از دست رفته و کاسه‌ای خالی سهم این رسانه شد.
به گزارش پایگاه خبری ۵۹۸، مدیران شبکه فارسی‌زبان «من‌وتو» پس از ۱۴ سال فعالیت با صدور اطلاعیه‌ای از مشکل در تامین نیازهای مالی این شبکه‌‌ی معاند و تعطیلی احتمالی آن خبر دادند.

براساس اطلاعیه صادر شده توسط مرجان و کیوان عباسی، مالکان بهایی «من‌و‌تو»، این شبکه از اول ژانویه سال جدید میلادی(2024) به دلیل مشکل در تامین نیاز‌های مالی احتمالا فعالیت‌ش را متوقف خواهد کرد.

مدیران این شبکه‌ی ضدانقلاب در اطلاعیه‌ای که بر روی کانال تگلرامی «من‌وتو» منتشر شده، آورده‌اند که «طی همه این سال‌ها ایده‌های متفاوتی را برای کسب درآمد بکار بردیم اما متاسفانه تا به امروز هیچ یک نتیجه‌بخش نبوده‌اند. با وجود اینکه همواره در حفظ جایگاه خود به عنوان رسانه فارسی زبان ماهواره‌ای برتر به لحاظ تعداد مخاطب موفق بوده‌ایم اما در تامین نیازهای مالی لازم برای ادامه فعالیت تلویزیون در سال‌های پیش رو با مشکلاتی روبه رو شدیم. در نهایت امروز به این نقطه رسیده‌ایم.»

شبکه ماهواره‌ای «من‌و‌تو» که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد، کارویژه خود را تغییر سبک زندگی جامعه ایرانی با محوریت جوانان و اثرگذاری ویژه بر لایه‌های فرهنگی-اجتماعی جامعه ایرانی از طریق «تولید سرگرمی» تعریف کرده بود.

«من‌و‌تو» کلان پروژه‌های مشخصی را پیگیری می‌کرد. «سفیدسازی پهلوی» یکی از مهمترین کلان پروژه‌های این شبکه بود. «من‌و‌تو» با بدست آوردن آرشیو به سرقت رفته صداوسیما توانست به پخش نسخه باکیفیت برنامه‌های تلویزیونِ ملی در دوران پیش از انقلاب و تولید برنامه‌های تاریخی نظیر «تونل زمان» بپردازد. برنامه‌هایی که علاوه‌بر تحریف تاریخ سعی در بازنمایی یک تصویر «دوست‌داشتنی و نوستالژیک» از دوره سیاه طاغوت داشتند.

کارفرمایان اصلی این شبکه که مشترکا خاندان سلطنتی انگلستان و «بیت العدل» در رژیم صهیونیستی بودند، رفته رفته اما رویکرد «من‌و‌تو» را تغییر دادند. در واقع اگر در ابتدا «من‌و‌تو» یک شبکه‌ی سرگرم‌کننده و فرهنگی بود، رفته رفته تبدیل شد به یک شبکه‌ی سیاسیِ نسبتا رادیکال. به‌خصوص بعد از روی کار آمدن شبکه‌ی سعودی اینترنشنال. یکی از دلایل این تغییر رویکرد را می‌توان موفقیت صداوسیما (در دهه نود) در تولید سرگرمی و حفظ مرجعیت خود به‌عنوان مهمترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌ی جامعه ایران دانست. به‌بیانی دیگر کارفرمایان «من‌وتو» وقتی متوجه عدم موفقیت این شبکه در مرجعیت‌زدایی از صداوسیما در حوزه سرگرمی شدند، ترجیح دادند «من‌و‌تو» به‌صورت مستقیم وارد فضای سیاسی شود تا بتوانند پروژه‌های شرارت‌آمیز خود را پیش ببرند.

از طرفی دیگر ایجاد شبکه سعودی اینترنشنال فضا را برای «من‌وتو» و حتی «بی‌بی‌سی» تنگ کرد. اینترنشنال با برخورداری از بودجه سالیانه ۲۰۰ میلیون پوندی که توسط آل‌سعود تامین می‌شد، بسیاری از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی، من‌وتو، رادیو فردا و دویچه وله فارسی را جذب کرد و در این میان، من‌وتو سهم عمده‌ای در از دست دادن منابع انسانی‌اش داشت.

همچنین رویکرد ضدایرانی اینترنشنال به‌خصوص در تریبون دادن‌های گستاخانه به عناصر تجزیه‌طلب و تروریست تاثیر منفی‌ای بر دیگر شبکه‌های فارسی‌زبان گذاشت؛ درواقع «من‌و‌تو» و «بی‌بی‌سی فارسی» که همواره سعی می‌کردند با ژست یک رسانه‌ی حرفه‌ای و بی‌طرف به روایت اخبار بپردازند، با حضور اینترنشنال ناچار شدند رویکرد خود را برای راضی کردن کارفرماهایشان و حفظ مخاطب‌شان تغییر دهند. تغییر رویکردی که «من‌و‌تو» را تبدیل به اینترنشنال۲ کرد.

در بلوای «زن، زندگی، آزادی» هم من‌وتو سعی کرد با رویکردی رادیکال‌تر، هم‌پای اینترنشنال به آتش این شورش بیافزاید تا سهمی در غنیمت داشته باشد اما با شکست بلوای سال گذشته، تنها اعتباری از دست رفته و کاسه‌ای خالی سهم این رسانه شد.

وقتی کارفرما تسلیم بازوهای فرامنطقه‌ای می‌شود!

اما دلیل اصلی تعطیلی احتمالی «من‌و‌تو» هیچکدام از مواردی که ذکر شد، نیست. دلیل اصلی تعطیلی این شبکه را باید در مصاحبه ۱۸ آبان‌ ۱۴۰۱ وزیر اطلاعات با سایت Khamenei.ir جست‌و‌جو کرد.

وزیر اطلاعات در این گفتگو با اشاره به هماهنگی‌های رسانه‌ای پروژه آشوب ۱۴۰۱ در ایران، به نقش مهم دولت انگلیس اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه دولت انگلیس که شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌بی‌سی و اینترنشنال تحت حمایت او و در چارچوب رسانه‌ای او فعالیت دارد، امروز نقش تروریستی گرفته و این موضوع عبور از خطوط قرمز امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.

 
وزیر اطلاعات همچنین بخش دیگری از برنامه‌ریزی‌های ضدامنیتی اخیر را متوجه دولت سعودی دانسته و بیان می‌کند: دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران، شبکه ماهواره‌ای سعودی‌ها موسوم به ایران‌اینترنشنال را در رده سازمان‌های تروریستی قرار داده که عوامل و دست‌اندرکاران آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و هر نوع فعالیت و ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تلقی خواهد شد. از نظر ایران، هرگونه بی‌ثباتی در کشورهای منطقه تسری‌یابنده است و هرگونه بی‌ثباتی در ایران، قابل تسری به کشورهای منطقه است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با عقلانیت استوار، صبر راهبردی در پیش گرفته است ولی هیچ تضمینی برای تداوم این صبر راهبردی در صورت تداوم دشمنی نمی‌دهد. بی‌تردید، اگر اراده جمهوری اسلامی ایران به مقابله به مثل و مجازات این کشورها تعلق بگیرد، کاخ‌های شیشه‌ای فروخواهند پاشید و این کشورها روی ثبات و پایداری را نخواهند دید».
 
سه ماه بعد از این سخنان وزیر اطلاعات اینترنشنال خبر داد که برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و همکاران خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته خود را به واشنگتن منتقل می‌کند. همچنین عربستان سعودی نیز از تامین مالی و حمایت این شبکه‌ی تروریستی دست کشید تا رژیم صهیونیستی کارفرمای جدید این شبکه باشد. مصاحبه‌های گسترده اینترنشنال با مقامات رژیم صهیونیستی و پوشش خبری جنگ غزه از درون سرزمین‌های اشغالی به نفع اسراییل نیز با همین مسئله‌ تغییر کارفرما قابل تحلیل است.
 
بنظر می‌رسد هشدارهای وزیر اطلاعات به کارفرمایان شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب باعث شده تا هزینه‌های سیاسی-امنیتی پشتیبانی از این شبکه‌ها به‌شدت بالا برود. اکنون شبکه «من‌وتو» در آستانه تعطیلی است. بدیهی‌ست که در صورت تعطیلی این شبکه نیز، قطعا یک شبکه ماهواره‌ای دیگر روی کار خواهد آمد، اما کارفرمایان هزینه‌های سنگینی را باید برای آن پرداخت کنند. 
 
البته در این میان نباید از تاثیر جنگ اوکراین بر تغییر رویکرد کشورهای اروپایی در تعامل با جمهوری اسلامی غافل شد. تاثیر شگرفی که پهپادهای ساخت ایران (که پیش از آغاز جنگ اوکراین به روسیه تحویل داده شده‌اند) در معادلات جنگ اوکراین-روسیه داشته‌اند، باعث شده تا کشورهای اروپایی در تعاملات خود با ایران، هشدارها را جدی‌تر بگیرند.
منبع : رجانیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها