کد خبر: ۵۳۲۲۷۱
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۱۷ آذر ۱۴۰۲
متاسفانه بعضی‌ها از سر عدم آشنایی با آمار و تحلیل آن، حرف های عجیبی درباره میزان طلاق می‌زنند. مثلا اخیرا بعضی‌ها گفتند از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود!! در حالی‌که آمار طلاق ها در یکسال ربطی به ازدواج‌های همان سال ندارد.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری 598؛ در سال‌های اخیر برخی افراد با استناد به آمار ثبت ازدواج و طلاق در سال و تفاوت عددی میان آن دو، مدعی کاهش رقبت جوانان به ازدواج شدند که در مقابل برخی دیگر از کارشناسان، استنادات آنا را دقیق خوانده و حرف‌هایشان رد کردند.

حال معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تشریح کامل این مسئله شبهات موجود را پاسخ داده است.

براساس شاخص عمومی طلاق و طلاق متاهلان، با وجود افزایش تعداد طلاق‌ها، میزان شیوع طلاق در ۱۰ سال گذشته در ایران تقریبا ثابت بوده است. نرخ طلاق متاهلان به ازای هر هزار زن از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بین ۸ تا ۹ متغیر بوده است.

‏متوسط سن طلاق در ایران ۹ سال است. سنجیدن آمار طلاق به ازدواج در یک سال مقایسه‌ای غلط است چون غالب طلاق‌ها ربطی به ازدواج‌های همان سال ندارند. تعداد واقعه‌ طلاق افزایشی بوده چون تعداد ازدواج ها بر اساس هرم جمعیتی در ۱۰ سال پیش حدود ۵۰ درصد بیشتر از امروز بوده است...

‏بنابراین هرچند تعداد طلاق‌های بیشتری ثبت شده ولی این عدد در نسبت با زنان متاهل تقریبا ثابت است.

طبق این نمودار هم میزان ازدواج و طلاق جوانان ۱۸ تا ۳۴ سال هم در سال‌های اخیر چندان تغییری نداشته است. تقریبا ۸۴ درصد ازدواج‌ها و ۱۶ درصد طلاق‌ها مربوط به جوانان بوده که طی ۵ سال تغییری نداشته است.

ابتدای دهه ۹۰ حدود ۸۰۰ هزار ازدواج در سال داشتیم، اما الان ۵۳۰ هزار ازدواج در سال داریم، چون کشور پیرتر شده و حدود ۳ میلیون از تعداد جوانان زیر ۳۵ سال کاسته شده است.

معاون امور جوانان با بیان اینکه برای به دست آوردن آمار دقیق طلاق باید نگاهی به آمار زنان متاهلی که بیوه شده‌اند و آمار طلاق‌های ثبت شده در یک سال نسبت به ازدواج های ثبت شده در همان سال انداخت، تاکید کرد: طی ۴.۵ سال اخیر دو میلیون و ۲۴۹ هزار ازدواج ثبت شده است که از این میان ۲۰۲ هزار نفر طلاق گرفته اند. این میزان یعنی حدود ۹ درصد ازدواج‌های ۴.۵ سال اخیر ایران به طلاق منجر شده‌اند.

از ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱ تمام ازدواج‌های ثبت شده و طلاق‌های ثبت شده‌ی همان ازدواج ها موجود است. متوسط طلاق‌ها در این بازه زمانی ۱۹ درصد است و این یعنی ۱۹ درصد ازدواج ها در ایران در این بازه زمانی منجر به طلاق شده است.

توضیح این چالش اینجاست که متاسفانه بعضی‌ها از سر عدم آشنایی با آمار و تحلیل آن، حرف های عجیبی درباره میزان طلاق می‌زنند. مثلا اخیرا بعضی‌ها گفتند از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود!! در حالی‌که آمار طلاق ها در یکسال ربطی به ازدواج‌های همان سال ندارد.

همانطور که در ویدئوی بالا توضیح داده شده، در ۵ سال اخیر فقط ۹ درصد ازدواج‌های ثبت شده به طلاق منجر شده و نرخ زنان مطلقه نسبت به کل زنان در ۱۰ سال اخیر تقریبا ثابت بوده است.

متاسفانه خیلی از جوانان در نظرسنجی‌ها گفته‌اند به خاطر بزرگنمایی مساله طلاق از ازدواج ترسیده‌اند و تمایل‌شان به شروع زندگی مشترک کم شده و ببینید چطور اظهارنظرهای ناشی از نادانی و عدم آشنایی با مساله باعث بروز مشکلات اجتماعی می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها