کد خبر: ۵۳۲۴۵۱
زمان انتشار: ۱۳:۴۸     ۲۱ آذر ۱۴۰۲
یک کانال عبری شامگاه دوشنبه گزارش داد که اشغالگران آماده از سرگیری تماس‌ها با میانجی‌ها به منظور آزادی باقی‌مانده اسیران در نوار غزه هستند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایسنا، مقامات آمریکایی در این خصوص گفتند: واشنگتن امید چندانی به آتش‌بس جدید در غزه ندارد، اما در صورت آغاز مذاکرات جدی، آتش‌بس امکان پذیر خواهد بود.

صبح روز جمعه، اول دسامبر، آتش‌بس یک هفته‌ای بین اشغالگران و حماس با میانجیگری قطر-مصر-آمریکا پایان یافت که طی آن ۸۴ کودک و زن صهیونیست به اضافه ۲۴ شهروند خارجی از نوار غزه آزاد شدند، در حالی که رژیم صهیونیستی ۲۴۰ نفر از اسیران فلسطینی (۷۱ زن) و ۱۶۹ کودک را آزاد کرد.

کانال ۱۲ خصوصی عبری گفت: اسرائیل آماده است تا ارتباطات را از سر بگیرد تا افراد اسیر شده در غزه را آزاد کند.

این شبکه ادعا کرد: این موضوع (که آزادی آن مورد مذاکره قرار خواهد گرفت) همچنان بشردوستانه است و شامل زنان، بیماران، مجروحان و سالمندانی است که هنوز در اسارت هستند.

اشغالگران از حماس خواسته بودند زنانی را که ادعا می‌کرد غیرنظامی هستند را آزاد کند که جنبش آن را رد و تاکید کرد که آنها سرباز وظیفه هستند و در لباس نظامی اسیر شده‌اند و آن را نقض مفاد توافقنامه آتش‌بس دانست. بر اساس اظهارات مقامات حماس، قرار بود آزادی سربازان در مرحله بعدی انجام شود که این امر باعث فروپاشی آتش‌بس شد.

به گزارش رسانه‌های عبری، حماس هنوز ۱۳۷ زندانی در غزه دارد که ۱۲۶ تن صهیونیست و ۱۱ تن خارجی هستند.

این کانال ادامه داد: تخمین زده می‌شود که در هفته آینده امکان دستیابی به توافق جدید وجود نداشته باشد، اما آنها (در اسرائیل) می‌خواهند مسیر جدیدی را باز کنند تا از فشار بر حماس در جنگ سود ببرند.

این شبکه عبری به نقل از یک منبع امنیتی رژیم صهیونیستی که نامش فاش نشده‌است، مدعی شد: «شدت درگیری‌ها مسیری را باز کرده‌است که نباید از دست داد.»

وی افزود: اسرائیل همچنین در تلاش برای افزایش فشار بر صلیب سرخ است و قرار است نخست وزیر (بنیامین نتانیاهو) با رئیس این سازمان (میانا اسپولیاریچ-اِگر) که انتظار می‌رود در روزهای آینده وارد اسرائیل شود، دیدار کند.

از زمان آغاز جنگ، اشغالگران بارها از صلیب سرخ خواسته‌اند تا با اسیران در غزه ملاقات کرده و داروهای لازم را برای بیماران در میان آنها فراهم کند.

همچنین ​مقام ارشد صهیونیست به این کانال (که نامش را فاش نکرد) گفت: «شرایط برای شروع پیش‌نویس توافق‌نامه‌های جدید، چه از دیدگاه حماس یا اسرائیل، اکنون آماده‌ شده‌است.»

وی ادامه داد: «دیوید بارنیا» رئیس موساد دستورات جدیدی دریافت کرد تا حرف‌های میانجی‌ها را بشنود و همان منبع گفت: «اگر قطری‌ها بخواهند صحبت کنند، ما گوش می‌کنیم.»

اما این منبع گفت: «اسرائیل مشکلاتی را شناسایی کرده‌است که می‌تواند توافق را دشوار کند.»

کانال ۱۲ عبری نیز توضیح داد: بخشی از رهبری حماس قطر را ترک کرده و اسرائیل عملا در دو منطقه (شمال و جنوب نوار غزه) حضور دارد، نه فقط در شمال غزه که این امر کانال‌های ارتباطی را پیچیده می‌کند.

واکنش مقاومت

این در حالی است که اسامه حمدان از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به الجزیره گفت: تا قبل از توقف تجاوزات به غزه، صحبتی از هرگونه معامله مبادله اسرا وجود نخواهد داشت. هدف طرف اسرائیلی از طریق افشاگری‌های جاری، مقابله با فشارهای داخلی است.

وی افزود: مواضع اسرائیل در مورد یک معامله قریب‌الوقوع برای مصرف داخلی است.

در همین رابطه، علی ابوشاهین، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی، تاکید کرد که «تمام امور مربوط به مذاکرات اسرا پس از آتش‌بس فراگیر انجام خواهد شد».

ابوشاهین در گفت‌وگو با المیادین با تکذیب مطالب منتشر شده توسط برخی رسانه‌های عبری تاکید کرد که در حال حاضر هیچ تماسی در خصوص مذاکرات اسیران وجود ندارد.

این مقام سیاسی در «جهاد» با بیان اینکه «دولت آمریکا است که جنگ غزه را اداره می‌کند»، گفت: صحبت از آتش‌بس‌های بشردوستانه برای بازگرداندن اسرا است و بعد از آن تجاوز به غزه از سر گرفته می‌شود.

ابوشاهین با تاکید بر اینکه «اکنون صحبتی درباره آتش‌بس‌های بشردوستانه نشده‌است»، بر موضع صریح مقاومت در خصوص رد هرگونه مذاکره تحت فشار آتش تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه «مقاومت خود را با سناریوهای جدید رویارویی تطبیق داده‌است»، تصریح کرد: «عنصر شوک از سوی اشغالگران اثر خود را از دست داده‌است».

ابوشاهین گفت: مقاومت به سختی نبرد و تهاجم پی برده، اما «پیروزی حاصل می‌شود، حتی اگر هزینه آن زیاد باشد.»

در همین راستا، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد که اشغالگران، قطر را از آمادگی خود برای مذاکره درباره توافق جدید در مورد اسرا مطلع کرده‌اند.

این وبگاه توضیح داد: «اسرائیل بر خلاف موضع قبلی خود که خواستار آزادی همه اسیران زن قبل از مذاکره در هرگونه توافقی بود، آماده گفت‌وگو درباره توافق جدید است.

اسکای نیوز عربی نیز از منابع آگاه مصری نقل کرد، اشغالگران از مصر و قطر برای انعقاد قرارداد تبادل اسرا در چارچوب آتش‌بس جدید بشردوستانه درخواست میانجیگری کرده‌اند.

این منابع توضیح دادند که طرف مصری در حال حاضر میانجیگری جدیدی را با طرف‌های قطری و آمریکایی انجام داده تا به زودی یک توافق جدید تبادل اسرا بین حماس و اشغالگران اجرا شود.

این منابع به دیدارهای مورد انتظار بین اشغالگران، مصر و قطر با حمایت آمریکا در این زمینه اشاره کردند.

از سوی دیگر، مقاومت فلسطین در غزه شروط روشنی را تعیین و اعلام کرد: «تا زمانی که تجاوزات اسرائیل به غزه ادامه دارد، نه مذاکره و نه مبادله اسیران زیر آتش انجام نمی‌گیرد.»

ارتش اشغالگر از ۲۷ اکتبر در بحبوحه مقاومت شدید مبارزان فلسطینی، تهاجم زمینی را از شمال نوار غزه آغاز کرد و به مناطق مرکزی و جنوبی گسترش داد که طی آن ده‌ها شهید و زخمی برجای گذاشت.

ارتش رژیم صهیونیستی از هفت اکتبر جنگ ویرانگری را علیه غزه آغاز کرده‌است که تا شامگاه دوشنبه ۱۸هزار و ۲۰۵ شهید، ۴۹ هزار و ۶۴۵ زخمی که بیشتر آنها کودک و زن هستند، برجای گذاشته‌است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها