کد خبر: ۵۳۳۷۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۳۰ دی ۱۴۰۲
یک کشتی دیگر یانکی‌ها منهدم شد؛
در ادامه قدرت‌نمایی انصارالله یمن در دریای سرخ و باب‌المندب، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد ناو آمریکایی «کیم رنجر» در خلیج عدن با موشک‌های نیروی دریایی هدف قرار گرفت و موشک‌ها مستقیماً به هدف اصابت کردند.

به گزارش پایگاه خبری 598، پیش از شروع بحث مروری کنیم بر این که «جنگ در دریا چگونه آغاز شد؟» حملات انصارالله در دریای سرخ، باب‌المندب و خلیج‌عدن به کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌هایی که مقصدشان اراضی اشغالی بود – حملاتی که در حمایت از مردم غزه و برای پایان دادن محاصره غزه آغاز شد – شرایط را چنان برای اسرائیل و پدر خوانده‌اش، آمریکا، سخت کرد که صحبت از ائتلافی به اصطلاح بین‌المللی علیه انصارالله مطرح شد؛ بالاخره خبر آمد که 10 کشور به رهبری آمریکا توافق کرده‌اند که به طور مشترک گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام دهند تا از کشتی‌های تجاری در برابر حملات انصارالله محافظت کنند! البته خلل از همان ابتدای کار در ارکان این به اصطلاح ائتلاف اختلال بود و بعد هم برخی از کشورها اعلام کردند که از ائتلاف خارج می‌شوند یا هرگز عضو ائتلاف نبودند. به هر حال حالا آمریکا خودش را «پلیس آبی» منطقه کرده است و عملاً وارد رویارویی با مقاومت یمن شده است. اما باز هم حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌رفتند ادامه داشت و عملاً ائتلاف نافرجام ماند و تیر پلیس دریایی به هدف نخورد. بالاخره آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تصمیمی گرفتند که به قول یمنی‌ها حماقت بود. رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه (22 دی) از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. اما گویا آمریکا و شرکا به کاهدان زده‌اند و انصارالله همچنان فعال است و آمریکا ناتوان از خاموش کردن شعله‌های مقاومت یمن است.
 
شبکه خبری الجزیره به نقل از یک منبع نظامی یمن خبر داد که نیروهای انصارالله، یک کشتی متعلق به آمریکا را در نزدیکی سواحل المکلا در شرق این کشور هدف قرار داده‌اند. سازمان تجارت دریایی انگلیس دقایقی پیش از آن خبر داده بود که گزارشی درباره وقوع یک حادثه در 85 مایلی، جنوب بندر الشحر استان حضرموت دریافت کرده است. بالاخره سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیمه شب پنج‌شنبه - بامداد جمعه اعلام کرد که کشتی آمریکایی «کیم رنجر» در خلیج عدن با موشک‌های نیروی دریایی هدف قرار گرفت و موشک‌ها مستقیما به هدف اصابت کردند. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای با بیان اینکه پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس اجتناب‌ناپذیر است، تاکید کرد: «هر گونه تجاوز جدید بدون مجازات نخواهد ماند.» به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر این‌که حرکت دریانوردی در دو دریای عرب و سرخ به همه مقاصد به جز بنادر فلسطین اشغالی ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: «ممنوعیت دریانوردی اسرائیل یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه ادامه خواهد داشت.» برخی از منابع گفته‌اند که این کشتی یک نفتکش بوده است.
 
رهبر انصارالله: به حملات ادامه می‌دهیم
سندی دیگر برای ناتوانی آمریکا آن‌که «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر انصارالله یمن روز پنجشنبه (18 دی) ضمن تأکید بر حق مشروع مقاومت فلسطین در دفاع از خود در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرد آمریکا به جنبش صهیونیسم پایبند است و بسیاری از سیاستمداران آمریکایی یا صهیونیست هستند یا تحت سلطه آن. وی افزود: «به حمله به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و هدف قراردادن فلسطین اشغالی تا زمان پایان یافتن تجاوز به غزه و رفع محاصره آن ادامه خواهیم داد. اینکه آمریکا ما را چگونه توصیف می‌کند اهمیتی ندارد.» گفتنی است، آمریکا در آخرین تلاش عقیم خود انصارالله را در فهرست تروریستی خود قرار داد. ایران، مقاومت عراق و لبنان این اقدام را محکوم کرده‌اند.
 
کشتی‌های اسرائیلی هیچ فرصتی برای عبور ندارند
سخنگوی نیروهای مسلح یمن می‌گوید که «کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به هر طریقی با آنها مرتبط هستند کوچک‌ترین فرصتی برای عبور از دریای سرخ نخواهند داشت.» البخیتی در مصاحبه با یک شبکه روسی درباره نگرانی سایر کشورها  برای عبور و مرور از دریای سرخ گفت: «نیروهای مسلح یمن، عبور امن کشتی‌های تجاری سایر کشورها از حمله کشتی‌های روسی و چینی را تضمین می‌کنند.» 
 
انصارالله: آمریکا حتما ادب خواهد شد
«حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، روز (۲۸ دی) در مصاحبه‌ای گفت که تمامی کشتی‌های آمریکایی چه جنگی و چه تجاری و همچنین منافع آمریکا در پاسخ به حملات واشنگتن و لندن در دایره هدف نیروهای یمنی قرار دارد. بامداد دیروز تلویزیون یمن اعلام کرد که چند شهر و مناطق مختلف این کشور مورد حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس قرار گرفتند. او افزود: «ایالات متحده مرتکب جرم بزرگی در نقض حاکمیت یمن و بمباران برخی مناطق در مشارکت با انگلیس شده و بی‌شک باید ادب شود و پاسخ این حملات داده خواهد شد.»
 
تظاهرات گسترده یمنی‌ها
مردم استان صعده در شمال یمن با شعار «ایستادن در کنار فلسطین... و آمریکا مادر تروریسم است» تظاهرات گسترده‌ای را در ۵ میدان برگزار کردند. در بیانیه راهپیمایی‌های روز جمعه در استان صعده در شمال یمن آمده‌ است که تجاوزات آمریکا و انگلیس مانع حمایت مردم یمن از فلسطین اشغالی نخواهد شد. بیانیه راهپیمایی‌ها که تحت عنوان «ایستادن در کنار فلسطین... و آمریکا مادر تروریسم است» بر موضع قاطع یمن در کنار فلسطین و تداوم بسیج همگانی در همه سطوح تاکید کرد.
 
واشنگتن پست: آمریکا نتوانست ارتش قدرتمند یمن را متوقف کند
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشت: «ارتش آمریکا نتوانسته ارتش قدرتمند یمن را متوقف کند؛ ارتش یمن استاد جنگ‌های چریکی مدرن است و همچنین از نقاط ضعف قدرت‌های جهانی استفاده می‌کند. رهبران انصارالله، متوجه هستند که هر چقدر ایالات متحده را به درگیری می‌کشانند، تاثیر بزرگ‌تری بر روی اقتصاد جهانی می‌گذارند؛ با اینکه ایالات متحده قدرت اقتصادی بالایی دارد، اما به دلیل تجارت جهانی و جریان‌های مالی، در برابر حملات اقتصادی آسیب‌پذیر است؛ چون به طرز متناقضی، هر چه آمریکا از نظر اقتصادی مسلط‌تر باشد، در برابر حملات زنجیره تامین آسیب پذیرتر می‌شود؛ مثال بارزی از نقطه قوتی که می‌تواند به ضعف بدل شود.» جالب است که در این میان، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، با اذعان به ناتوانی محور ضد انصارالله یمن به رهبری واشنگتن و عدم موفقیت آن‌ها برای متوقف کردن حملات در دریای سرخ برغم حملات نظامی گفت که حملات آمریکا علیه انصارالله یمن ادامه خواهد داشت.
 
بلومبرگ: شرکت‌ها حاضر به بیمه کشتی‌ها نیستند
نشریه بلومبرگ نوشت که شرکت‌های بین‌المللی بیمه، کشتی‌های انگلیس و آمریکا که قصد عبور از دریای سرخ را دارند، بیمه نمی‌کنند. شرکت‌های بیمه بندهایی به قرارداد اضافه می‌کنند که نشان دهد کشتی‌ها هیچ وابستگی به آمریکا، انگلیس یا اسرائیل ندارند و مالک، کشور دیگری است؛ برخی کشتی‌های آمریکا و انگلیس نیز برای سفرهایشان خواستار بیمه خطر جنگ هستند.
 
این در حالی است که شبکه صدای آمریکا نوشته است که «حوثی‌ها وعده امنیت کشتیرانی در دریای سرخ را به روسیه و چین دادند. یک مقام ارشد حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی وعده داد که این گروه مسیر امنی را برای عبور کشتی‌های روسیه و چین از دریای سرخ ضمانت خواهد کرد.»
 
ضربه ۳ میلیارد دلاری یمنی‌ها به اسرائیل
خبر دیگر از ناتوان بودن آمریکا از متوقف کردن به قول خودشان «حوثی‌ها» این‌که مراد منصور، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت که «رژیم صهیونیستی به خاطر حملات یمن در دریای سرخ تاکنون بیش از ۳ میلیارد دلار متضرر شده است.»
 
یک نکته جالب توجه آن‌که تحلیلگر آمریکایی برنامه گری زون می‌گوید: «کاری که حوثی‌ها انجام می‌دهند اخلاقی‌ترین مداخله نظامی در طول زندگی من است. آخرین مداخله نظامی واقعاً اخلاقی، مداخله کوبا در آنگولا برای پایان دادن به رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی بود. این در حالی است که هر بار آمریکا و متحدانش به لیبی حمله کردند یا به یوگسلاوی و سوریه رفتند یا عراق را اشغال کردند حرفشان این بود که بر اساس قوانین بین‌الملل برای جلوگیری از نسل‌کشی پا به آنجا می‌گذارند، در حالی که همیشه دروغ می‌گفتند و خودشان در آنجاها جنایت کردند.»
 
حمله به پایگاه آمریکایی در عراق
خبر دیگر از مقاومت عراق است. مقاومت اسلامی عراق در واکنش به کشتار رژیم صهیونیستی علیه مردم نوار غزه، از هدف قرار دادن پایگاه اشغالگران آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل در شمال عراق خبر داد. به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که پایگاه اشغالگران آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل در شمال عراق را با پهپاد هدف قرار داد. همچنین منابع خبری از سقوط پهپاد آمریکایی در استان دیالی عراق خبر دادند.
 
همچنین منابع خبری از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در جنوب جولان اشغالی سوریه خبر می‌دهند. برخی منابع می‌گویند که چند موشک از سوریه به سمت جولان شلیک شده است. شبکه ۱۲ اسرائیل خبر داد که سه موشک از سوریه به سمت جولان شلیک شده که به مناطق غیر مسکونی اصابت کرده است.
 
پاسخ رد حزب‌الله به پیشنهاد آمریکا
خبر دیگر از حزب الله لبنان است. خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقام‌های لبنانی نوشت حزب‌الله پیشنهادات نماینده رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس با رژیم صهیونیستی را نپذیرفته است. برخی مسئولان در لبنان اظهار داشتند حزب‌الله با پیشنهادات «آموس هوکشتاین»، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس در بخش شمالی فلسطین اشغالی، از جمله خروج نیروهای حزب‌الله از مرزهای مشترک با اراضی اشغالی مخالفت کرده و تاکید کردند که این پیشنهادات غیر واقع‌بینانه است. گفتنی است، جنبش حزب‌الله لبنان ضمن محکومیت تروریستی خواندن انصارالله یمن از سوی آمریکا، تأکید کرد که واشنگتن، حامی تروریسم صهیونیستی است و از تجاوز صهیونیستها به غزه حمایت می‌کند. همچنین وزیر خارجه دولت موقت لبنان تاکید کرد، جنگ علیه لبنان برای تل‌آویو آسان نیست و منطقه‌ای خواهد بود و موشک‌ها از تمامی جبهه‌ها به اسرائیل شلیک خواهند شد. «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت موقت لبنان در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای «LBCI» تاکید کرد که کشورش برای دستیابی به توافق آتش‌بسی با رژیم صهیونیستی در قالب بسته‌ای یکپارچه تلاش می‌کند. وزیر خارجه دولت موقت لبنان در ادامه اظهار کرد: «ماجرایی در جنوب لبنان وجود دارد و حزب‌الله از منافع کشور آگاه است.»
مانع اشتباه استراتژیک حمله به حزب‌الله شدم!
 
همچنین خبر می‌رسد که «گادی آیزنکوت»، رئیس سابق ستاد ارتش و عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به این‌که او نسبت به مسئولیتی که بنیامین نتانیاهو بر دوش دارد، مطمئن است، خاطرنشان کرد که در صورت مسئولیت، «لازم نیست اعلام کنید که مسئولیت دارید». این عضو کابینه جنگ با اشاره به آن‌چه چهار روز پس از شکست ۷ اکتبر رخ داد، زمانی که «یوآو گالانت»،‌ وزیر جنگ و رهبران نظامی برای گامی پیشگیرانه علیه حزب‌الله فشار آوردند، گفت: «ما از یک تصمیم بسیار اشتباه جلوگیری کردیم.» وی مدعی شد: «اگر تصمیم حمله به لبنان گرفته می‌شد، ما دیدگاه راهبردی یحیی السنوار (رهبر حماس در غزه) برای ایجاد یک جنگ منطقه‌ای فوری را محقق می‌کردیم. من معتقدم حضور ما در آنجا (در شورای جنگ) مانع از انجام یک اشتباه استراتژیک بسیار جدی اسرائیل شد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها