کد خبر: ۵۳۱۹۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۵۲     ۰۵ آذر ۱۴۰۲
رئیس بسیج مستضعفان؛
رئیس بسیج مستضعفان، خدمت همه جانبه به مردم ایران را رویکرد مهم بسیج دانست که با قدرت و به صورت گسترده در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری 598، سردار غلامرضا سلیمانی؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفان مهمان شنبه شب برنامه صف اول بودند که درباره شکل گیری بسیج مستضعفین و بهره مندی از ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و علمی جامعه صحبت کردند، در زیر صحبتهای ایشان را می خوانید؛

مجری: ۴۴ سال از روزی که با فرمان امام خمینی؛ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بسیج مستضعفین شکل گرفت گذشته، هر کدام از ما تصویری از بسیج داریم و این وابسته است به این که با چه قسمتی از بسیج بیشتر مواجه بودیم.
سؤال: تصاویر مختلفی از بسیج در ذهن مردم است. شاید از مردمی که دهه ۶۰ را به خاطر دارند بپرسید تصویری که از بسیج در ذهنشان است این است که رفتند و از این خاک دفاع کردند، جنگیدند، شاید آن مشخصه اصلی یا آن وجه بارز بسیج دقیقاً حضور در میدان‌های جنگ و دفاع مقدس بوده، شاید دهه ۷۰ مثلاً تصاویر دیگری مثل ریشه کنی فلج اطفال در ذهن بسیاری از مردم شکل گرفته باشد.

من نمی‌دانم الآن کدام وجه بسیج پررنگ‌تر است. شما به عنوان فرمانده بسیج دوست دارید چه تصویری از بسیج در ذهن مردم شکل بگیرد یا آن وجه بر بقیه وجه هایش غالب باشد ؟
سردار غلامرضا سلیمانی؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین: عرض تبریک دارم سالروز تشکیل بسیج ملت بزرگ ایران را که در سال ۵۸ در پنجم آذر ماه فرمانی از سوی امام راحل و عظیم الشأن مبنی بر تشکیل بسیج صادر شد و ملت بزرگ ایران بسیج را بر اساس همین فرمان تشکیل داد.

پیروزی مردم عزیز غزه را هم تبریک عرض می‌کنم و خدا را بابت فضل الهی که فرمودند و این پیروزی را عنایت فرمودند شاکر هستیم .

بسیج یک مجموعه مردمی است با حضور مردم تشکیل می‌شود. درست است که بخش جوانان بسیج خیلی برجسته است؛ یعنی نگین انگشتری اجتماعات بسیج؛ جوانان هستند. بسیج یک تشکیلات مردمی جوان محور است، اما از همه اقشار و اصناف در بسیج حضور دارند.

این که بسیج الآن چگونه باید باشد، بر می‌گردد به نیاز‌های اساسی میهن عزیز ما ایران و نیاز‌های اساسی این ملت بزرگ .

هر نیازی که کشورمان داشته باشد، هر نیازی که ملتمان داشته باشد، بسیج در آن زمینه باید نقش آفرینی کند؛ به اندازه و به موقع. اگر کرونا به وجود می‌آید، بیماری کرونا شیوع پیدا می‌کند بسیج باید در مقابل کرونا نقش آفرینی کند و به میدان بیاید.

اولین گروهها بسیج هستند که به میدان  می‌آیند و گروههای مردم پایه را شکل می‌دهند، یعنی همه مردمی که انگیزه دارند و می‌خواهند با این بیماری مقابله کنند می‌آیند در کسوت بسیجی و نقشی به عهده می‌گیرند و بخشی از  کار را انجام می‌دهند.

اگر سیلی اتفاق می‌افتد، زلزله‌ای حادث می‌شود، باز همین طور است، افرادی که می‌خواهند کمک کنند باید با یک شکل و سازماندهی‌ای حضور پیدا کنند. الآن زمینه‌های مختلفی است که نیاز داریم بسیج در آن میدان‌ها نقش آفرینی کند. در میدان‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بسیج باید نقش آفرینی کند.

در میدان تربیت جوانان مؤمن انقلابی و عازم پای کار بایید نقش آفرینی کند. در فعال کردن مساجد بایستی نقش آفرینی کند. در پشتیبانی از برنامه‌های دانش آموزی در قالب بسیج دانش آموزی در خدمت به دانشجویان عزیز کشورمان در قالب بسیج دانشجویی فعالیت می کند.

بسیج یک سازمان دهی بسیار گسترده‌ای دارد.

در محرومیت زدایی و سازندگی و اقتصاد مقاومتی، در فضای مجازی، در علم و فناوری و همه زمینه‌ها بسیج فعالیت دارد و فعالیت هایش در خدمت ملت بزرگ ایران است. البته این فعالیت‌ها در حال توسعه و بروز رسانی است. چون ما در گام دوم در یک موقعیت بسیار خوبی بسر می‌بریم. کشورمان در حال پیشرفت است. چشم اندازی که رهبر معظم انقلاب  به عنوان ایران قوی تعیین فرمودند و باید به دنبال تحقق این چشم انداز باشیم.


سؤال: وقتی بسیج شکل گرفت  با چه ساختاری بود، بعد‌ها تبدیل شد به یک نیرو و شد نیروی مقاومت بسیج، بعد‌ها تبدیل شد به سازمان، فرق این‌ها چیست و علت این تغییر‌ها در طول این ۳۰ تا ۴۰ سال چه بوده است؟
سردار سلیمانی: آن چیزی که مهم است جوهر بسیج است. عرض کردم بسیج یک مجموعه تشکیلاتی است، اولاً مردم پایه است یعنی مردمی است. این مجموعه؛ یک مجموعه نظامی، حکومتی و حاکمیتی نیست. این مجموعه تحت فرمان امام المسلمین؛ رهبر معظم انقلاب قرار دارد و با حضور مردم به خصوص جوانان شکل می‌گیرد، حالا این که اسمش چه باشد، نیروی مقاومت باشد، سازمان بسیج باشد؛ این‌ها خیلی مهم نیست، یعنی نباید خیلی مورد توجه باشد.

رسالت مهم است  اینکه بسیج  چه رسالتی دارد؟ رسالت بسیج بسیار رسالت مهمی است. رسالت بسیج؛ پیش روندگی و پیش برندگی است.

یعنی هم خودش باید در جهت تحقق ایران قوی و تحقق همه جنبه‌های مردم سالاری اسلامی پیش برود و قدرت پیش روندگی داشته باشد، هم مجموعه‌هایی که انگیزه دارند و هم افزا هستند را با خود به پیش ببرد.

یک مجموعه‌ای که پرچم دار است و پیش قراول است،  باید پرچم پیشرفت و ترقی را در دست داشته باشد، حالا  اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید؛ بسیج، شجره طیبه الهی و فراتر از آن یک گفتمان است که امام راحل و عظیم الشأن فرمودند اگر نوای دلنشین تفکر بسیجی بر کشور حکمفرما شد، کشور از گزند دشمنان مصون خواهد ماند.

این پیام حضرت امام راحل در دو آذر سال ۶۷ به بسیج طلبه و دانشجو است. بسیج یک تفکر و گفتمان است. ولی آن مجموعه سازمان یافته اش در پایگاه‌های مقاومت و در اقشار؛ نقش پیشقراولی را برای ملت ایران، در خدمت ملت ایران و به عنوان خادم ملت ایران بر عهده دارد. 


سؤال: بالأخره شما وقتی سازمان، تشکیلات، عضویت و کارت عضویت دارید و رسته‌ها و زمینه‌های مختلف؛ یک چیزی فراتر از گفتمان است، یعنی  گفتمان یک چیزی است. شاید کسی  رسماً عضو بسیج نباشد ولی عملاً بسیجی باشد. اما به هر حال شما یک تشکیلات هم برای آن قائلید، این تشکیلات الآن انرژی اصلی اش کجاست؟ الآن اگر بگویم مهمترین کار‌هایی که در مجموعه بسیج و در یک سال گذشته کردید و به آن افتخار می‌کنید  چیست، شما چه می‌گویید؟
سردار سلیمانی: من باز تأکید می‌کنم افراد بسیج صرفاً افراد سازماندهی شده نیستند. افراد سازماندهی شده یک بخش از بسیج هستند، افراد غیر ثبت نام شده و سازماندهی شده هم جزو مجموعه بسیج لحاظ می‌شوند، یعنی بسیج ملت ایران. مثل دوران کرونا؛ دوران کرونا همه این‌هایی که آمدند نقش آفرینی کردند همه این‌ها افراد سازماندهی شده نبودند، در حین نقش آفرینی سازماندهی شدند.

همه آن‌ها افراد ثبت نام شده نبودند. بسیج هم مجموعه سازماندهی شده را در بر می‌گیرد، هم مجموعه‌های غیر ثبت نام شده ولی در موقع نقش آفرینی این‌ها وقتی هم جهت و همراستا می‌شوند حرکتشان بسیجی است و میدان ها؛ میدان‌های خدمت است، میدان‌های امیدآفرینی و میدان‌های تبیین است.

اگر بخواهیم  جهت مشخص کنیم که بسیج در چه جهتی حرکت می‌کند؟ جهاد خدمت، جهاد امیدآفرینی و جهاد تبیین. باز هر کدام از این میدان‌ها بخش وسیعی از برنامه‌ها را شامل می‌شود. این رویکرد‌ها یک مجموعه مفصلی از برنامه‌ها را شامل می‌شود. جهاد خدمت خودش شاید ۲۰ تا ۳۰ موضوع اصلی را شامل شود. فرض کنید در جهاد خدمت؛ ساخت مسکن برای محرومین، رساندن آب شرب بهداشتی به روستا‌هایی که دچار تنش آبی هستند یا فاقد شبکه آبرسانی بودند، حدود سه هزار و ۹۰۰ روستا را بسیج تقبل کرد که آبرسانی کند، ۱۴۰۰ روستا طی سال گذشته و سال جاری آبرسانی  شده اند.


سؤال: این‌ها به صورت داوطلبان انجام می‌شود؟
سردار سلیمانی: گروه‌های جهادی انجام می‌دهند ولی قراردادهایش در توافق با وزارت نیرو  امضا شده است، گروه‌های جهادی می‌آیند کمک می‌کنند و نقش آفرینی می‌کنند. ۵۲ هزار گروه جهادی در خدمت این طرح‌ها است.

جاده‌های بین مزارع، جاده‌های روستایی، ساخت زیرساخت‌ها برای روستا‌ها و به خصوص مناطق کم برخوردار، ساخت مسکن در مناطق حاشیه ای. الآن پروژه هزار واحدی در چابهار در حال انجام است که ۵۰۰ واحدش تمام شده، زیرساخت هایش هم تمام شده و وقتی بقیه واحد‌ها تکمیل شود به بهره برداری خواهد رسید.


سؤال: من با شهردار تهران هم که صحبت کردم، ایشان آمار‌هایی درباره خانه سازی دادند. به فرض ما درباره بعضی دستگاه‌های دیگر هم که صحبت می‌کنیم، آن‌ها هم می‌آیند از همین آمار‌ها می‌دهند. فرق جنس کاری که شما در بسیج انجام می‌دهید یعنی خانه سازی می‌کنید با آن خانه سازی‌ها چیست؟ 
سردار سلیمانی:  اولاً جمعیت مورد هدف ما؛ محرومین است. الآن خانه‌هایی که ما می‌سازیم برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امام حضرت امام راحل است. 


سؤال: نه الآن درباره هدف گذاری کاری ندارم، خود کاری که شما انجام می‌دهید. یعنی شما یک پروژه می‌بینید ، به هر حال یک ردیف بودجه‌ای دارد؟
سردار سلیمانی: نه، این به این شکل است که ما در توافق با کمیته امداد یک توافقی می‌کنیم با یک مثلاً قیمت تمام شده خیلی نازلی، چون  گروه‌های جهادی درگیر ساختش می شوند و این‌ها ما به ازایی دریافت نمی‌کنند؛ گروه‌های جهادی تخصصی. بسیج مهندسی ما، ظرفیت‌های طراحی را بر عهده دارد، یعنی مهندسین عمران و معماری می‌آیند داوطلبانه ظرفیتهایشان را در اختیار قرار می‌دهند. بسیج اصناف و سایر ظرفیت‌هایی که بعضی از اقشار ما مثل بسیج دامپزشکی و بعضی اقشار دیگر در جذب کمک‌های خیرین دارند، آن‌ها می‌آیند از کمک‌های خیرین استفاده می‌کنند، یا بعضی از صنایع و کارخانجات در قالب مسئولیت‌های اجتماعیشان؛ مصالح مشارکت می‌کنند.

در واقع ما بسیج ظرفیت‌ها را برای ساخت این واحدها.محقق می‌کنیم  یک میزانی هم کمیته امداد حضرت امام اعتبار می‌دهد یعنی آن عددی که می‌دهد اگر بخواهد به شکل دیگری‌ خانه‌ها را بسازد اصلاً امکان پذیر نیست، لذا این خانه‌ها با کیفیت عالی و با زمان کوتاه و قیمت خیلی پایین ساخته و در اختیار افراد واجد شرایط گذاشته می‌شود.


سؤال: یعنی حداقل نیروی انسانی اش کاملاً داوطلبانه است؟
سردار سلیمانی: و بخشی از مصالح مورد نیازش.


سؤال: و حتی مصالح؛ یعنی خودشان پول و سرمایه می‌آورند؟
سردار سلیمانی: ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحدش طی سال گذشته و امسال تکمیل و تحویل شده است. بقیه موارد کمک به کشاورزان در بالا بردن میزان محصولشان در سطح؛ با آموزش‌هایی که داده می‌شود باز هیچ گونه ما به ازایی دریافت نمی‌شود.

ما مهندسین کشاورزی بسیجی را سازماندهی کردیم، با هماهنگی دستگاه‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و شهرستان‌ها در کنار کشاورزان قرار می‌گیرند، کلاس‌های آموزشی می‌گذارند، چندین سال است این کار تجربه شده، چند میلیون هکتار تحت پوشش است و در توافق هستیم این کار را افزایش دهیم.

طرحی  پیش بینی شده که از پس فردا در استان فارس مرحله اولش آغاز میشود به عنوان طرح آبخیز تا جالیز که آب‌های سطح ارضی برای تقویت آب‌های مورد نیاز کشاورزی؛ اعم از باغداری و ... کنترل شود تا این‌ها بتواند کشاورزی و باغداری کشور را تقویت کند.

یا واحد‌های تولیدی متوسط و کوچک به عنوان واحد‌هایی که در اقتصاد مقاومتی بسیار مؤثرند.

یا مانع زدایی از صنایع متوسط یا کوچک، احیای صنایع.

پارسال سه هزار واحد در سطح کشور احیا شد که ۱۵۰۰ واحدش را بسیج صنعت، معدن و بازرگانی انجام داده بود.


سؤال: یک طور‌هایی شما نقش جهاد سازندگی سابق را هم بر عهده گرفتید.
سردار سلیمانی: بعد از این که جهاد سازندگی با وزارت جهاد کشاورزی ادغام شد، یک بخشی از این‌ها را بسیج سازندگی با بکارگیری گروه‌های جهادی عهده دار شد و الآن ما در کنار همه مردم عزیز در بخش‌های مختلف؛ بسیج سازندگی را داریم که در جهت پیشرفت و آبادانی کشور به صورت مردم پایه نقش آفرینی می کند.


سؤال: یک بخشی از کار‌هایی که بسیج می‌کند در حوزه سازندگی است با مثال‌هایی که شما زدید مثلاً اسمش را بگذاریم همان جهاد سازندگی سابق؛ الآن بسیج سازندگی است. دیگر چه سازمان‌ها یا بخش‌های بزرگی ذیل بسیج کار می‌کنند؟
سردار سلیمانی: یکی دیگر از بخش‌ها و رویکردها؛ رویکرد امیدآفرینی است. امیدآفرینی یک دسته وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود.


سؤال: یعنی می‌گویید آن کار‌های قبلی امیدآفرینی نمی‌کند؟
سردار سلیمانی: آنها هم خدمت، هم امیدآفرینی است ولی ما این‌ها را دسته بندی کردیم.


سؤال: مشخصاً درباره امیدآفرینی صحبت بفرمایید.
سردار سلیمانی: هر رویکرد مکمل همدیگر هستند، هم رویکرد خدمت، هم رویکرد امیدآفرینی و هم رویکرد تبیینی؛ هر سه مکمل هم هستند. اما رویکرد امیدآفرینی ، یکی برگزاری کنگره‌های شهدا است که در سطح استان‌ها برگزار می‌شود.

امسال به صورت ملی سه استان اردبیل، همدان و لرستان این کنگره را برگزار کردند و دو استان هم در ادامه؛ آذربایجان شرقی و تهران بزرگ برگزار خواهند کرد. یادواره‌های شهدا، یادواره‌های محله ای؛ «شهید آبروی محله»، چاپ کتب و تکثیر و توزیع آثار مربوط به دفاع مقدس، بازسازی عملیات‌ها در استان‌ها و مناطقی که جوان‌های ما به شدت استقبال می‌کنند.

راهیان نور که خود یک فناوری بومی انقلاب اسلامی و دفاع مقدسی است که بسیار جذابیت دارد و همین الآن که ما اینجا نشستیم هزاران نفر از دانش آموزان کشور در مناطق راهیان نور برنامه دارند و زائر مناطق راهیان نور هستند.

سازمان دهی گروه‌های سرود که مرتب می‌بینید در مناسبت‌های مختلف این گروه‌های سرود ایفای نقش می‌کنند. تولید محتوای دیجیتال و پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتالی؛ باز این یک محوری است که بسیج خیلی در آن فعال است.

سرمایه گذاری در زمینه ساخت فیلم‌های سینمایی با پشتیبانی از هنرمندان کشور، و همین طور برنامه‌های مربوط به مقابله با آسیب‌های اجتماعی؛ ۱۰ مرکز صیانت بسیار پیشرفته در سراسر کشور دایر شده است که به درمان معتادان متجاهر کمک می کند و برای آن‌ها آموزش شغل و ... پیش بینی شده است و به چرخه زندگی برمی گردند که این بسیار مهم است.

دایر کردن مراکز مشاوره مردم پایه؛ ۱۱۰ مرکز در سال گذشته دایر شد، ۱۳۰ مرکز هم امسال اضافه می‌شود.

ساخت درمانگاه ها؛ ۱۲۰ درمانگاه را ما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ احداث کردیم، ۶۰ درمانگاه هم تا پایان امسال اضافه می‌شود و این عدد بناست تا ۵۰۰ درمانگاه افزایش پیدا کند. یا پشتیبانی از درمان ناباروری در بخشی از جامعه که بیمه ندارند، تحت پوشش بیمه‌ای نیستند یا بیمه تکمیلی مناسبی ندارند.


سؤال: البته این‌ها همه  زیرمجموعه پوشش بیمه می آید و بیمه برای  ناباروری هم دارند کار‌هایی می‌کنند.
سردار سلیمانی: اگر بشود که این مشکل خیلی تسریع می‌شود ولی ما الآن  از زوج‌های ناباروری که می‌خواهند درمان شوند پشتیبانی می‌کنیم. در واقع این‌ها برنامه‌هایی هستند که بیشتر در جهت امیدآفرینی تعریف می‌شوند .

سؤال: درباره سند اعتلای بسیج بگویید که این سند که سندی ۱۰ ساله است و مقام معظم رهبری؛ فرمانده کل قوا ابلاغ کردند، شامل چه موادی می‌شود و قرار است چه اتفاقی در این ۱۰ سال در بسیج بیفتد؟
سردار سلیمانی:  سند راهبردی ۱۰ ساله اعتلای بسیج که مصوب فرمانده عزیز کل قوا است بر می‌گردد به همان سؤال اولی که شما مطرح کردید که بسیج چگونه می‌خواهد در آینده باشد و شما چه تصویری می‌خواهید از بسیج برای مردم ترسیم کنید؟

این سند اعتلا؛ ترسیم بسیج گام دوم انقلاب اسلامی است.

یعنی ما باید یک رویکرد تحولی متناسب با پیشرفت‌هایی که اتفاق افتاده و به هر شکل اعتلایی که در جهت تغییرات بین نسلی اتفاق افتاده، جذابیت‌هایی که می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد. شیوه‌های جدید، استفاده از فناوری‌های روز و یک رویکرد کاملاً تحول یافته و مترقی و پیشرفته روبرو هستیم.

همین جا بود که من عرض کردم بسیج فقط به اسم نوشتن و ثبت نام محدود نمی‌شود. بسیج به نقش آفرینی و اثربخشی باید شناخته شود. هر عزیزی در کشور ما، هر فردی که در هر جایی برای تحقق ایران قوی، برای پیشرفت ایران نقش آفرینی می‌کند،  بسیجی محسوب می‌شود و ما  باید به ترتیبی عمل کنیم که  بستر نقش آفرینی برای همه نوجوانان و جوانان فراهم شود.

بسیج باید خودش را در زمینه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و سازندگی و محرومیت زدایی و فضای مجازی، علم و فناوری، اقتصاد مقاومتی تقویت کند ؛ خودش را باید  به مردم گره بزند و فعالیت هایش از جهت مردم پایه بودن، توسعه پیدا کند.

بایست نقش خود را در مساجد به خوبی پیدا کند و نقش مؤثری برای خدمت به مردم ایفا کند. همه این تحولات در یک سند راهبردی پیش بینی شده و ما مراحل گفتمان سازی این سند را دنبال کردیم، الآن دو سال است در حال پیاده سازی این سند هستیم و این میدان‌های خدمتی که به بعضی از آن‌ها اشاره شد، برگرفته از همین سند است و فرمانی که حضرت آقا صادر فرمودند. فرمودند بسیج پاره تن مردم است و هیچ گاه نبایست مصلحت مردم را فراموش کند. باید اجرا شود. ما همیشه باید مصلحت مردم را در نظر بگیریم و دنبال تحقق آن چه مصلحت مردم عزیز است باشیم و این فرمان رهبر معظم انقلاب بر صدر همین سند است و بسیج آماده می‌شود ان شاء الله تعالی در آینده نقش‌های وسیع تر، عمیق‌تر و مؤثرتری را در خدمت به  ملت عزیز ایران و تحقق ایران قوی بر عهده بگیرد. یک سازمان بزرگ، مردم پایه و کم نظیر.


سؤال: درباره سیاست‌هایی که در مورد تعلیم و تربیت مطرح است که هشت میلیون جوان بسیجی پای کار و تربیت شده دیده شود، شش سیاست اصولی و ۱۹ اقدام اساسی مشخص شده، در این‌ باره بفرمایید که منظور چیست و چه اتفاقی باید بیفتد؟
سردار سلیمانی: چون  پایگاه های بسیج در مساجد فعال است، از ۵۸ هزار پایگاه مقاومتی که بسیج در سطح کشور دارد۷۵ درصد پایگاه‌های مقاومت بسیج در مساجد هستند.

طبیعتاً ماباید برای نوجوانان و جوانانی که در پایگاه‌های مقاومت، در مساجد هستند یک برنامه‌هایی تدارک ببینیم. این برنامه‌ها یا اردویی است مثل اردو‌های راهیان نور یا اردو‌های زیارتی یا اردو‌های پیشرفت و آبادانی که آنها را می‌بریم با پیشرفت‌های کشور آشنا شوند، یا برنامه‌های قرآنی است مثل مسابقات قرآنی بسیج که بزرگترین مسابقات قرآنی کشور از لحاظ تعداد شرکت کننده است.

بیش از ۷۵۰ هزار نفر در مسابقات سال ۱۴۰۲ شرکت کردند. یا بعضی برنامه‌هایی است که تحت عنوان نظام تربیتی بسیج ارائه می‌شود؛ مثل حلقه‌های صالحین. همین دیروز در کل مصلا‌ها حلقه‌های صالحین گردهمایی داشتند،  این‌ها برنامه‌های تربیتی هستند که یا در ضمن سایر برنامه‌ها مثل همین گروه‌های جهادی انجام می شود.

 
سؤال: این‌ها  جزو اقدام هاست یا سیاست ها؟
سردار سلیمانی: این ها رویکرد‌ها و اقداماتی است که در جهت تربیتی هستند، لذا ما برآوردمان این است که اگر این اقدامات خوب انجام بگیرد، حدود ۸  میلیون جوان در مجموعه بسیج و در آن حرکت تحولی که باید اتفاق بیفتد به عنوان جوانان پیشرو در خدمت ملت ایران خواهند بود.

این طور است نه این که ما بخواهیم این‌ها را بگذاریم سر کلاس‌ها و مثلاً سازماندهی. نه این‌ها در میدان‌های نقش آفرینی تربیت می‌شوند. مثل یک جوانی که می‌آید در جایی نقش آفرینی می‌کند بعد شما می‌روید ملاحظه می‌کنید می‌بینید این جوان چقدر مستعد است برای نقش آفرینی در همین موضوعی که شما مورد مداقه و دقت قرار می‌دهید؛ لذا این جوان را انتخاب می‌کنید.

بسیج چنین حالتی دارد که افراد که می‌آیند در میدان‌های مختلف نقش آفرینی می‌کنند، آن‌هایی که برجسته هستندبه عنوان پیشرو انتخاب می‌شوند مثلاً به عنوان فرمانده پایگاه، فرمانده واحد دانش آموزی، شورای واحد مقاومت، شورای واحد دانش آموزی و سایر هسته‌های علمی و مجموعه‌هایی که در بسیج سازماندهی شده است. برآورد این است که این عدد بتواند در ضمن اجرای این سند محقق شود. 


سؤال: شما  به اردو‌های پیشرفت و آبادانی، اشاره کردید در این باره هم صحبت می کنید؟
سردار سلیمانی: کشور ما هم پهناور و بزرگ است و هم پیشرفت خارق العاده‌ای در بیش از چهار دهه گذشته داشته ولی بسیاری از افراد از این پیشرفت‌ها آگاهی ندارند.  هم برای دانشجویان عزیز هم برای دانش آموزان یک برنامه ریزی شده است تا آنها با این پیشرفتها آشنا شوند. 


سؤال: چقدر رفتند سال گذشته؟ 
سردار سلیمانی: سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر از دانش آموزان عزیز به اردوگاه‌های پیشرفت و آبادانی داخل استانی، کشوری و ملی  رفتند و یک تعداد قابل توجهی هم از دانشجویان عزیز و بقیه اقشار  مشارکت داشتند.

امسال هم برنامه ریزی شده و در حال انجام است، هم مراکزی در تهران به عنوان مراکز هدف انتخاب شده اند  هم در استان‌ها البته  انجام این اردوها، یک سیری دارد آن‌ها که استانی است سیرش مشخص است، صاحبان ابتکار و خلاقیت ها، کسانی که در تحقق آن پیشرفت‌ها مؤثر بودند می‌آیند روایت می‌کنند که چگونه این پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شده است یا این کشتی‌های با عظمتی که در کشتی سازی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ساخته می‌شود به چه شکل ساخته می‌شود.

دانشجو و دانش آموزان می روند  فناوری‌ها و پیشرفت‌های دفاعی ما در نیروی هوا-فضا، در نیروی دریایی، در نیروی زمینی؛ را  از نزدیک و در مناطق مختلف .و در نمایشگاه‌هایی که تدارک شده می‌بینند، در خود میدان از طرح‌هایی که اجرا شده بازدید می‌کنند و به آن‌ها گزارش داده می‌شود این کار  به شدت مورد استقبال واقع شده است.

فیلم‌ها و مستنداتی که تهیه شده بسیار مؤثر بوده و افراد را  با پیشرفت‌های کشورمان آشنا می‌کند، ضمن آن؛  این باور را  به جوانان و نوجوانان منتقل می‌کند؛ این باور می‌توانیم و آن‌ها  در این که حرکتی که در کشور آغاز شده راسخ می‌شوند و باور پیدا می کنند همان طور که یک عده این پیشرفت‌ها را محقق کردند، نسل آینده ساز هم باید بتواند با درس گرفتن از این موفقیت  ایده‌هایی را بارور کند .


سؤال: قرار است ای اردوها تا کجا توسعه پیدا کند ؟ 
سردار سلیمانی: این‌ها ادامه دار خواهد بود.


سؤال: سالی چند نفر؟
سردار سلیمانی:  ما برنامه مان است که ان شاء الله امسال یک میلیون نفر را در اردو‌ها مشارکت دهیم، داریم تلاش می‌کنیم البته یک سختی‌هایی دارد، چون بایست درس و تحصیل عزیزان را در نظر بگیریم. ولی برنامه مان این است که ان شاء الله به یک میلیون نفر برسانیم.


سؤال: چشم انداز آینده چطور؟ هدف گذاری شده؟ 
سردار سلیمانی:  بیش از ۱۵ میلیون نفر


سؤال: یعنی  شما می‌توانید بگویید که پنج سال دیگر به چقدر قرار است برسد؟
سردار سلیمانی: اگر  سالی یک میلیون نفر انجام شود، خیلی طول می کشد تا همه جوانان را شامل شود چند میلیون دانش آموز و دانشجو داریم؟


سؤال:  فقط دانش آموز و دانشجو نیستند، بسیاری از مردم هم هستند.
سردار سلیمانی: هنرمندان، ورزشکاران، اساتید؛ همه این‌ها برنامه ریزی شده، فرهنگیان، متناسب با اقتضائات شغلیشان ما بایست با تقویم سالی که اقتضائات شغلی دارند جلو برویم و با تفضلات الهی بتوانیم  تعداد بیشتری را ببریم.


سؤال: شما یک سری فعالیت رسانه‌ای هم دارید به خصوص بخش بین المللی اش مد نظر است، اساساً روی این فعالیت‌های رسانه‌ای هدف گذاری تان چیست؟ قرار است به کجا برسید؟ فکر می‌کنید موفق بودید؟
سردار سلیمانی: یکی از مجموعه‌هایی که در خدمت به ملت ایران در فعالیت‌های رسانه‌ای نقش آفرینی مؤثر و خوبی در پشتیبانی از رسانه‌های مردمی و مردم پایه  داشته؛ بسیج بوده، ما نقش گسترده‌ای داشتیم و این نقش هم در حال توسعه است. ما یک رویکرد‌های تحولی و نویی را در رسانه هایمان دنبال می‌کنیم، رسانه‌هایی که در خدمت مردم هستند و چشم اندازی که ما برای بخشی از رسانه‌های مربوط به بسیج مشخص کردیم این است که  بتوانند ان شاء الله رتبه‌های اول کشور و حتی رتبه‌های اول منطقه را داشته باشند؛ لذا هدف گذاری ما بسیار هدف گذاری عمیق و گسترده‌ای است و بحمدلله در این زمینه هم عزیزان ما توفیق داشتند.


سؤال: با چه شاخصی می‌گویید توفیق داشتید.
سردار سلیمانی: با همین شاخص‌هایی که در کشور وجود دارد و به خصوص میزان رجوع مردم به این رسانه ها.


سؤال: یک چیز‌هایی آمار و ارقام بردار نیست، مثلاً من می‌توانم بگویم که یک گروهی یک کانالی دارند یک میلیون نفر هم عضوش هستند، اما این که من جریان رسانه‌ای درست کنم تأثیر گسترده بگذارم، موضوع دیگری است. 
سردار سلیمانی: اولاً رسانه  ابعاد بسیار پیچیده‌ای دارد از زوایای مختلفی  می توان اثربخشی رسانه‌ها را پایش کرد، ولی  یک وجهش؛ آن چالشی است که رسانه‌های کشور ما؛ در مجموع با رسانه‌های نظام سلطه دارند.

آن‌ها قدرت‌ها و غول‌های رسانه‌ای دنیا را شکل می‌دهند. سوابق  بعضی هایشان چندصد سال است مثل خبرگزاری رویترز. ما رسانه هایمان نوپا هستند ولی اگر بخواهیم مقایسه کنیم در همین موضوع حمایت از مردم غزه، غول‌های رسانه‌ای نظام سلطه در مقابل رسانه‌هایی که شاید از لحاظ مخاطب کم تعداد بود کم آوردند، شاید مظلومیت مردم غزه و خون‌های به ناحق ریخته بوده که این توجه را به سمت مردم غزه و مظلومیت شان جلب کرد. ولی همه وجدان‌های بیدار و جمعیت‌های چندصد هزار نفری در پایتخت‌های کشور‌های غربی در کنار مردم فلسطین و غزه قرار گرفتند.


سؤال: همین را می‌خواهم بگویم، شما هم البته خودتان اشاره کردید که این را ما پیروزی رسانه‌ای خودمان بدانیم؟
سردار سلیمانی: این پیروزی رسانه‌ای جبهه حق است. بالأخره آن جنگ، جنگ حق و باطل بود. همان طور که روی زمین یک نبردی اتفاق افتاد بین جبهه حق و جبهه باطل.

سؤال: اگر سازمان بسیج نبود این اتفاق‌ها می‌افتاد؟ 
سردار سلیمانی: هر جریانی آغاز کننده می‌خواهد، یک تعدادی باید پیش قدم شوند یک حرکتی را آغاز کنند، چه به عنوان شروع کننده آن حرکت و پشتیبانی کننده از آن حرکت چه بعنوان ادامه دهنده آن حرکت.

سازمان بسیج نقشش جریان سازی است ولی نه این که تمام جریان سازی به عهده سازمان بسیج باشد. سازمان بسیج باید راهبری کند که آن اتفاق بیفتد و زمینه و بستر را فراهم کند که مردم بیایند. یعنی به عنوان یک مجموعه خدمتگزار مردم باید این کار را بکند لذا کسانی که با ما همراه هستند افراد رسمی و حقوق بگیر و حتی ثبت نام شده نیستند، این‌ها افرادی هستند که صاحب انگیزه هستند. در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و یا به یک شکلی در جهاد تبیین مخاطب ما هستند و ما یک پشتیبانی‌هایی در فضای مجازی و تولید محتوایی ارائه می‌دهیم. 


مجری: البته واقعاً بحث خیلی سخت است. 
سردار سلیمانی: عرض کردم زوایای پیچیده‌ای دارد. 


سؤال: یک بسیج دریایی هم شما شکل دادید، آن چیست؟
سردار سلیمانی: مردم مقاوم، نجیب و دوست داشتنی سواحل جنوب خودشان یک امکاناتی دارند که با آن امکاناتشان بخشی از اقتصاد کشور را در دریا شکل می‌دهند؛ با همین لنج‌ها و قایق ها. اینها، چون روحیه بسیجی داشتند، با همت نیروی دریایی سپاه یک شکلی به آن‌ها داده شده در واقع،  سازماندهی شدند به عنوان بسیج دریایی تحت عنوان ناوگروه‌های حضرت ابالفضل (ع) و در همه استان‌های جنوبی ما، استان سیستان بلوچستان، هرمزگان و بوشهر این بسیج شکل گرفت و در بعضی از رزمایش‌ها و تمرین‌های نیروی دریایی سپاه هم مشارکت داشتند. بحمدلله خیلی هم این کار موفق بود.

همان طور که ما در روی زمین مجموعه‌های آماده‌ای را برای دفاع از کشورمان داریم و یک تجربه گرانسنگی از  در دوران دفاع مقدس داریم. البته ریشه این بسیج دریایی  به عملیات‌های دوران دفاع مقدس بر می‌گردد. عملیات‌های آبی- خاکی مثل عملیات خیبر، عملیات بدر، عملیات والفجر ۸.

ما اولین مرتبه که قایق‌ها را استفاده کردیم در عملیات خیبر بود ، قایقران‌ها و سکان داران ما از همین عزیزان صاحب قایق و مردم استان‌های جنوب بودند. ما با همین قایق‌هادر مناطقی که می‌بایست می‌رفتیم مأموریت اجرا کنیم  ،  رفتیم  و آن تجربه الان سامان پیدا کرده است و با استفاده از تجهیزات و امکانات مردمی، بسیج دریایی شکل گرفته است.


سؤال: یعنی این‌ها همان بسیج مقاومت هستند؟ یعنی کسانی هستند که قرار است در صورت حمله یا خطر احتمالی مدافع خاک کشور باشند، اما در دریا.
سردار سلیمانی:  بله بسیج مردمی هستند در کنار نیروی دریایی سپاه، در کنار واحد‌های نیروی دریایی سپاه و نقششان هم کمک به برقراری امنیت پایدار در آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان است.


سؤال: و در شرایط صلح کار خاص دیگری دارند؟
سردار سلیمانی: الآن کارشان کار اقتصادی است، این‌ها ماهگیر هستند یا باربری دارند و اگر امداد و نجات لازم باشد، این‌ها می‌توانند با قایق هایشان کمک کنند، یک جایی ممکن است سیل بیاید از توانشان استفاده می‌شود، در مجموع این‌ها هم بسیج هستند و همه کارکرد‌هایی که بسیج دارد این‌ها هم دارند، فرقی نمی‌کند.


سؤال: اگر نکته‌ای درباره کار مهمی که بسیج انجام داده است بفرمایید استفاده می‌کنیم.
سردار سلیمانی: یکی دیگر از کار‌های مهمی که بسیج انجام داده؛ ایجاد اشتغال برای جوانان عزیز جویای شغل است ما هر سال تعداد قابل توجهی از میزان شغلی را که باید در کشور ایجاد شود، پذیرا می‌شویم و با دادن آموزش و راهبری و همین طور  تسهیلات بانکی  تعدادی از جوانان عزیز جویای شغل را صاحب شغل های مولد می‌کنیم . این در واقع  رویکردی است که بسیج  سازندگی در آن تجربه چندین ساله دارد و بحمدلله کارنامه بسیار درخشانی  در سطح کشور دارد.
پایان.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها