کد خبر: ۵۳۴۴۹۷
زمان انتشار: ۰۹:۱۶     ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
نگرانی‌های عمده کارشناسان آمریکایی؛
هفته‌نامه آمریکایی تایم با توجه به مسائل مختلف غرب آسیا از جمله عملیات انصارالله علیه آمریکا و متحدانش نوشت که کشتی‌های آمریکا در خاورمیانه به گل نشسته‌اند.
به گزارش پایگاه خبری 598، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در سال‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند. از چند روز پس از ۷ اکتبر (15 مهر)، نیروهای آمریکایی بیش از ۱۶۰ بار توسط نیروهای مقاومت عراق مورد حمله قرار گرفته‌اند که به زخمی شدن حدود ۸۰ سرباز آمریکایی منجر شد. این آمار البته پیش از حمله مشهور به برج۲۲ است که در آنجا ۴۰ سرباز دیگر آمریکایی مجروح شدند و 3 سرباز نیز کشته شدند. به نظر می‌رسد این اتفاقات درخواست‌ها برای خروج سریع‌تر آمریکا از منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) را بیشتر کرده است.
هفته‌نامه آمریکایی تایم در گزارشی نوشت که حضور طولانی‌مدت نیروی دریایی آمریکا در منطقه خاورمیانه، موجب تحلیل‌رفتن منابع و آمادگی نظامی این کشور در مواجهه با چالش‌های بزرگ‌تر مانند تقابل با چین شده است؛ نیروی دریایی آمریکا با هدف دستیابی به یک هدف دست‌نیافتنی، همچنان در حال غرق‌شدن در خاورمیانه است.
«هایمن ریکووِر»، دریاسالار شناخته‌شده نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۲ در برابر کنگره این کشور شهادت داد که در جنگ مستقیم با روسیه، ناوهای هواپیمابر آمریکا تنها ۴۸ساعت دوام می‌آورند. همچنین یکی از نگرانی‌های عمده کارشناسان، آسیب‌پذیری ناوهای هواپیمابر آمریکا در مناطق باریک، مانند خلیج‌فارس است. در حمله به انصارالله یمن از ۸۰ موشک نقطه‌زن تاماهاک استفاده شد؛ یعنی بیش از نیمی از ظرفیت تولید سالانه آنها در آمریکا؛ این نشان‌دهنده هزینه گزافی است که آمریکا در نتیجه حضور طولانی‌مدت خود در منطقه متحمل می‌شود؛ استفاده از این مهمات در عملیات‌های کم‌اهمیت تاثیر شگرفی بر آمادگی نیروی دریایی آمریکا در مناقشات احتمالی در اقیانوس آرام خواهد داشت؛ مخصوصاً در تقابل با چین. زمانی که آمریکا در افغانستان مشغول بود، چین ۳۱۳ کشتی جنگی ساخت؛ دو دهه قبل، نیروی دریایی چین تنها در تصورات بود؛ اما رزمایش‌های اخیر نشان می‌دهد که نیروی دریایی ایالات‌متحده حالا برای شکست‌دادن ناوگان چین راه بسیار دشواری دارد؛ این برای آمریکا بدین معنی است که تداوم حضور نظامی در منطقه، مساوی است با عقب‌ماندن از چین در حوزه نیروی دریایی خط سیر آینده، حتی از این هم بدتر است؛ ظرفیت کشتی‌سازی در چین، حالا ۲۰۰ برابر آمریکا است!
گسترش حضور آمریکا در منطقه نیروی انسانی این کشور را با چالش مواجه کرده و موجب استقرار کشتی‌ها با تعداد کمتری از ملوان‌های لازم شده است؛ اما همان افراد هم از حضور مداوم و طولانی‌مدت در دریا مستهلک شده‌اند. این موجب افزایش نگرانی‌های امنیتی و همچنین بروز سوانح شده است؛ از جمله برخورد دو ناوشکن آمریکایی «جان اس مک‌کین» و «فیتزجرالد» در ۲۰۱۷. نشریه تایم با اشاره به تبعات انسانی ماموریت‌های طولانی‌مدت و پرتنش، بر لزوم رسیدگی به مشکلات نیروی انسانی در نیروی دریایی آمریکا برای حفظ امنیت و آمادگی عملیاتی ایالات‌متحده تاکید کرد؛ از جمله اختصاص زمان استراحت و آموزش کافی به کارکنان.
 
بلومبرگ: آمریکا فوراً خاورمیانه را ترک کند
رسانه آمریکایی بلومبرگ نیز به مطلبی کمابیش مشابه پرداخت، البته از زاویه‎‌ای متفاوت. این نشریه با اشاره به اوضاع بحرانی اروپا توصیه کرد این کشور هرچه سریع‌تر منطقه غرب آسیا را ترک کند. اين رسانه در مطلبی با عنوان «آمریکا باید سریعاً از خاورمیانه خارج شود» توصیه کرد واشنگتن ده‌ها هزار سربازی که در کشورهای غرب آسیا مستقر ساخته را در راستای به‌کارگیری این نیروها برای اهداف دیگر از جمله حفظ نظم در اروپا از این منطقه خارج کند. «آندریاس کلات»، ستون‌نویس پایگاه شبکه آمریکایی بلومبرگ، که همچنین برای نشریه اکونومیست نیز می‌نویسد، در این مطلب می‌نویسد: «آمریکا حدود ۴۶۰۰۰ سرباز را در ۱۱ کشور در سراسر خاورمیانه به همراه تمامی سخت‌افزارهای همراه‌شان و پشتیبان‌های آنها مستقر کرده است. این نیروها برای جاهای دیگر همچون اروپا یا شرق آسیا که در آن آمریکا باید در برابر تهدیدآمیزترین دشمنان آمریکا بازدارندگی داشته باشد و به نزدیک‌ترین متحدان اطمینان ببخشد، در دسترس نیستند. یکی از استراتژیک‌ترین پرسش‌ها برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یا دونالد ترامپ در صورتی که در انتخابات ماه نوامبر [آبان سال آتی] پیروز شوند، تصمیم‌گیری درباره حفظ این حضور عظیم آمریکایی‌ها در منطقه یا بیرون کشیدن آنها است.»
 
آن‌طور که ایسنا نوشته است، «دنیل دپتریس»، عضو اندیشکده اولویت‌های دفاعی واقع در واشنگتن، عقیده دارد که آمریکا باید در سریع‌ترین زمان ممکن حدود ۳۴۰۰ پرسنل نظامی خود در عراق و سوریه و نهایتاً ده‌ها هزار نیروی دیگر خود در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و مابقی کشورهای منطقه را خارج کند. خیلی از این نیروها هدف حمله قرار می‌گیرند و همه آنها نیز برای مسائل مربوط به اروپا و آسیا خارج از دسترس هستند. البته در ادامه این یادداشت با ادعای این که نظامیان آمریکایی برای جلوگیری از خطر حمله داعش به آمریکا، در سوریه و عراق حضور دارند و خروج از این کشورها ممکن است فرصت شکل‌گیری دوباره خلافت داعش را ایجاد کند، آمده است: ما همچنین ممکن است به بهائی گزاف مجبور به بازگشت به خانه شویم. در منطقه نیز پیامدهایی منفی وجود خواهد داشت. خروج سریع ما نشان دیگری از ضعف آمریکا خواهد بود که دشمنان برای بهره‌ بردن از آن تردید نخواهند کرد.
 
حضور بدون بازدارندگی فایده‌ای ندارد!
همچنین فرمانده پیشین نیروهای مرکزی آمریکا در یاداداشتی، با مطرح کردن ادعاهایی درباره تاثیر حضور نظامیان آمریکایی در منطقه، گفت که خروج آنها از سوریه و عراق نباید نسنجیده انجام شود و در عین حال نیز حضور آنها در صورتی که نتواند در قبال حمله نیروهای مقاومت بازدارندگی ایجاد کند، «ایده خوبی» نخواهد بود. با اشاره به حمله گروه‌های مقاومت عراق به «برج ۲۲»، پایگاه نظامی آمریکا در اردن که به کشته شدن سه تن از نظامیان آمریکایی و مجروح شدن بیش از ۴۰ تن و حملات متقابل آمریکا به نیروهای مقاومت در عراق و سوریه همراه شد، ژنرال «کنت مک‌کنزی» چهاردهمین فرمانده مرکز فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا (سنتکام) در یادداشتی در این‌باره مدعی شد: حمله اردن نتیجه واضح و قابل پیش‌بینی پاسخ‌های سست ما به بیش از ۱۵۰ حمله به نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق از اکتبر گذشته بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها